|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Bremseproblemer Fra : Studen
 | 
 Dato :  13-05-05 22:40
 | 
 |  | 
 
            Så fik jeg årets første tur på den genopstandne katana :) Det var 
 fantastisk. Dog var der et par skår i glæden. Da jeg har problemer med 
 monteringen af min udstødning, foregik prøveturen kun med forrør... Det var 
 IKKE populært hos andre trafikanter og hos en hest, der gik AMOK i sin 
 indhegning (på trods af jeg koblede ud, da jeg kørte forbi)
 Nå, desværre driller min forbremse. Inden turen havde jeg udluftet, det 
 bedste jeg har lært (hvilket i sig selv ikke er nogen garanti ;) men når jeg 
 skulle bremse, måtte jeg pumpe 3 gange på bremsen, inden den blev stram nok 
 til at virke :( Jeg har nu efter turen udluftet atter engang, og der kom da 
 også et par bobler fra den ene kaliper. Nu er det som om, jeg kan bremse 
 første gang, men først efter et "langt" træk i grebet. Dvs. grebets 
 "bremseområde" ligger meget langt inde (jeg tror dog godt, jeg kan blokere) 
 Hvad kan forklaringen være? Er der endnu mere luft, der sidder og trykker 
 sig, eller har det noget at gøre med stemplerne? Jeg er ret sikker på, at 
 mine skiver ikke er skæve (det kunne vel også være forklaringen, eller er 
 was?
 Mvh
 Studen - katanaskamferingen kan se ses her:
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=855  ;) 
            
             |  |  | 
  Hans Paulin (13-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Paulin
 | 
 Dato :  13-05-05 23:07
 | 
 |  |  |  |  | 
  Hekto (13-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  13-05-05 23:23
 | 
 |  | 
 
            In article <42851eb7$0$660$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, 
 studenREM@gmail.com says...
 > Hvad kan forklaringen være? Er der endnu mere luft, der sidder og trykker 
 > sig, eller har det noget at gøre med stemplerne? Jeg er ret sikker på, at 
 > mine skiver ikke er skæve (det kunne vel også være forklaringen, eller er 
 > was?
 > 
 Sikkert luft - hvis systemet ellers er tæt, og ikke suuuger luft!?
 Sæt en kraftig elastik på bremsegrebet natten over. Så presses luften 
 sammen, boblerne bliver mindre, og stiger til vejrs.
 Gentag evt. nogl gange.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
  Preben Riis Sørensen (13-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  13-05-05 23:49
 | 
 |  | 
 "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev
 > Sæt en kraftig elastik på bremsegrebet natten over. Så presses luften
 > sammen, boblerne bliver mindre, og stiger til vejrs.
 
 Bobler stiger nu kun op ved undertryk, hvor de udvider sig. Men metoden
 virker måske derved, at den luftfjernende egenskab ved bremsevæsken virker
 bedre ved tryk, men ellers vil tiden arbejde for sagen.
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Hekto (14-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  14-05-05 11:49
 | 
 |  | 
 
            In article <42852eda$0$50615$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, 
 preben@esenet.dk says...
 > Bobler stiger nu kun op ved undertryk, hvor de udvider sig. Men metoden
 > virker måske derved, at den luftfjernende egenskab ved bremsevæsken virker
 > bedre ved tryk, men ellers vil tiden arbejde for sagen.
 > 
 Tjaaaaa ... om nogen hvisker boblerne noget i øret ved jeg ikke, men op 
 kommer de!    Det er en kensgerning at det fungerer!
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
  Studen (13-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Studen
 | 
 Dato :  13-05-05 23:57
 | 
 |  | 
 "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in message
 news:MPG.1cef47184e23a1559896ac@news.tele.dk...
 > Sikkert luft - hvis systemet ellers er tæt, og ikke suuuger luft!?
 >
 > Sæt en kraftig elastik på bremsegrebet natten over. Så presses luften
 > sammen, boblerne bliver mindre, og stiger til vejrs.
 > Gentag evt. nogl gange.
 
 Tak for det tip. Havde faktisk hørt det før, men (u)lykkeligt glemt det
 igen. Om systemet suuger luft vides ikke rigtigt. Tvivler på det. Der løber
 i hvertfald ikke væske ud nogen steder.
 
 Mvh
 Studen - der også lige har læst i servicemanualen, at det er vigtigt at
 slippe grebet laaangsomt, efter man har lukket udluftningsventilen!?? Er det
 almen viden? Jeg har ikke benyttet mig af den teknik før, og det var de
 gamle bremser bedøvende ligeglade med.
 
 
 
 
 |  |  | 
   TA (14-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TA
 | 
 Dato :  14-05-05 15:37
 | 
 |  | 
 "Studen" <studenREM@gmail.com> wrote in message
 news:428530d7$0$648$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > <snip>
 >
 > Studen - der også lige har læst i servicemanualen, at det er vigtigt at
 > slippe grebet laaangsomt, efter man har lukket udluftningsventilen!?? Er
 det
 > almen viden? Jeg har ikke benyttet mig af den teknik før, og det var de
 > gamle bremser bedøvende ligeglade med.
 
 
 Har du da prøvet at slippe bremsegrebet hurtigt?
 
 Når bremsegrebet slippes hurtigt risikerer du formentlig at der står en 10 -
 20 cm høj søjle af bremsevædske op af bremsevædske-beholderen idet stemplet
 i hovedcylinderen går retur. Been there ...
 
 I værste fald risikerer du at få bremsevædske på mc-ens lak og plastik, hvor
 det kan gøre skade, hvis det ikke omgående tørres bort eller vaskes af med
 vand.
 
 --
 TA
 
 
 
 
 |  |  | 
  Studen (14-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Studen
 | 
 Dato :  14-05-05 23:19
 | 
 |  | 
 "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in message
 news:MPG.1cef47184e23a1559896ac@news.tele.dk...
 > Sæt en kraftig elastik på bremsegrebet natten over. Så presses luften
 > sammen, boblerne bliver mindre, og stiger til vejrs.
 > Gentag evt. nogl gange.
 
 Så er det prøvet et lille døgns tid, og jeg syntes det hjalp en lille smule.
 Nu sidder elastikken der hele tiden :) Jeg kører alligevel ikke, da jeg har
 nogle dumme problemer med bagbremse og udstødning. Var der forresten ikke
 noget med, at du har fået lavet udstødning i mejerirør eller noget? Jeg er i
 7 sind mht til udstødning. Hvis jeg skal have nuværende system (som er noget
 gennemtæret skidt, der kun er pænt, fordi jeg har malet det i vinters)
 monteret, skal det modificeres på en eller anden måde. Alternativt, skal jeg
 have pengepungen godt op af lommen, og købe et af de nyere systemer, men det
 er jo ikke hyldevare i DK, og kan derfor ikke være sikker på at det passer
 eller lyder godt :(
 
 Mvh
 Stud
 
 
 
 
 |  |  | 
   Hekto (15-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  15-05-05 06:55
 | 
 |  | 
 
            In article <42867938$0$673$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, 
 studenREM@gmail.com says...
 > Så er det prøvet et lille døgns tid, og jeg syntes det hjalp en lille smule. 
 > Nu sidder elastikken der hele tiden :) Jeg kører alligevel ikke, da jeg har 
 > nogle dumme problemer med bagbremse og udstødning. Var der forresten ikke 
 > noget med, at du har fået lavet udstødning i mejerirør eller noget? Jeg er i 
 > 7 sind mht til udstødning. Hvis jeg skal have nuværende system (som er noget 
 > gennemtæret skidt, der kun er pænt, fordi jeg har malet det i vinters) 
 > monteret, skal det modificeres på en eller anden måde. Alternativt, skal jeg 
 > have pengepungen godt op af lommen, og købe et af de nyere systemer, men det 
 > er jo ikke hyldevare i DK, og kan derfor ikke være sikker på at det passer 
 > eller lyder godt :(
 > 
 Jo, min udstødning er 'håndlavet'.
 Hvis du skal have lavet sådan een, er det heller ikke helt billigt.
 Hvad med Motad eller noget lignende? Eller passer forrørene fra en 
 anden model ikke? Suzuki plejer at hylde 'modul-princippet'.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
  TA (14-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TA
 | 
 Dato :  14-05-05 00:46
 | 
 |  | 
 "Studen" <studenREM@gmail.com> wrote in message
 news:42851eb7$0$660$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > <snip>
 >
 > Nå, desværre driller min forbremse. Inden turen havde jeg udluftet, det
 > bedste jeg har lært (hvilket i sig selv ikke er nogen garanti ;) men når
 jeg
 > skulle bremse, måtte jeg pumpe 3 gange på bremsen, inden den blev stram
 nok
 > til at virke :( Jeg har nu efter turen udluftet atter engang, og der kom
 da
 > også et par bobler fra den ene kaliper. Nu er det som om, jeg kan bremse
 > første gang, men først efter et "langt" træk i grebet. Dvs. grebets
 > "bremseområde" ligger meget langt inde (jeg tror dog godt, jeg kan
 blokere)
 > Hvad kan forklaringen være? Er der endnu mere luft, der sidder og trykker
 > sig, eller har det noget at gøre med stemplerne? Jeg er ret sikker på, at
 > mine skiver ikke er skæve (det kunne vel også være forklaringen, eller er
 > was?
 
 
 Det kommer nok lidt an på hvordan du har udluftet bremserne.
 
 Er der lidt luft i systemet og man pumper kraftigt med bremsegrebet, kan
 turbulensen i vædsken danne tusindvis af bittesmå luftbobler, der holder sig
 svævende længe i vædsken og derfor ikke kan luftes ud lige med det samme.
 Efter nogen tid 'samles' boblerne dog øverst i bremsevædsken og kan så
 luftes ud på vanlig vis.
 
 Derfor er det som regel en god ide at pumpe stille og roligt når bremserne
 udluftes, ligesom det er en god ide at følge op med en ekstra udluftning et
 par dage senere. Den ekstra udluftning kræver blot at udluftningsskruen lige
 løsnes en anelse og en dråbe vædske klemmes ud. Det kan godt gøre forskellen
 på et helt fast og et lidt svampet bremsegreb.
 
 --
 TA
 
 
 
 
 |  |  | 
  AW på ZRX (14-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : AW på ZRX
 | 
 Dato :  14-05-05 09:57
 | 
 |  | > Hvad kan forklaringen være? Er der endnu mere luft, der sidder og trykker
 > sig, eller har det noget at gøre med stemplerne? Jeg er ret sikker på, at
 > mine skiver ikke er skæve (det kunne vel også være forklaringen, eller er
 > was?
 
 Jeg plejede at have problemer med luft oppe ved håndtaget. Når jeg lufter ud
 forneden kommer der ikke luft, og jeg kan blive ved nærmest uendeligt uden
 at det bliver godt. Så kom G. Gearløs i i funktion, og nu er det standard
 procedure, at jeg monterer en slange med en sprøjte (sådan en
 injektionssprøjte) på udluftningsskruen. Lufter ud, så der kommer væske op i
 slangen, og presser herefter dette retur. Og vupti der kommer luftbobler
 oppe i reservoiret.
 
 Husk at spænde slangen ordentligt fast på udluftningsskruen, så den ikke
 pludselig falder af og sprøjter bremsevæske ud over det hele (...det er
 selvfølgelig ikke af erfaring at jeg kommer med dette råd...).
 
 Alternativt, så luk udluftningsskruen, og pres bremseklodserne tilbage med
 en stor skruetrækker. Så skubber du også væske baglæns.
 Pas på at reservoiret ikke løber over.
 
 Ved ikke om dette er dit problem, men du kunne jo prøve.
 
 Allan
 ZRX 1200 S
 
 
 
 
 |  |  | 
  Studen (14-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Studen
 | 
 Dato :  14-05-05 23:14
 | 
 |  | 
 "AW på ZRX" <allanfjern@malwis.dk> wrote in message
 news:4285be49$0$321$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
 > Jeg plejede at have problemer med luft oppe ved håndtaget. Når jeg lufter
 > ud forneden kommer der ikke luft, og jeg kan blive ved nærmest uendeligt
 > uden at det bliver godt. Så kom G. Gearløs i i funktion, og nu er det
 > standard procedure, at jeg monterer en slange med en sprøjte (sådan en
 > injektionssprøjte) på udluftningsskruen. Lufter ud, så der kommer væske op
 > i slangen, og presser herefter dette retur. Og vupti der kommer luftbobler
 > oppe i reservoiret.
 >
 > Husk at spænde slangen ordentligt fast på udluftningsskruen, så den ikke
 > pludselig falder af og sprøjter bremsevæske ud over det hele (...det er
 > selvfølgelig ikke af erfaring at jeg kommer med dette råd...).
 >
 > Alternativt, så luk udluftningsskruen, og pres bremseklodserne tilbage med
 > en stor skruetrækker. Så skubber du også væske baglæns.
 > Pas på at reservoiret ikke løber over.
 >
 > Ved ikke om dette er dit problem, men du kunne jo prøve.
 
 
 Hej Allan
 
 Tak for de tip. De prøver jeg, selvom det lyder mærkeligt, at man skulle
 kunne presse luften ud den vej :)
 
 Mvh
 Studen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (14-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  14-05-05 12:03
 | 
 |  | 
 
            Studen wrote:
 > Så fik jeg årets første tur på den genopstandne katana :) Det var 
 > fantastisk. Dog var der et par skår i glæden. Da jeg har problemer med 
 > monteringen af min udstødning, foregik prøveturen kun med forrør... Det var 
 > IKKE populært hos andre trafikanter og hos en hest, der gik AMOK i sin 
 > indhegning (på trods af jeg koblede ud, da jeg kørte forbi)
 > 
 > Nå, desværre driller min forbremse. Inden turen havde jeg udluftet, det 
 > bedste jeg har lært (hvilket i sig selv ikke er nogen garanti ;) men når jeg 
 > skulle bremse, måtte jeg pumpe 3 gange på bremsen, inden den blev stram nok 
 > til at virke :( Jeg har nu efter turen udluftet atter engang, og der kom da 
 > også et par bobler fra den ene kaliper. Nu er det som om, jeg kan bremse 
 > første gang, men først efter et "langt" træk i grebet. Dvs. grebets 
 > "bremseområde" ligger meget langt inde (jeg tror dog godt, jeg kan blokere) 
 > Hvad kan forklaringen være? Er der endnu mere luft, der sidder og trykker 
 > sig, eller har det noget at gøre med stemplerne? 
 Ganske giver stadig luft i systemet!
 Hvordan sidder hovedcylinderen monteret? Er det sådan at 
 slangemonteringen á banjobolten i praksis er det højeste sted på hele 
 systemet? I givet fald er der en luftfælde dér    Er du opmærksom på at udluftning vil være mest effektiv med helt 
 tilbagetrykkede stempler (á minimum af volumen bag stemplet)!?
 Ellers er der også den mulighed at prøve at bevæge vædsken(med luft) 
 baglæns og op i reservoiret blot ved at trykke alle bremsestemplerne ibund!
 Hvordan med kædekit fra .jp? Hvad blev prisen og hvor meget blandede T&S 
 sig?
 -- 
 Armand.
 (spændt på at høre hvorledes gearingen passer efter forventning)
            
             |  |  | 
  Studen (14-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Studen
 | 
 Dato :  14-05-05 23:58
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message 
 news:IUkhe.5263$Fe7.57634@news000.worldonline.dk...
 > Ganske giver stadig luft i systemet!
 > Hvordan sidder hovedcylinderen monteret? Er det sådan at slangemonteringen 
 > á banjobolten i praksis er det højeste sted på hele systemet? I givet fald 
 > er der en luftfælde dér    > Er du opmærksom på at udluftning vil være mest effektiv med helt 
 > tilbagetrykkede stempler (á minimum af volumen bag stemplet)!?
 > Ellers er der også den mulighed at prøve at bevæge vædsken(med luft) 
 > baglæns og op i reservoiret blot ved at trykke alle bremsestemplerne 
 > ibund!
 > Hvordan med kædekit fra .jp? Hvad blev prisen og hvor meget blandede T&S 
 > sig?
 >
 > -- 
 > Armand.
 > (spændt på at høre hvorledes gearingen passer efter forventning)
 Hej Armand
 Ja nu du nævner det. Det er jo lige før det er, som du siger. Men det kan jo 
 ikke rigtigt sidde anderledes. Måske kan du lige ane det.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=11131&m=full Hekto's råd med elastikken hjalp en lille smule, men det er nu alligevel 
 irriterende.
 Mht til mine japanske indkøb, var priserne således:
 GSX750S/1100S 17T 10mm OFFSET part nr:25002 : Yen3,500 (25EUR)
 GSX750S/1100S 17T 13mm OFFSET part nr:25003 : Yen3,500 (25EUR)
 GSX750S/1100S 16T 13mm OFFSET part nr:25003 : Yen3,500 (25EUR) - This one by 
 accident. Mr Oshiro, send the package before I could confirm the order - He 
 send me the desired 10mm 17T free of charge.
 CBR600 530 rear sprocket 47T part nr:11508 : Yen 8,500
 (60EUR)
 Shipping: Yen4,150 (29.59EUR)
 Copy/paste fra et andet forum jeg bruger (http://oldskoolsuzuki.info/)  - 
 Desuden vedlagde Hr.Oshiro en fragtseddel med en samlet pris på under 50EUR. 
 Ikke så ringe endda. T&S så ikke røgen..
 Jeg har jo ikke fået kørt så langt endnu, ca. 20km, men hvilke 20km.... 
 Gearingen virker bare iorden. Den er jo også nærmest standard (15/41 - 17/47 
 mener jeg). Kæden købte jeg i Tyskland 
 (http://www.seedorf-racingparts.de/shop/detail.asp?wkid=&navi=&page=1&artikel=981) Den var dyr, bla. fordi jeg var nødt til at købe den lidt for lang, da jeg 
 ikke kunne vide hvor lang den skulle være. Købte 124led, men endte med 116 
 :(  Til gengæld er kvaliteten bare i orden...
 Mvh
 Studen 
            
             |  |  | 
   Armand (15-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  15-05-05 01:11
 | 
 |  | 
 
            Studen wrote:
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message 
 > news:IUkhe.5263$Fe7.57634@news000.worldonline.dk...
 > 
 >>Ganske giver stadig luft i systemet!
 >>Hvordan sidder hovedcylinderen monteret? Er det sådan at slangemonteringen 
 >>á banjobolten i praksis er det højeste sted på hele systemet? I givet fald 
 >>er der en luftfælde dér    >
 > Ja nu du nævner det. Det er jo lige før det er, som du siger. Men det kan jo 
 > ikke rigtigt sidde anderledes. 
 Måske ikke; men ved at dreje styret helt mod vnestre vil man genvinde en 
 anelse af denne vinkel - Kommer banjo-monteringen blot i vandret niveau 
 skulle det række!
 Og ligger mistanken på dét sted er en udluftning ved "baglæns" flow á 
 tricket med at trykke bremssstemplerne i bund måden at eliminere den 
 smule luft på!
 > Gearingen virker bare iorden. Den er jo også nærmest standard (15/41 - 17/47 
 > mener jeg). 
 Standard! Hvilken standard?
 - Katana'en kører med 15-41 (0,37:1)
 - CBR'en kører med 16-45 (0,35:1)
 I forskellen skal læses at der dels kan være forskel på udgangsakslens 
 hastighed i forhold til krumtappens og at CBR'en er udlagt til at kunne 
 køre 220 med ca. 15.000rpm hvor Katana'en skal kunne køre ca. 200 med 
 under 10.000 rpm. Forskellen på de to's dækomkreds er indbefattet i 
 denne anskuelse.
 Når jeg skriver at jeg er spændt på at høre om gaeringen er det fordi 
 jeg ikke kan gennemskue forholdene mere end at jég ville benytte den 
 originale Katana-gearing, måske med en enkelt tand mindre bagpå til 
 kompensation for det mindre CBR-baghjul:
 15-40 = 0,375:1, hvorimod 17-47 ender på 0,36:1, hvilket jeg finder 
 meget højt    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
    Studen (15-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Studen
 | 
 Dato :  15-05-05 01:33
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message 
 news:Erwhe.5319$Fe7.58268@news000.worldonline.dk...
 > Måske ikke; men ved at dreje styret helt mod vnestre vil man genvinde en 
 > anelse af denne vinkel - Kommer banjo-monteringen blot i vandret niveau 
 > skulle det række!
 Ja, det blev jeg også opmærksom på lige efter jeg havde postet :|
 > Og ligger mistanken på dét sted er en udluftning ved "baglæns" flow á 
 > tricket med at trykke bremssstemplerne i bund måden at eliminere den smule 
 > luft på!
 OK, det prøver jeg i morgen
 > Standard! Hvilken standard?
 Katana standard
 > - Katana'en kører med 15-41 (0,37:1)
 > - CBR'en kører med 16-45 (0,35:1)
 > I forskellen skal læses at der dels kan være forskel på udgangsakslens 
 > hastighed i forhold til krumtappens og at CBR'en er udlagt til at kunne 
 > køre 220 med ca. 15.000rpm hvor Katana'en skal kunne køre ca. 200 med 
 > under 10.000 rpm. Forskellen på de to's dækomkreds er indbefattet i denne 
 > anskuelse.
 > Når jeg skriver at jeg er spændt på at høre om gaeringen er det fordi jeg 
 > ikke kan gennemskue forholdene mere end at jég ville benytte den originale 
 > Katana-gearing, måske med en enkelt tand mindre bagpå til kompensation for 
 > det mindre CBR-baghjul:
 > 15-40 = 0,375:1, hvorimod 17-47 ender på 0,36:1, hvilket jeg finder meget 
 > højt    Ja, du har formentligt fuldstændigt ret. Godt nok er jeg matematisk student 
 men ganske sprogligt anlagt ;)
 Jeg har simpelthen valgt at spørge en masse steder, og efterhånden fundet ud 
 af hvad "gennemsnittet" blev. Dog fik jeg et svar fra en tysk off-set 
 tandhjulsproducent http://www.motorradschwingen.de/html/versatzritzel.html og han anbefalede 18/49. Tror han ved hvad han taler om. Desværre havde mine 
 japanske "forretningsforbindelser" ikke 18tænder, men de lovede at tage det 
 op på deres kommende produktionsmøde :) Så indtil videre har jeg stolet 
 (blindt?) på de diverse suspekte kilder. Det virker som om det funker 
 glimrende.
 Mvh
 Studen 
            
             |  |  | 
     Armand (15-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  15-05-05 14:55
 | 
 |  | 
 
            Studen wrote:
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message 
 > news:Erwhe.5319$Fe7.58268@news000.worldonline.dk...
 > 
 >>Måske ikke; men ved at dreje styret helt mod vnestre vil man genvinde en 
 >>anelse af denne vinkel - Kommer banjo-monteringen blot i vandret niveau 
 >>skulle det række!
 >>Og ligger mistanken på dét sted er en udluftning ved "baglæns" flow á 
 >>tricket med at trykke bremssstemplerne i bund måden at eliminere den smule 
 >>luft på!
 > 
 > 
 > OK, det prøver jeg i morgen
 Tillægstip:
 Er caliberne af den såkaldt flydende type hvor stemplerne kun befinder 
 sig på ydersiden af skiven, kan man presse stemplerne i bund v.h.a. et 
 tungt knæ's pres direkte på de monterede calibere!!
 >>- Katana'en kører med 15-41 (0,37:1)
 >>- CBR'en kører med 16-45 (0,35:1)
 >>I forskellen skal læses at der dels kan være forskel på udgangsakslens 
 >>hastighed i forhold til krumtappens og at CBR'en er udlagt til at kunne 
 >>køre 220 med ca. 15.000rpm hvor Katana'en skal kunne køre ca. 200 med 
 >>under 10.000 rpm. Forskellen på de to's dækomkreds er indbefattet i denne 
 >>anskuelse.......... jég ville benytte den originale 
 >>Katana-gearing, måske med en enkelt tand mindre bagpå til kompensation for 
 >>det mindre CBR-baghjul:
 >>15-40 = 0,375:1, hvorimod 17-47 ender på 0,36:1, hvilket jeg finder meget 
 >>højt    > 
 > Ja, du har formentligt fuldstændigt ret. Godt nok er jeg matematisk student 
 > men ganske sprogligt anlagt ;)
 > Jeg har simpelthen valgt at spørge en masse steder, og efterhånden fundet ud 
 > af hvad "gennemsnittet" blev. 
 Ved nærmere kig på de to baghjulsomkredse er CBR'erens 160/60-17 7% 
 mindre i rulleomkreds. Og da det i grunden kun er dén forskel at 
 Katana'en skal kompenseres for (uanset hvilken gearing at CBR har brugt 
 baghjulet med) hvorved at dét svarer til en gearingsændring til 0,396:1 
 hvilket igen matches bedst af en 16-40 gearing (=0,40:1)    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
    Ukendt (15-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-05-05 08:11
 | 
 |  | 
 Armand skrev i meddelelsen ...
 >Standard! Hvilken standard?
 >- Katana'en kører med 15-41 (0,37:1)
 Eller rettere et udvekslingsforhold på 2,733
 >- CBR'en kører med 16-45 (0,35:1)
 Glem CBR'en, den er fløjtende ligegyldig i den her sammenhæng !
 >I forskellen skal læses at der dels kan være forskel på udgangsakslens
 >hastighed i forhold til krumtappens og at CBR'en er udlagt til at kunne
 >køre 220 med ca. 15.000rpm hvor Katana'en skal kunne køre ca. 200 med
 >under 10.000 rpm. Forskellen på de to's dækomkreds er indbefattet i
 >denne anskuelse.
 Fuldstændigt ligegyldigt     >15-40 = 0,375:1, hvorimod 17-47 ender på **0,36:1**, hvilket jeg finder
 >meget højt    Næeh, faktisk en smule lavere 2,765 mod originalt 2,733, og så er hjulet vel
 en smule mindre, alt i alt en smule lavere gearing.
 Hint: 47/17, ikke 17/47
 mvh
 Orla
 >--
 >Armand.
            
             |  |  | 
     Armand (15-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  15-05-05 15:05
 | 
 |  | Orla Pedersen wrote:
 > Armand skrev i meddelelsen ...
 >
 >
 >>Standard! Hvilken standard?
 >>- Katana'en kører med 15-41 (0,37:1)
 >
 > Eller rettere et udvekslingsforhold på 2,733
 >
 >
 > Hint: 47/17, ikke 17/47
 
 Øhhh :-/
 
 Nu er jeg ikke matematiker, men jeg mener da bestemt at udvekslingen,
 som den er monteret på motorcyklen, tydeligt er 17:47, hvorved
 omregningen må blive 0,37:1.
 
 Hvis man regner videre på det vil man også kunne få tallet 1:2.733, men
 hvorfor ulejlige sig dermed når tallene i forvejen er direkte
 sammenlignelige ??
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (15-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-05-05 19:50
 | 
 |  | 
 Armand skrev i meddelelsen ...
 >Hvis man regner videre på det vil man også kunne få tallet 1:2.733, men
 >hvorfor ulejlige sig dermed når tallene i forvejen er direkte
 >sammenlignelige ??
 Fordi at du selv rodede rundt idet ved opgivelsen    Men det er ingenting
 mod Haynes som opgiver 2.562 to 1 (41/16)
 mvh
 Orla
 >--
 >Armand.
            
             |  |  | 
       Armand (17-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  17-05-05 01:36
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Armand skrev i meddelelsen ...
 > 
 > 
 >>Hvis man regner videre på det vil man også kunne få tallet 1:2.733, men
 >>hvorfor ulejlige sig dermed når tallene i forvejen er direkte
 >>sammenlignelige ??
 > 
 > 
 > 
 > Fordi at du selv rodede rundt idet ved opgivelsen    Jeg bruger bevidst opstillingen xx - xx á forreste hhv. bageste gearing, 
 som man oftest vil omtale dem.
 At bruge xx/xx er det samme som at skrive xx:xx og dér er regnestykket 
 rigtigtnok lige til foden!
 > Men det er ingenting mod Haynes som opgiver 2.562 to 1 (41/16)
 Ohh     -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
 |  |