flue fiskeri
Fra : pepss

Dato : 13-05-05 08:01

Hejsa NG

jeg er ved at forsøge mig med at lære at fiske med flue i å men det går ikke
helt godt (har ikke fanget noget endnu) så noget må jeg jo gøre forkert
er der ikke nogen der har nogen tips til det?
hvordan finder man den rigtige flue (nymfe tørfluge osv.)?
hvor gemmer fisken sig (ved kanten eller midt i åen. der hvor der er meget
ståøm eller hvor der er mere stille)?
kaster men fluen skrot ind over åen eller lige op af den?

alle råd bliver modtager med stor tak!!!

p.s. jeg fisker i gels å

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-05-05 10:55

pepss skrev:

> jeg er ved at forsøge mig med at lære at fiske med flue i å men det
> går ikke helt godt (har ikke fanget noget endnu) så noget må jeg jo
> gøre forkert er der ikke nogen der har nogen tips til det?

Undgå at din skygge falder i vandet du skal affiske.
Gør dig så lille og usynlig som muligt. Lad være med at trampe
i bredden. Fiskene er sværere at skræmme i skumringen.
En aften, som den vi forhåbentlig får i aften, med
+8-10 grader vil være helt ideel.

> hvordan finder man den rigtige flue (nymfe tørfluge osv.)?

Den rigtige flue er den, der fisker hvor fisken er.
Hvis du ingen fisk ser, befinder de sig sikkert ved bunden,
og en nymfe eller vådflue vil være det rette valg.
En flues hackel skal passe til strømmen. Et for
stift/stort hackel vil få fluen til at søge op mod overfladen
når du fisker nedstrøms.

> hvor gemmer fisken sig (ved kanten eller midt i åen. der hvor der er
> meget ståøm eller hvor der er mere stille)?

Ja.
Den kan findes alle steder. Den vil nok "aldrig"
stille sig midt i den værste strøm, med mindre den
bedste plads er optaget af en større fisk. Typisk vil den
befinde sig hvor den er beskyttet oppefra, på
kanten af en strøm som bringer føden lige til hoveddøren.
Udhængende brinker er et must. Render i grøden er
et must. Udhængende grene, grødefælder er ligeledes
et must.

> kaster men fluen skrot ind over åen eller lige op af den?

Skråt ned eller lige ned eller skråt op (!) er nok det
mest benyttede. Nedstrøms holder dine line strakt og gør
det nok nemmere at mærke evt. hug. Opstrøms skal du holde
øje med forfangets bevægelser og giver tilslag ved hug.
Ned strøms klarer fisken der nærmest selv.

Peter Schrøder

Fra : pepss

Dato : 13-05-05 20:58

"Peter Schrøder" skrev

> [...]
> øje med forfangets bevægelser og giver tilslag ved hug.
> Ned strøms klarer fisken der nærmest selv.

takker for de gode råd! de skal prøves snares muglit!