Hornfisk hvor mange
Fra : Leon

Dato : 15-05-05 07:49

Hej NG

Findes der en biolog her inde som kan fortælle hvor mange hornfisk der ca.
passerer de danske farvande om sommeren.
Jeg har fisket hornfisk mange forskellige steder, Røsnæs, Kalundborg,
Esbjerg og der er lige mange hornfisk uanset hvor man står (næsten)

Hilsen
Leon

Fra : Spangkuk

Dato : 15-05-05 16:27

"Leon" <Leon@dsfg.dk> skrev

> [...]
> Jeg har fisket hornfisk mange forskellige steder, Røsnæs, Kalundborg,
> Esbjerg og der er lige mange hornfisk uanset hvor man står (næsten)

Hvis du vender dig 180 grader, er der garanteret ikke noget af fange....

Spang

Fra : Leon

Dato : 15-05-05 18:56

Tjaa! Hvis du bag, så er der vel en torsk.

Fra : Claria

Dato : 16-05-05 05:36

"Leon" <Leon@dsfg.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har fisket hornfisk mange forskellige steder, Røsnæs, Kalundborg,
> Esbjerg og der er lige mange hornfisk uanset hvor man står (næsten)

Hej Leon

Nu er jeg ikke biolog, men derfor kan jeg godt prøve på at komme med et
kvalificeret svar til dig.
Hvis du kikke på denne her hollandske side;
http://www.natuurinformatie.nl/ecomare.devleet/natuurdatabase.nl/i000951.html
vil du kunne læse følgende - man regner med at der bliver fanget omkring
5000 tons hornfisk på årbasis her i Europa og de 1700 tons, som er
størstedelen, bliver fanget her i DK.

Så er det bare at lave dette lille regnestykke:

1 hornfisk veje gennemsnitlig 500g.
2 hornfik pr. Kg.
2000 hornfisk pr. 1000 Kg = 2000 stk/1 tons
2000 hornfisk x 1700 = 3.400.000 stk hornfisk bliver fanget i DK alene pr.
år.

Da biologerne ikke taler om at sætte kvoter på denne art endnu, kan vi vel
regne med at vi max fanger 1/5 af alle dem som gå igennem danske farvande.
Så mit bud på mængden af hornfisk i de danske farvande vil ligge på små 17
mill. hornfisk som kommer forbi os.
Det er udfra en gennemsnits vægt på 500 gram pr fisk.

Mvh
Claudia

Fra : Leon

Dato : 16-05-05 17:19

Tak Claudia

Det var absolut et kvalificeret svar, tak for det.

I øvrigt er det en spændende link, mht. artens udbredelse, noget tyder på at
der findes 2 måske 3 forskellige stammer.
Mon der er bilogiske forskelligheder blandt arterne ?

Tak for dit svar

Hilsen
Leon