Hvilken barnevogn???
Fra : J.K.A

Dato : 14-05-05 09:47

Hej NG

Vi skal ha en lille til september og vi var ude og se på barnevogn igår.
Vi så på 2 modeller, både Basson og Emmaljunga.
Forskellen på de 2 vogne er, at Bassonen er utrolig blød i affjedringen,
hvor Emmaljungaen er mere hård. Vi har tænkt os at købe startpakken hos
http://www.kaereboern.dk/findVaren.asp hvor man kan vælge begge vogne til
pakken, men vi er uenige om hvilken vogn det skel være. Derfor kunne vi godt
tænke os og høre om der er nogen i NG som har positive/negative erfaringer
med vognene. og om det er en fordel den er blød eller hård i affjedringen..

På forhånd tak for hjælpen og god pinse til alle....

J.K.A

Fra : ThomasB

Dato : 14-05-05 10:12

"J.K.A" <fam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> affjedringen..
>
> På forhånd tak for hjælpen og god pinse til alle....

Min erfaring er:
1. Børnene er ligeglade med om det er den ene eller anden.
2. Børnene kan godt lidt at kigge på noget, når de er vågne, så derfor vælg
noget stof indvendigt, som er udfordrenge at kigge på. Helst noget lyst.
3. En brugt barnevogn er mindst lige så godt som en ny. (og koster 1/6 del)
4. Find en barnevogn som er stor, men ikke så stor at den ikke kan være i en
alm. bil.
5. Husk myggenet og regnslag.
6. Barnevognen står stille i 95% af tiden - affjedring er stort set
ligegyldig.
7. En grim barnevogn bliver ikke stjålet, men giver heller ikke så meget
status blandt de andre mødre.
8. Børn elsker at ligge derude :)

Fra : Gitte

Dato : 14-05-05 18:39

Hej

>Min erfaring er:
>1. Børnene er ligeglade med om det er den ene eller anden.

Enig.
>2. Børnene kan godt lidt at kigge på noget, når de er vågne, så derfor vælg
>noget stof indvendigt, som er udfordrenge at kigge på. Helst noget lyst.

Nemlig. Utrolig mange barnevogne er ensfarvede - og som regel grå
eller sorte - utroligt kedeligt for et barn (og forældre også).

>3. En brugt barnevogn er mindst lige så godt som en ny. (og koster 1/6 del)

Kommer så lidt an på, hvor meget man regner med at bruge den, om man
planlægger flere børn, om den skal med i dagpleje osv. Men ja, en god
brugt kan være en rigtig god løsning.

>4. Find en barnevogn som er stor, men ikke så stor at den ikke kan være i en
>alm. bil.

Prøv inden køb, at pakke den i bagagerummet, så bliver man ikke
ubehageligt overrasket...

>5. Husk myggenet og regnslag.

En vigtig ting, men alligevel ikke noget, der er særligt dyrt at købe
til senere, hvis det skulle være...

>6. Barnevognen står stille i 95% af tiden - affjedring er stort set
>ligegyldig.

Tja, det kommer jo an på, hvordan man bruger vognen. Når min/vores
barnevogn endelig er i brug, bliver der kørt med den....

>7. En grim barnevogn bliver ikke stjålet, men giver heller ikke så meget
>status blandt de andre mødre.

Og status er jo egentlig en ganske ligegyldig ting, så vælg efter
jeres eget hovede...

>8. Børn elsker at ligge derude :)

De fleste ja. Nu har jeg selv en lille på 8 måneder, der bare IKKE
gider sin barnevogn. Falder først i søvn der, efter flere timers køren
omkring - og sover så max en time. I sin seng inden for sover han
snildt 3 timer. Og sover han endelig i barnevognen er det kun efter at
have været vågen i 4-5 timer og derfor så er totalt kokset og
overtræt. Hvis vi putter ham i hans seng efter at han har været vågen
i 2 timer falder han øjeblikkeligt i søvn....
Så det gælder altså ikke alle børn - omend de fleste

MVH
Gitte

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 10:17

Det kan vi jo ret beset ikke vide noget om. Men jeg tror da ikke, det er
særlig behageligt at få stød fra brosten osv. lige op i ryggen. Så jeg ville
foretrække den bløde.

Enig. Mange af de "moderne" vogne er kedeligt ensfarvede og mørke.

Man køber den jo normalt til sit første barn. Hvis man regner med at få
flere børn, kan jeg godt se fidusen i at købe en ny.

Som en anden skrev: kan let tjekkes før køb. Alle butikker accepterer dette.
Det er også vigtigt, at barnevognen er let at klappe sammen. Og at man fx.
ikke skal tage hjul af for at få den ind i bagagerummet. Det er sjældent
selve kassen, der er problemet - så en stor vogn kan let være mere
bagagerums-venlig end en lille.

Det er da vist kun hos dagplejere?

Enhver vogn kan stå stille - de er jo netop differentieret ved, hvordan de
kører. Når jeg køber bil, siger jeg da heller ikke: Pyt med
køreegenskaberne, den står jo alligevel stille i carporten det meste af
tiden...

Fra : Nette

Dato : 14-05-05 22:03

"ThomasB" skrev

> 2. Børnene kan godt lidt at kigge på noget, når de er vågne, så derfor
vælg
> noget stof indvendigt, som er udfordrenge at kigge på. Helst noget lyst.

Man kan også købe legetøj til at sætte hen over, som barnet kan kigge på, så
hvis jeg fandt en god billig model, der kunne være i bilen og som ellers
faldt i min smag, ville jeg slet ikke kigge på, hvad mønster der var eller
ikke var inden i.
Ofte er der jo også kun som spæd, hvor man alligevel bruger liften, at
barnet ligger ned og kigger rundt. Når barnet vokser ud af liften og er
vågen, så sidder det vel oftest op. - Det er i hvert fald min erfaring.

> 3. En brugt barnevogn er mindst lige så godt som en ny. (og koster 1/6
del)

Måske ikke lige en 1/6 men meget billigere er den i hvert fald, og der
findes mange flotte vogne, som kun har været brugt i et år.

> 4. Find en barnevogn som er stor, men ikke så stor at den ikke kan være i
en
> alm. bil.

Det er så lidt svært, for hvad mener du med stort? En barnet kan ligge i
længe, ja. Men en stor klods, som kan pakkes godt sammen til en bil kan
stadigvæk være et problem i busser og elevatorer. Steder, hvor den ikke
klappes sammen.

> 5. Husk myggenet og regnslag.

Kan købes ved siden af, efter behov.

> 6. Barnevognen står stille i 95% af tiden - affjedring er stort set
> ligegyldig.

Hmm, Jeg synes det er vigtigt af den affjedrer ok. Jeg har en klapvogn uden
fjedre, og hold da op den er træls af buksere rundt.
Jeg kunne aldrig drømme om at købe en barnevogn med henblik på, at den
skulle stå stille. Jeg vil klart købe en vogn, som er behagelig at bruge.
Jeg kunne da heller ikke drømme om at købe en bil med dårlige sæder, uden
varmeblæser eller uden ruder, fordi den alligevel står tom 90% af tiden.

> 7. En grim barnevogn bliver ikke stjålet, men giver heller ikke så meget
> status blandt de andre mødre.

Nej,- sådan en kan man have i fred, og det er bare skønt. .-)

> 8. Børn elsker at ligge derude :)

Nogle børn gør, andre gør ikke.

Nette

Fra : Ivar

Dato : 15-05-05 11:40

Nette skrev:

> Hmm, Jeg synes det er vigtigt af den affjedrer ok. Jeg har en klapvogn uden
> fjedre, og hold da op den er træls af buksere rundt.

Jeg har den modsatte erfaring. Barnevogne og klapvogne drejes ved at
man først trykker ned på håndtaget så forhjulene løfter sig. Hvis affjedringen
er blød, skal der trykkes meget ned før hjulene løfter sig. Med hård affjedring
løfter forhjulene sig næsten øjeblikkeligt. Vi har en klapvogn der er blød i affjedringen,
den fjedre ikke blot op og ned, men giver sig også i ledene, så når man
drejer vrider hele vognen. At køre den er som at køre en bil uden servostyring
og med slør i rattet. Hvis man ikke har et umiddelbart behov for at køre på
jord-stier, vil jeg anbefale en vogn med fast affjedring.

> Nogle børn gør, andre gør ikke.

Barnevognes bevægelser virker på mange børn som sovemedicin.
Om de sover ude eller inde tror jeg de er ligeglade med. Mange forældre
påstår hårdnakket, at deres børn sover bedre ude end inde, på trods
af at deres børn sove i gennem om natten og kun sover et par timer af gangen
ude. Det er mig bekendt kun i Danmark, at man har den ide om,
at spædbørn skal sove ude om dagen.

Ivar Magnusson

Fra : Iben Holst

Dato : 15-05-05 15:22

> [...]
gangen
> ude. Det er mig bekendt kun i Danmark, at man har den ide om,

Det er vel individuelt om de sover bedre inde eller ude eller sover lige
godt begge steder?!

Hér hersker der ingen tvivl; begge mine børn har sovet bedre ude end inde...
Hvordan ved jeg det? - fordi deres middagssøvn altid har været forkortet med
et par timer når jeg har ladet dem sove inde, og de har ikke være udhvilet =
pivet og pylret når de er vågnet.
Når de har sovet udenfor har de raskt væk sovet både 3 - 4 - 5 timer (alt
afhængig af deres alder) og de er vågnet på en dejlig måde hvor de ofte har
ligget og snakket og nødt deres eget selskab og har været glade og
vejfornøjede når de er kommet ind.

Og ja, mine børn sover igennem om natten indendøre (med mindre de lige sover
ind i et mareridt) men søvn om natten og om dagen kan slet ikke
sammenlignes.

Det kan godt være det kun er i Danmark mange går op i at lade deres børn
sove uden for - men så synes jeg altså vi er temmelig geniale her i Danmark.
Jeg er langt fra den eneste der mærker en stor og meget positiv forskel på
mine børn når de sover ude kontra inde.
Dermed ikke sagt, at det fælles for alle børn....og hurra for forskellene -
ellers havde vi jo ikke noget at tale om.

Iben

Fra : Nette

Dato : 15-05-05 19:55

"Ivar" skrev

> Jeg har den modsatte erfaring.

Uha da.... Den klapvogn jeg taler om, er som sagt en klapvogn helt uden
affjedring. - Fast eller løs. Alt afhængig af hvordan barnet sidder/ligger
er den her klapvogn umuligt at dreje med, med mindre man løfter op i styret
og drejer med akavede museskridt. Ja, det er lidt svært at forklare på
skrift.
Alternativet er at lige kræfter i og presse vognen ned på baghjulene,
hvilket heller ikke er ret nemt. Af samme grund er det meget svært at køre
op af kantsten med vognen.
Og hvis det er alternativet til affjedring, løst eller fast, så meget
hellere affjerdring som på vores barnevogn.

Jeg leder pt. efter en god gammeldags klapvogn som dengang jeg var barn. -
Den er nemlig meget nem at bugsere rundt med i forhold til vores.

Nette

Fra : Lars Raaby

Dato : 15-05-05 20:31

Nette skrev:

> Jeg leder pt. efter en god gammeldags klapvogn som dengang jeg var barn. -
> Den er nemlig meget nem at bugsere rundt med i forhold til vores.

Hvordan skal sådan en se ud?
Jeg bruger en Brio med fast gummi hjul og sakse stel ala
barnevogns stel. I min klapvogn kan liftkassen stå i og der er
mulighed for at Kasper kan ligge helt flad ned og sove. Og så kan
kasse vendes så han både kan køre forlæns eller baglæns.

--
MVH
Lars Raaby

Fra : Nette

Dato : 15-05-05 22:15

"Lars Raaby" skrev

> [...]
> mulighed for at Kasper kan ligge helt flad ned og sove. Og så kan
> kasse vendes så han både kan køre forlæns eller baglæns.

Jamen barnevognsagtigt stel, og så kan den kun vende een vej og der er ikke
så meget plads, så der kan stå en lift, men så meget plads til at han kan
bruge den til han er 2½ år. Kaleche er rimelig ligegyldig. Vi har regnsæt.
Jeg ville ønske, jeg kunne vise jer et billede, men jeg har det kun inde i
mit hoved.

Nette

Fra : Ivar

Dato : 15-05-05 21:29

Nette skrev:

> Alternativet er at lige kræfter i og presse vognen ned på baghjulene,
> hvilket heller ikke er ret nemt.

Det er den normale måde at dreje en klapvogn på. At det ikke er nemt
ved din klapvogn, har intet at gøre med at den mangler affjedring. En
affjedring ville blot gøre det endnu mere besværligt. Hvis den er svær
at løfte forhjulene på når du trykker ned på håndtaget, er det fordi
der er en dårlig symmetri mellem forhjul, baghjul og håndtag.

> Jeg leder pt. efter en god gammeldags klapvogn som dengang jeg var barn. -
> Den er nemlig meget nem at bugsere rundt med i forhold til vores.

Jeg ved ikke præcist hvad du mener. Vores er 6-7 år gammel og lig denne:
http://www.wulff-hansen.dk/images/P1002049_klapvogn.jpg
(dog har vi næsten altid sædet omvendt) Problemet med den er, at de
sorte plastikled der er lige over hjulene, er for bøde. Så når man drejer
vognen giver de efter, og man skal bruge flere kræfter end hvis det
var en stiv konstruktion. Og så fylder den for meget når den er slået
sammen, men det er jo en anden sag.

Ivar Magnusson

Fra : Nette

Dato : 15-05-05 22:11

"Ivar" skrev

> [...]
> at løfte forhjulene på når du trykker ned på håndtaget, er det fordi
> der er en dårlig symmetri mellem forhjul, baghjul og håndtag.

Det er muligt, det er den "normale" måde for visse klapvogne, men jeg har
veninder som har arvegods-klapvogne, som kan drejes rigtigt, ligesom en
barnevogn kan. Det er langt mere handy og man ser ikke spor dum ud, når man
skal dreje omkring hjørnet.
Hvis der er fjedre i, ville den da lettere kunne trykkes ned, inden man
drejer.
Det er fuldstændig rigtigt at håndtagene burde være længere bagud,- men
flere klapvogne har det altså sådan her idag og det er noget skidt.

> Jeg ved ikke præcist hvad du mener. Vores er 6-7 år gammel og lig denne:
> http://www.wulff-hansen.dk/images/P1002049_klapvogn.jpg

Den jeg leder efter ligner lidt jeres i konstruktionen, dog er den ældre.
Den kan ikke vendes sådan der, og der er ingen plastikting på den.
Den skal bare være ligesom vores barnevogn, bare i klapvognsmodel. Vi
har en gammel Oddervogn som nu har været fire børn igennem.

Jeg håber da J.K.A. får noget ud af vores snak.

Nette

Fra : Ivar

Dato : 16-05-05 16:46

Nette skrev:

> Hvis der er fjedre i, ville den da lettere kunne trykkes ned, inden man
> drejer.

Nej. Jeg er nødt til at kommentere det, når der skrives noget der er lodret
forkert. Hvis en klapvogn har bløde fjedre, skal der både bruges kræfter
på at presse fjedrene sammen og på at vippe vognen. Det er den samme
problematik, der gør at man ikke laver cykler med blød affjedring. En sådan
cykel ville være behagelig at side på, men meget "tung" at cykle på. Hver gang
man trådte i pedalerne ville man også bruge kræfter på at presse fjedrene
sammen. En klapvogn drejer man jo ikke hele tiden med, så der kan man
godt have affjedring, men er den meget blød bliver den tung at dreje med.

> Jeg håber da J.K.A. får noget ud af vores snak.

Forhåbentligt det, at blød affjedring ikke gør en vogn lettere at styre.

Ivar Magnusson

Fra : Nette

Dato : 16-05-05 20:23

"Ivar" skrev

> [...]
> sammen. En klapvogn drejer man jo ikke hele tiden med, så der kan man
> godt have affjedring, men er den meget blød bliver den tung at dreje med.

Den kan umuligt blive tungere eller mere ubehageligt for barnet at sidde i,
end en helt uden fjedre. - Skidt med, at den er tung at presse ned, bare den
giver lidt efter og det ikke er en "monotom" bevægelse som en uden fjedre.
Det er nemlig ikke heller ikke spor sundt for håndledene. Jeg kan tydeligt
mærke forskel.

Nette

Fra : Ivar

Dato : 17-05-05 17:47

Nette skrev:

> Den kan umuligt blive tungere eller mere ubehageligt for barnet at sidde i,
> end en helt uden fjedre.

Det er en helt anden sag.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 10:23

Jeg synes godt nok, I er meget optagede af, hvordan den er at køre med. Er
det ikke vigtigere, hvordan den er at ligge i??

Af hensyn til barnet er affjedring et must. I øvrigt synes jeg ikke der er
noget problem i at dreje en barnevogn - uanset affjedring.

Fra : Bea Brun

Dato : 15-05-05 20:15

> [...]
> affjedringen..
>
> På forhånd tak for hjælpen og god pinse til alle....

Hej
Vi har en basson, men det er en ældre model, så der kan være store
foreskelle mellem den og en der købes som ny idag
Glæder:
den kommer snilt ind i bil og bus
den kører godt
den er spændende at kigge på
han sover gerne i den
Problemer:
hjulene bliver hurtigt slidt af at komme af og på og kræver udskiftning
den bliver snart for kort
men aller mest irriterende: den har velcrolukning ved overlædret, så om
sommeren hvor han bare har et tyndt tæppe over sig og uden overlæder, så
hænger myggenettet fast i velcroen og bliver ødelagt (altså vi bruger 3-4
myggenet på en sommer)
Så næste gang skal vi IKKE have en Basson
med venlig hilsen
Bea

Fra : Bente

Dato : 15-05-05 20:35

> [...]
> hænger myggenettet fast i velcroen og bliver ødelagt (altså vi bruger 3-4

Det kan man vel løse ved at sætte et lille stykke løst velcrobånd over, når
overlæderet ikke bruges.
MVH Bente

Fra : Camilla Bjørn Dalmos~

Dato : 17-05-05 12:29

Jeg har hørt rigtig mange personlige erfaringer fra folk med emmaljunga samt
fra tests i blade og den har mange fejl!! Den bliver hurtig meget blød i sit
stel, så den hænger nedad mod benenden. Samt det, så syntes jeg personligt
den er klodset når man ser på hvem i vores vennekreds som også har
emma´en...Jeg ville ikke vælge den!

CBD

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 10:21

Et par ekstra tips:

* Undgå hjul med luft i. De punkterer konstant! (kender en der er punkteret
fire gange på under et år)

* Styret bør kunne højdejusteres (især hvis forældrene har forskellig
højde).

* Tjek at kurven under vognen ikke rasler irriterende, når man kører. (det
gør den på vores gamle Brio, som vi ellers er godt tilfredse med).

Fra : Nette

Dato : 19-05-05 11:17

"S Hansen" <-> skrev
> * Tjek at kurven under vognen ikke rasler irriterende, når man kører. (det
> gør den på vores gamle Brio, som vi ellers er godt tilfredse med).

Har du prøvet at spænde den bedre fast med et par strips? Det gjorde jeg for
1½ år siden af samme grund og de sidder endnu.

Nette

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 20-05-05 16:15

Hej.

Jeg ville nok prøve at checke forbrugerstyrelsens undersøgelser om de
forskellige vogne/mærker ang.sikkerhed, og så først derefter gå ud og
vælge den vogn der passer til de behov man nu har.

mvh. Lise