Krøllet tomat
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-05-01 23:24

Nej t o p p e n krøller, krummer sig lidt sammen, muligvis først hen under
aften. Ser ellers ud til at være i rigtig god vækst og har en mørkgrøn
farve. Er det fordi jeg er for nærig med vandet i kappilærkassen, eller er
det blot sundhedstegn? Jeg mener de har gjort det lidt på skift, det er ikke
kun den ene af dem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : H. Olesen

Dato : 31-05-01 09:43

On Thu, 31 May 2001 00:23:37 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Nej t o p p e n krøller, krummer sig lidt sammen, muligvis først hen under
>aften. Ser ellers ud til at være i rigtig god vækst og har en mørkgrøn
>farve.

Det kunne meget vel være vandmangel

>Er det fordi jeg er for nærig med vandet i kappilærkassen (snip)

Hvorfor er du dog det?

De tre vigtigste ting tomater har brug for er vand, vand og atter vand

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Jakob Bock

Dato : 31-05-01 13:17

> [...]
> aften. Ser ellers ud til at være i rigtig god vækst og har en mørkgrøn
> farve. Er det fordi jeg er for nærig med vandet i kappilærkassen, eller er

Jeg har observeret det samme hos en af de tomatsorter vi har sået i år, og
jeg har læst, at det kan skyldes for meget kvælstof. Se:

http://www.praktiskoekologi.dk/spoergekassen/spsygdomme2.htm

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Per Nissen /PMF

Dato : 31-05-01 14:34

preben@esenet.dk,Ny-Internet writes:
>Nej t o p p e n krøller, krummer sig lidt sammen, muligvis først hen
>under
>aften. Ser ellers ud til at være i rigtig god vækst og har en mørkgrøn
>farve.
Hmmm jeg var ellers sikker på at mørkegrønne tomatplanter der krøller
lidt, var tegn på overgødning. Men måske er det det samme som for meget
kvælstof ????
god høst

Med venlig hilsen

Per Nissen

E-mail: Per.Nissen@PMF.dk eller via net dialog

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-05-01 22:21

Det er ikke for meget kvælstof, da jeg kun én gang har givet dem en slat
tynd næringsblanding ovenfra, og ikke noget i kappilærkassen endnu. Jeg har
været lidt nærig med vandet, efter at jeg var sikker på at de var startet
godt, fordi jeg har hørt at man ikke skal være alt for god ved dem i
starten. Det skulle sikre tidlig blomstring. Men det er de jo igang med, så
nu er det måske tiden til at fylde kassen helt?

Har forøvrigt i dag konstateret, at de krøller mere hen under aften.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aa. Worm

Dato : 02-06-01 11:31

Der er (mindst) 2 grunde til krøllede tomat-blade.
Den ene er overgødskning. Den ansen er stor forskel på dag- og
nattemperatur.
Men tomatplanterne vokser jo frodigt videre selv om bladene krøller.
Hilsen
Aase

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 31-05-01 11:02

> [...]
> det blot sundhedstegn? Jeg mener de har gjort det lidt på skift, det er

EFter min erfaring er der oplagret masser af grokraft i planten om aftenen,
og så længe det er fordelt morgenen efter , er det godt .

giv lidt mindre næring et stk tid hvis det ser ud til at planterne bliver
for voldsomme eller ikke kan omsætte næringen.

god fornøjelse
mvh
Vibeke

Fra : Aa. Worm

Dato : 02-06-01 11:27

Fra : Aa. Worm

Dato : 02-06-01 11:28

Fra : Aa. Worm

Dato : 02-06-01 11:38

Undskyld mine "tomme svar" -jeg ved ikke hvad ser skete. Jeg synes ellers
jeg efterhånden har en vis erfaring i besvarelse.
Hilsen
Aase

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-06-01 11:44

Aa. Worm <aa.worm@gvdnet.dk> skrev i en
> Undskyld mine "tomme svar" -jeg ved ikke hvad ser skete. Jeg synes ellers
> jeg efterhånden har en vis erfaring i besvarelse.
> Hilsen
> Aase

Fejlene plejer at stamme fra tastaturet og opefter....

Jeg hælder til at tro på, at det er temperaturforskellene der gør det. Godt
at jeg ikke var for ivrig med at starte tidligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen