Kernel panik ved prekompileret kerne i Deb~
Fra : dennis

Dato : 15-05-05 06:20

Hej,

Jeg har altid selv kompileret mine kerner "The Debian way" - altså
installere dem som .deb pakker for at holde mig inde i apt pakkesystemet.

Nu kunne jeg godt tænke mig at prøve en prekompileret kerne (som faktisk
aldrig er lykkedes mig, foruden den der følger med Debian Sarge
installer) - men jeg får en kernel panik når jeg booter den nye
prekompileret kerne op. Det er den klassiske kernel panik, hvor den
spørger om man har root parameteren korrekt sat i lilo.conf og det har
jeg selvfølgelig.

Jeg har en AMD XP 1800+ CPU men valgte denne:
"kernel-image-2.6.11-1-386 - Linux kernel image for version 2.6.11 on 386."
(fremgangs metode: "apt-get install kernel-image-2.6.11-386")

Skal jeg prøve med K7? Jeg mindes at det havde samme effekt.

Hvad kan der ellers være galt? Min /-partition er ext3 - er det fordi det
er tilvalgt som modul i kernen? Initrd.img er også udkommenteret i
lilo.conf da jeg ikke bruger dette.

Jeg forstår ikke hvorfor - nogen gode råd?

På forhånd tak

Debian Sarge
Dennis

Fra : Jacob Larsen

Dato : 15-05-05 15:07

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-05-05 15:32

dennis <ingen@mail.tak> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> (fremgangs metode: "apt-get install kernel-image-2.6.11-386")
>
> Skal jeg prøve med K7? Jeg mindes at det havde samme effekt.

K7-kernerne er rettet mod athlon-processorer, så det vil formentlig
være et oplagt valg.

> Hvad kan der ellers være galt? Min /-partition er ext3 - er det fordi det
> er tilvalgt som modul i kernen? Initrd.img er også udkommenteret i
> lilo.conf da jeg ikke bruger dette.

Ja, du skal bruge initrd til Debians distributionskerner.

/Rasmus

Because I don't want to force you to follow my philosophy, even though
it happens to be the only possible correct philosophy.
-- Ted Lemon