Ang. bogføring (er ret grøn i faget)
Fra : Thomas G

Dato : 16-05-05 16:48

hej.

jeg har nogle spørgsmål ang. bogføring. Jeg har haft spurgt hos kommunen men
der var der ikke lige tid..

Kan nogle af jer eventuelt hjælpe mig?

Her er den mail jeg sendte ind til kommunen:

/--klip

Hej.

Jeg har nogle spørgsmål ang. bogføring af edb-udstyr.

I år 2003 lavede jeg en fejl da jeg afskrev indkøbt edb-udstyr hver for sig.
Fejlen blev opdaget og rettet. Mit første spørgsmål er så:

1. Aktiveres og afskrives nyt indkøb af hardware sammen med det førindkøbte,
hvis hardwaren er købt til at sidde i en backupmaskine der kører uafhængigt
af det eksisterende system af sikkerhedsmæssige årsager?

2. Aktiveres og afskrives nyt indkøb af hardware sammen med det førindkøbte,
hvis hardwaren er en computer der bruges udelukkende ved præsentationer
afholdt "ud af huset" (ikke samme sted som hvor det primære system fungere)?

For at spare nogle penge har vi købt noget hardware der blev solgt, som
værende brugt, af privatpersoner. Hvordan bogføres sådanne køb?

Og sidste spørgsmål. Der er sket det uheldige at en af de tidligere
erhvervelser (en bærbar computer købt til firmaet i 2003) er blevet ustabil
med periodiske fejl. Da vi ikke er interesseret i at bruge alt for meget tid
på reklamation har vi overvejet at sælge den videre - men hvordan takler man
det bogføringsmæssigt?

Hvis vi beslutter os for at sælge er det højst usandsynligt at den kan
sælges til den pris den står til at repræsentere (købspris minus
afskrivninger) pga. alder og defekthed så hvordan gøres det
bogføringsmæssigt?

Håber I kan/vil hjælpe mig med mine spørgsmål.

Mvh. Thomas

/--Klip

Mvh. Thomas