Fragtomkostninger ved fortrydelse
Fra : Thomas VJ

Dato : 13-05-05 11:47

Jeg har netop haft et tilfælde med en "ond" kunde, som købte en vare i min
internet butik, betalte med dankort og derefter undlod at afhente varen på
posthuset, og på den måde benyttede sin fortrydelsesret.
Må jeg indføre i mine handelsbetingelser at kunden, ved fortrydelse, skal
betale for de fragtomkostninger jeg har haft ved at fremsende varen til
kunden? Dette for at undgå at have udgifter (bortset fra dyrebar tid) på
"onde" kunder, der køber via min internetbutik udelukkende for at chikanere?
Disse fragtomkostninger betaler kunden normalt for ved en normal og
gennemført handel.
Jeg har søgt på www.forbrug.dk men den side hvor jeg tror jeg kan finde
svaret på er der desværre en fejl:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/net-tjek-for-erhvervsdrivende/fortrydelsesret/
Siden viser kildekode i stedet for at vise indholdet.

--
Med venlig hilsen,
Thomas VJ

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-05-05 13:01

Thomas VJ wrote:

> [...]
> "onde" kunder, der køber via min internetbutik udelukkende for at chikanere?
> Disse fragtomkostninger betaler kunden normalt for ved en normal og

I jura-gruppen er der vist stort set enighed om, at du ikke skal
tilbagebetale fragt og evt. ekspedition, hvis du fakturerer dette for sig.

Altså:

1 stk. Dykkerbog: 200 kr
1 stk. Fragt: 50 kr

- så skal du kun tilbagebetale de 200 kr.

Men opkræver du

1 stk. Dykkerbog: 250 kr
Frit leveret

- så skal alle 250 kr retur.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-05-05 14:59

Jonathan Stein wrote:

> I jura-gruppen er der vist stort set enighed om, at du ikke skal
> tilbagebetale fragt og evt. ekspedition, hvis du fakturerer dette for sig.

Ah, - det var vist lidt for hurtigt. Det helt sikre er, at kunden skal
betale retur-fragten. Men hvis pakken ikke afhentes, er det jo kun
aktuelt, hvis transportøren opkræver noget for at sende pakken retur.

Det, der er enighed om ellers er, at _hvis_ du opkræver ét samlet beløb,
skal det hele tilbagebetales.
Om man omvendt kan tilbageholde porto, hvis det er udspecificeret, er
der vist ikke enighed om.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Thomas VJ

Dato : 13-05-05 21:45

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> Jonathan Stein wrote:

<klip>

> [...]
> skal det hele tilbagebetales.
> Om man omvendt kan tilbageholde porto, hvis det er udspecificeret, er der

Tak for info Jonathan og Allan!

Jeg kontakter forbrugerstyrelsen mandag, og poster hvad jeg får af svar her!

--
Mvh,

Fra : Thomas VJ

Dato : 17-05-05 09:51

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

<klip>

> Jeg kontakter forbrugerstyrelsen mandag, og poster hvad jeg får af svar
> her!

Så fik jeg et svar:

Forbrugern må ikke pålægges omkostninger i forbindelse med sin udnyttelse af
fortrydelsesretten, også selvom fragtudgifterne er udspecificerede. Dog er
der en (ikke helt klar) undtagelse fra denne regel: direkte udgifter i
forbindelse med tilbagelevering af varen medmindre andet er aftalt mellem
parterne.

--
mvh,
Thomas VJ

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-05-05 13:04

> [...]
> http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/net-tjek-for-erhvervsdrivende/fortrydelsesret/
> Siden viser kildekode i stedet for at vise indholdet.

Du kan fange den i Googles Cached sider

http://64.233.183.104/search?q=cache:zEAz9vkUWIIJ:www.forbrug.dk/om/organisering/fo/2/net-tjek-for-erhvervsdrivende/fortrydelsesret/virkningen-af-fortrydelse/tilbagebetaling-af-evt-modtagen-betaling/+%2B%22net-tjek-for-erhvervsdrivende%22+%2Bfortrydelsesret&hl=da

Set ser ikke ud til at være lovligt "Hvis en forbruger udnytter sin
fortrydelsesret, skal du tilbagebetale evt. modtagen betaling - også
eventuelle forsendelsesomkostninger"

Hele teksten er:

<SNIP>
Tilbagebetaling af evt. modtagen betaling
Publiceret:27-03-2004 Tip en ven Print denne side

Hvis en forbruger udnytter sin fortrydelsesret, skal du tilbagebetale evt.
modtagen betaling - også eventuelle forsendelsesomkostninger. (§)

Afgørende for tilbagebetalingstidspunktet, er hvad aftalen omhandler:

For så vidt angår fortrydelse af almindelige varekøb, skal tilbagebetaling
ske så snart, du har modtaget varen retur og har haft lejlighed til at
undersøge den.

For så vidt angår aftaler om

tjenesteydelser,
varer, der skal afhentes af dig, og
varer, som skal leveres løbende, og som er beregnet til engangsbrug
skal tilbagebetaling ske snarest muligt, efter at du har modtaget
underretning om fortrydelsen.

Hvis du ikke betaler modtagen betaling tilbage senest efter 30 dage, påløber
der renter på kravet. (§)

Fortrydelsesretten må ikke betinges af, at forbrugeren betaler et "fortrydelsesgebyr".

</SNIP>