Angive felt i form
Fra : Allan Jensen

Dato : 31-05-01 09:19

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue det der Javascript!!! Hvordan får
jeg denne linie til at pege på min form kaldet "add" og feltet
"Description"? - det er garanteret så pærenemt - hvis man da bare lige
kender syntaksen!

<script language="javascript">
   document.forms[0].Description.focus();
</script>

Regards,
Allan Jensen

Fra : Mads United

Dato : 31-05-01 09:38

> <script language="javascript">
> document.forms[0].Description.focus();
> </script>

prøv : document.add.description.focus();

Fra : Jakob Andersen

Dato : 31-05-01 12:53

"Mads United" <mmm@graffiti.net> wrote in message

> prøv : document.add.description.focus();

Og så lige description med stor D

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Mads United

Dato : 31-05-01 12:59

> Og så lige description med stor D

*nikker anerkendende*

Fra : Jakob Andersen

Dato : 31-05-01 13:04

"Allan Jensen" <public@hverdag.dk> wrote in message
> Jeg kan simpelthen ikke gennemskue det der Javascript!!!

Det var da ikke godt.

> Hvordan får jeg denne linie til at pege på min form kaldet "add" og feltet
> "Description"? - det er garanteret så pærenemt - hvis man da bare lige
> [...]

Det du gør her er at du referrer til et Array der hedder forms som findes
for alle sider, det har alle <form></form> elementer i sig, og derfor kan
man here referere til dem uden at kende deres navn. Det du har gjort er at
du refererer til den første på siden. Hvis man kender navnet på formen er
der ingen grund til at bruge formArrayet, så kan du nemlig istedet for
skrive navnet direkte sådan her:

document.formnavn

Nu har vi en "pointer" til formen og kan derfor tilsvarende ligesom med
forms[] arrayet bruge elements[] arrayet som har alle elementer indenfor
denne form samlet. Eks:

document.formnavn.elements[0]

vil referere til det første element i formen formnavn. Både forms[] og
elements[] har en property der hedder length spm angiver antallet af
elementer i det, den akn man f.eks. bruge til at får fat i det sidste
element i en form (oftest submitknappen)

document.formnavn.elements[document.formnavn.elements.length - 1]

Grunden til at jeg trækker en fra eer at nummereringen i et array starter
fra 0 og .length propertyen referere jo bare antallet.

Nå men selvfølgelig er det når vi kender navnet på feltet dumt at lave
krumspring med elements, men jeg syntes alligevel jeg lige ved hjælpe dig
lidt ind i Form og Javascript verdenen når du lød så opgivende. Løsningn på
dit problem har du jo også allerede fået af Mads men jeg kan da lige gentage
engang til:

Fra : Allan Jensen

Dato : 01-06-01 09:19

>Det var da ikke godt.

Nej! ASP/vbScript er så logisk og ligetil, men det synes jeg ikke
Javascript er. Dens syntaks for det ene og andet er ofte nogle
underlige sammensætninger af tegn og gerninger som ikke umiddelbart
giver nogen mening.

>Nå men selvfølgelig er det når vi kender navnet på feltet dumt at lave
>krumspring med elements, men jeg syntes alligevel jeg lige ved hjælpe dig
>lidt ind i Form og Javascript verdenen når du lød så opgivende.

Tusind tak, det hjalp en del på forståelsen. Dejligt at der nogen der
stadig har tid til at hjælpe fremmede :)

> Løsningn på
>dit problem har du jo også allerede fået af Mads men jeg kan da lige gentage
>engang til:
>
>document.add.Description.focus();

Ja, det ser også meget logisk ud!!! Men det virker bare ikke!!!

Min situation er denne. Først har jeg en form hvor man kan tilføje
poster:

<form name"Addform" action="default.asp" method=post>
<input type="hidden" name="action" value="AddJob" tabindex=2>
<input type="submit" value="Tilføj" class="button"></td>
</form>

Dernæst har jeg en masse forms idet der er en form for hver post. De
er ikke navngivet, men har også et felt der hedder Description. Disse
vel ikke betyde noget. Til allersidst, lige inden </body> fyrer jeg så
min javascript af:

<script language="javascript">
<!--
   document.Addform.Description.focus();
//-->
</script>

Det virker fint i det eksempel jeg har det fra! Også når jeg laver det
om til samme formnavn og feltnavn! Så kan det tænkes at det er de
andre forms jeg har der laver noget kløjs?

Mvh.
Allan

Regards,
Allan Jensen

Fra : Mads United

Dato : 01-06-01 09:23

> <form name"Addform" action="default.asp" method=post>
maxlength="255" tabindex=1></td>
> <input type="hidden" name="action" value="AddJob" tabindex=2>
> <input type="submit" value="Tilføj" class="button"></td>
> </form>
jamen det ser jo fint ud!

> [...]
> er ikke navngivet, men har også et felt der hedder Description. Disse
> vel ikke betyde noget. Til allersidst, lige inden </body> fyrer jeg så

prøv evt. at lav det på følgende måde :