Genvækstanlæg og 1000 spørgsmål
Fra : Grønne

Dato : 16-05-05 21:18

Vi skal i gang med etablering af første sal og efterfølgende gennemgribende
renovering af stueplan. I den forbindelse kom vi til at snakke om genvækst,
men nu melder der sig 1000 spørgsmål ???

Er der nogen der kender til et godt sted at starte med at finde information,
jeg tænker: funktion, etablering, fordele, ulemper, andre varme kilder og
sikkert mange flere.

Planen ang. varme har hidtil været gulvvarme over det hele, inkl. første
sal. opvarmet med eksisterende pillefyr. Grunden til vi overvejer genvækst
er et beder indeklima.

Håber der er nogen der kan hjælpe, jeg er helt på bar bund og inden længe
skal vi i gang med første salen !

Med Venlig Hilsen

Anders Grønne

Fra : Ivar

Dato : 16-05-05 21:49

Grønne skrev:
> Vi skal i gang med etablering af første sal og efterfølgende gennemgribende
> renovering af stueplan. I den forbindelse kom vi til at snakke om genvækst,

Genvex er et firmanavn. Emnet har ofte være oppe i denne og andre grupper.
Der findes også andre fabrikater.
Prøv at søge i Google-groups med "Genvex" og kom tilbage når du har nogle
mere konkrete spørgsmål.
Jeg har selv haft et Genvex anlæg i nu 7 år. Det er et ventilationsanlæg med
krydsveksler med ekstra varmeflade. Jeg er godt tilfreds, men jeg kunne aldrig
finde på at bruge et Genvex-anlæg til opvarmning. Jeg har ren gulvvarme og
det virker fint.

Ivar Magnusson

Fra : 3773

Dato : 17-05-05 08:42

Som nævnt er Genvex et firmanavn.

Genvex har gennem årene levet en omtumlet tilværelse, og røg blandt
andet på røven i firserne. Genvex'es apparater er slet ikke så ringe
endda, men man er stadig lidt fedtede med kanalsystemerne og lyddæmpere
og den slags ting. Lav et system rigtigt og brug en Genvex fra GE serien
(modstrømsvekslere). Køb i samme ombæring en GENVAC centralstøvsuger (de
er ikke så dyre, og virker rigtig OK).

SE http://www.kandu.dk/dk/spg/56430

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo Henrik Johansen

Dato : 17-05-05 11:30

Hejsa
Vi har et ventilationsanlæg (et genveksanlæg)fra Nilan
http://www.nilan.dk
og det virker ganske fortræffeligt.
venlig hilsen Bo

Fra : 3773

Dato : 17-05-05 13:38

"Bo Henrik Johansen" skrev d. 17-05-05 11:30 dette indlæg :
> Hejsa
> Vi har et ventilationsanlæg (et genveksanlæg)fra Nilan
> http://www.nilan.dk
> og det virker ganske fortræffeligt.
> venlig hilsen Bo

Du er indehaver af et boligventilationsanlæg eller
varmegenvindingsanlæg. Genvex er et firmanavn.

Nilan anlæggene er i og for sig OK, dog må man tilknytte følgende
kommentarer:

Nilan's Comfort 300 anvender en plastik veksler. Plastik er ikke
heldigt - rent brandmæssigt - i ventilationsanlæg.

Nilan har været slemme til (ved ikke om de stadig gør det) at anvende
lyddæmpende slange, til at dæmpe ventilatorstøj med. Dette er særdeles
uheldigt - igen rent ventilationsmæssigt - idet en del af disse er
brændbare, OG de giver uforholdsmæssigt højt tryktab.

Nilan's filtre klassificeringer er ikke noget at råbe hurra for.

Konstruktionen i Nilan's VPL varmepumper ikke ikke den klogeste ting,
idet de for at køre ordentligt, helst bør have mere udsugningsluft, end
indblæsningsluft.

http://www.kandu.dk/

Fra : 3773

Dato : 25-05-05 10:30