Rabat ved kontantkøb af fast ejendom?
Fra : Jakob Munck

Dato : 17-05-05 08:17

Jeg påtænker at købe en ejerlejlighed, og jeg har mulighed for at købe den
kontant (til kontantprisen). Hvor meget rabat/prisnedsættelse kan man kræve
at få, når man betaler kontant, sammenlignet ved det at man kun har penge
til udbetalingen?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 12:14

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontant (til kontantprisen). Hvor meget rabat/prisnedsættelse kan man
> kræve at få, når man betaler kontant, sammenlignet ved det at man kun har

Desværre ikke noget -
Næsten alle boliger handles som kontanthandler, hvor boligen finansieres
gennem realkredit + bank.
Om sælger får pengene af dig eller af din bank er han/hun vel ligeglad med.
: - (

Vh. Jens

Fra : Jakob Munck

Dato : 17-05-05 12:41

> [...]
> finansieres gennem realkredit + bank.
> Om sælger får pengene af dig eller af din bank er han/hun vel

Vil det sige at sælger slet ikke har fordel (eller reduceret risiko) når han
får kontantprisen i hånden frem for når han sælger til en kunde, som kun har
til udbetalingen?

Hvis svaret er nej, er der så en fordel for køber ved at betale kontant?
Bliver det billigere, eller kan han lige så godt financiere købet med et
obligationslån?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 13:18

> Vil det sige at sælger slet ikke har fordel (eller reduceret risiko) når
> han får kontantprisen i hånden frem for når han sælger til en kunde, som
> kun har til udbetalingen?

Jamen, han får altid pengene i hånden - blot betales pengene af din bank
1. Udbetalingen forfalder jo samtidig / kort efter underskrift af
købsaftalen
2. Samtidig stiller din bank en garanti for restkøbesummen over for sælger,
og ved overtagelsen af lejligheden/boligen erstattes denne garanti af en
kontant deponering hos sælgers pengeinstitut.
Risikoen er ligeså lille for sælger, da det er en del af alle købsaftaler at
køber skal stille en bankgaranti!

Denne fremgangsmåde er helt almindelig og den sikrer samtidig dig (som
køber) mod at overtage en lejlighed med udlæg / restgæld tilhørende sælger.
Du kan have lidt ret i det med "rabatten" eftersom sælger ikke behøver en
mellemfinansiering indtil pengene/restkøbesummen frigives. Denne
mellemfinansiering betaler han jo lidt for. I praksis tror jeg ikke du kan
få noget rabat - du skal jo også tænke på at den lejlighed du vil købe skal
være helt fri for tinglyst restgæld / udlæg mv.

> Hvis svaret er nej, er der så en fordel for køber ved at betale kontant?
> Bliver det billigere, eller kan han lige så godt financiere købet med et
> [...]

Det er et godt spørgsmål!
I udgangspunktet koster det jo penge at låne (selvom realrenten (rente efter
skattefradrag - inflation)) er tæt ved 0,25 % på var. rente.
Hertil kommer bidrag til realkreditten ca. 0,55 % pr. år. af lånets
størrelse.

Det handler derfor meget om, hvorvidt du skal / kan få brug for kontanterne
i en fart -

Vi. /Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-05-05 14:02

Den 17-05-05 14.17 skrev Johansen følgende:

> Jamen, han får altid pengene i hånden - blot betales pengene af din bank

Husk lige sælgerpantebrevet - jeg får ud fra den slags ikke er
afskaffet, siden jeg sidst handlede bolig?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 14:39

> Husk lige sælgerpantebrevet - jeg får ud fra den slags ikke er afskaffet,
> [...]

Det er nærmest forsvundet i dag -
/Jens

Fra : Jesper PP.

Dato : 18-05-05 18:55