Vragdykning i Kattegat, uge 23
Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-05-05 12:08

Jeg har en tur med Havgus fra d. 5 til d. 10 juni. Der er der stadig et par
ledige pladser.
Målet er Kattegat, for at se nærmere på sjældent dykkede vrag. Oplæget til
turen er dette : først dykker vi vrag, derefter søger vi efter noget nyt.
Det vil sige, vi starter med en tur på Ostmark, dykker der. Og så eftersøger
vi efter nogle af de mange fisker positioner vi har i dette område.
Næste dag kan man så dykke hvad der blev fundet den foregående dag, eller
der sejles til endnu en sikker position. Efter dykningen søges der så igen
efter nye sager.

Vi har en ordentlig stak positioner der skal undersøges nærmere. Dette
foregår både med ekkolod og sidescan sonaren. Specielt sidescanneren er
nyttig til at se om det er værd at sende dykkere på.

For nogle uger siden var vi afsted på en weekend tur i privat regi. Vejret
var særdeles surt, så jeg var den eneste der nede på et lynhurtigt recon
dyk. På 55 meter fandt jeg et jernvrag hvor jeg svømmede på tværs af det.
Bredden var ca 8-9 meter og den havde et intakt lastrum. Vi har nogle
angivelser der påstår længden til at være ca 70m. Det var et lynhurtigt dyk,
så jeg havde ikke tid til undersøge nærmere. Jeg kunne konstatere at højden
over bunden var 4m og det rejste sig kraftigt i længderetningen.

Ligeledes fik vi bekræftet position på et fragtskib, der er næsten urørt pga
der har været angivet 7 forskellige steder hvor den skulle ligge... Der er
dybden 45m.

Hvis deltagerne har kapasitet og erfaring til den type dykning. Så vil vi
gerne dykke der, hvis ikke, så vælger vi noget der ligger lavere.

Hvis I har interesse i at komme med på sådan en tur, så send mig en privat
mail. Eller ring på 26 79 20 85

Turen koster 3400,- inklusiv mad, luftpåfyldning og dykning med danmarks
bedste liveaboard, Havgus.

Der afregnes seperat for Oxygen (10 øre / L) Helium (20 øre / L) og Øl /
sodavand (12 poletter til automaten for 100 kr)

Man kan se nærmere på skibet her www.havgus.dk

mvh
Johnny Christensen

Fra : Allan Jensen

Dato : 17-05-05 12:48

.....den her forstår jeg ikke rigtigt:

pga der har været angivet 7 forskellige steder hvor den skulle ligge...<<

m.v.h. Allan Jensen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-05-05 13:00

Efter at have afprøvet lidt forskellige positions muligheder, var der en med
bid i.
Decca >ED50-landkendinger- vandrehistorier og løse rygter gør jo sit til at
hvad der før har været fundet, forsvinder igen.

Du skal også være velkommen, men pas på, det kan være vanedannende

JZC

Fra : Allan Jensen

Dato : 17-05-05 13:09

....fordi du ikke har kunnet finde den, ud af 7 skæve positioner, så kan
andre vel have haft en nøjagtig position og dykket der for længe siden, ikke
sandt?

Du får det til at lyde som et vrag som er almindelig kendt, men som ingen
har kunnet finde, hvad er det for et vrag der er tale om?

Tak for tilbudet, men jeg kan ikke pågældende uge.

m.v.h. Allan J.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-05-05 13:28

Bestemt, men da den ikke har haft en nøjagtig stedfæstelse offentligt, så er
mængden af dykkere begrænset.
Og sammenholdt med dybden, så gør det nok også sit til at indsnævre feltet.

De der måske nok har dykket den for længe siden, har sandsynligvis gjort det
på luft og begrænset bundtid. Så derfor er jeg stadigt meget nysgerrig for
at undersøge nærmere hvad det er.
Det er jo før set at dykkere har overset nogle spændende detaljer eller
deres æstetiske sans har løbet af med dem, og besluttet at lade være med at
pille for meget.

Fra : HMH

Dato : 18-05-05 09:29

> [...]
> Det er jo før set at dykkere har overset nogle spændende detaljer eller
> deres æstetiske sans har løbet af med dem, og besluttet at lade være med

Ja gud forbyde, at der er nogen, der er så smarte, at de lader noget sidde
til de næste, der kommer forbi.