Editor til store filer
Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 15-05-05 22:25

Findes der en text-mode editor
der kan haandtere meget store filer ?

Baade vi og emacs laeser hele filen i hukommelsen og det er
lidt dumt, naar filen er flere gigabytes og jeg skal rette
lidt i starten af filen.

/Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-05-05 23:06

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> writes:

> Baade vi og emacs laeser hele filen i hukommelsen og det er
> lidt dumt, naar filen er flere gigabytes og jeg skal rette
> lidt i starten af filen.

Der er flere muligheder. Kunne du eventuelt beskrive hvad disse
filer indeholder siden du bare skal "rette lidt" i starten (og hvad
dette fx kunne være)?

Postscript?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-05-05 23:28

Martin Moller Pedersen wrote:
> [...]
>
> Baade vi og emacs laeser hele filen i hukommelsen og det er
> lidt dumt, naar filen er flere gigabytes og jeg skal rette

Brug e.g. dd(1) til at splitte filen i en lille og en stor del. Lav dine
aendringer og cat(1) filerne sammen igen bagefter:

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 16-05-05 13:49

Martin Moller Pedersen skrev:

> [...]
>
> Baade vi og emacs laeser hele filen i hukommelsen og det er lidt
> dumt, naar filen er flere gigabytes og jeg skal rette lidt i starten

Er du sikker på at `vi` indlæser hele filen i hukommelsen? Jeg er
temmelig sikker på at jeg engang lærte at `vi` netop _ikke_ indlæser
hele filen, men kun den del man arbejder på.

Jacob
--
"if a person can't communicate,
the very least he can do is to shut up!"

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-05-05 16:21

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Er du sikker på at `vi` indlæser hele filen i hukommelsen? Jeg er
> temmelig sikker på at jeg engang lærte at `vi` netop _ikke_ indlæser
> hele filen, men kun den del man arbejder på.

vim gør. nvi gør ikke; den scanner dog hele filen igennem før man kan
redigere i filen.

/Rasmus

Predicting the future is easy.
The hard bit is always getting it right.
-- Geoff Huston
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Jeppe Larsen

Dato : 18-05-05 21:57

On Sun, 15 May 2005 21:25:28 +0000, Martin Moller Pedersen wrote:

> [...]
>
> Baade vi og emacs laeser hele filen i hukommelsen og det er
> lidt dumt, naar filen er flere gigabytes og jeg skal rette

Umiddelbart virker det usmart at åbne hele filen hvis du ved at du bare
skal lidt i starten. Så vil jeg da hellere kigge på nogle værktæjer
som sed, awk eller hvad de nu hedder, der uden direkte at åbne filen, kan
indsætte en ændring på en bestemt linie. Brug evt. 'head' til at se de
første par linier af filen.

--
vh
Jeppe W. Larsen

"Logic is the beginning of wisdom; not the end."

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-05-05 06:33

Jeppe Larsen <jwl@io.dk> writes:

> Umiddelbart virker det usmart at åbne hele filen hvis du ved at du bare
> skal lidt i starten.

Det er umidelbart svært kun at åbnde dele af filer på systemer med
posix-filsystem-semantik. Det er også svært at foretage ændringer i en
fil uden at skulle løbe hele filen igennem, hvis ikke ens værktøjer
ved at filstørelsen ikke er blevet ændret.

> Så vil jeg da hellere kigge på nogle værktæjer som sed, awk eller
> hvad de nu hedder, der uden direkte at åbne filen, kan indsætte en
> ændring på en bestemt linie.

Eftersom posix-filer ikke er linjebaseret er der ingen anden måde at
finde linje 10 på end at finde alle de forudgående linjer.

Man spare selvfølgelig en del resurser på ikke at skulle have en stor
fil indlæst, men man kommer ikke uden om at skulle læse/skrive den
igennem.

--
Peter Makholm | Why does the entertainment industry wants us to
peter@makholm.net | believe that a society base on full surveillance

Fra : Christian Iversen

Dato : 02-06-05 09:54

> [...]

> Baade vi og emacs laeser hele filen i hukommelsen og det er
> lidt dumt, naar filen er flere gigabytes og jeg skal rette

apt-get install hexedit

(eller passende kommando for din distro)

--
M.V.H
Christian Iversen