Mobilix
Fra : Anders Duedahl

Dato : 30-05-01 21:22

Hej drenge!

Jeg er lige flyttet, og skal til at bestille en fast foprbindelse.
Jeg synes at Mobilix lyder fornuftig, men jeg har hørt temmelig meget skidt
om dem både mht. leveringstid samt at forbindelsen skulle være yderst
ustabil.

Er der nogen som har erfaringer med Mobilix? - Jeg er også åben overfor
anbefalinger af andre selskaber (dog vil jeg helst gerne undgå TDC's
rædselsregime)

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Anders

Fra : Bettina Svendsen

Dato : 30-05-01 21:37

"Anders Duedahl" <anders@vittig.dk> wrote in message
> [...]
skidt
> om dem både mht. leveringstid samt at forbindelsen skulle være yderst

Leveringstiden kan jeg ikke udtale mig om da jeg var testkunde. Men
forbindelsen kører overordenligt godt. God båndbredde, og den har været nede
et par gange af få minutters varighed i løbet af seks måneder. Jeg kan klart
anbefale det.

/Bettina

Fra : Esben

Dato : 30-05-01 22:28

"Anders Duedahl" <anders@vittig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen som har erfaringer med Mobilix? - Jeg er også åben overfor
> anbefalinger af andre selskaber (dog vil jeg helst gerne undgå TDC's

Min erfaring med dem er, at når først det virker, så er det stabilt og
hurtigt. Deres kundeservice er også flinke.

--

Esben

Fra : Bashful

Dato : 30-05-01 22:26

Hej Anders,

Ligesom dig synes jeg også at Orange (!) lyder som et over ordentlig
fornuftigt valg, jeg skal selv have bestilt hos dem i løbet af den kommende
uge. Problemerne de (Orange) har haft har været her i
Lyngby-Bagsværd-området, så jeg er gået dem lidt på klingen her de sidste
par uger når det kommer til leveringstid, stabilitet, manglen på telefon og
de andre ting de havde problemer med i opstarten.
Da jeg snakkede med dem for 3 uger siden, fortalte de at der var en
leveringstid på 2 måneder, da jeg så snakkede med dem i går, fortalte pigen
i butikken, at de havde været på kursus dagen før, og også havde fået en
masse at vide omkring problemerne. Hun fortalte at problemerne skulle være
løst nu med deres software i D-SLAM'en eller hvad den hedder, så nu er
leveringstiden en måned - det synes jeg selv er en udemærket deadline at få
dér.
Hun fortalte også at bestillingen ville gå hurtigere igennem hvis du går ned
i en af deres butikker og bestiller, fremfor at bestille online på deres
hjemmeside...

.... Så jeg synes de virker som et attraktivt tilbud de har brygget sammen
.... der er andre end dig der også gerne vil undgå al kontakt med TDC!!! Ikke
tale om at jeg vil behandles SÅ skidt for så mange flere penge, hvor bedre
service og de samme produkter kan tilbydes andre steder billigere!!!

MVH

Kasper

Fra : Thomas Ehler

Dato : 30-05-01 23:08

Hej Anders

Jeg bestilte d. 7/3 og får det på fredag........... (3 mdr !!)

Jeg er i alt blevet lovet fire ! leveringsdatoer i løbet af de tre måneder
og Mobilix har ikke en eneste gang kontaktet MIG for at fortælle om
forsinkelser eller andre problemer.
Jeg har, hver gang en levering var nært forestående, ringet (ventet 10 -30
min) og spurgt hvornår modemet ville ankomme og så bare uden videre fået at
vide at min dato var ændret :(

Jeg ved at de har fået næsten 5000 bestillinger og véd også at TDC kun har
sat to!! personer af til at håndtere al administration, af flytning af
kobber, til ALLE andre ISP'er der ønsker at levere ADSL. Jeg véd
selvfølgelig ikke hvor hurtigt disse mennesker abejder men det vil dog tage
de to et betragteligt antal uger at håndtere 5000 ordrer (én hviskede 20).
Samtidig véd jeg at MobiRange IKKE havde bestilt mit kobber flyttet hos TDC
i forbindelse med de tre første datoer de opgav til mig. (Dette forudsat at
TDC Branchesalg taler sandt.) Med andre ord tror jeg de "faker"
leveringsdatoer for at fastholde folk, ligesom RIGTIG mange der har bestilt
hos TDC har oplevet at deres ordre simpelthen er "forsvundet" i TDC's
system. Mange op til flere gange. De har så måttet bestille igen.

Fælles for alle leverandører kan man nok bare kontatere at at de ikke havde
drømt om at så mange ville have ADSL allerede nu. (i virkeligheden er vi jo
mange der har ønsket os det brændende i årevis) og de kan simpelthen ikke
følge med i øjeblikket.

Derfor, ligemeget hvor du bestiller, forvent noget længere leveringer end
1-2 mdr. Så bliver du ikke skuffet.

MVH
Thomas Ehler

PS: det er folk som du, der tør prøve noget andet end "det sikre" der gør at
priserne falder så hurtigt nu. Uden os ville TDC stadig tage 2000 i
oprettelse og 1000 om måneden...

Fra : Caspar Møller

Dato : 31-05-01 07:36

> Er der nogen som har erfaringer med Mobilix

Telefonlinien var død hele eftermiddagen i går...

Fra : Anders Lybecker

Dato : 31-05-01 08:02

> Telefonlinien var død hele eftermiddagen i går...

Og engang imellem er der nogle telefonnummer man ikke kan ringe til! Og nej,
det er ikke servicenummre men normale telefonnummre i københavnsområdet.

Forbindelsen har været nede et par gange, og så lige det med at man skal
logge på sin forbindelse, det bryder jeg mig ikke om. Men det bliver
forhåbentligt snart ændret. :)

Hilsen
Anders

Fra : JK

Dato : 31-05-01 08:35

> [...]
skidt
> om dem både mht. leveringstid samt at forbindelsen skulle være yderst

har haft Mobilix i snart 2 måneder - og i starten var det stjerneustabilt
! - men den sidste måned, har det faktisk kun været nede - sammenlagt godt 1
dag - og ellers kører det fint.

- der er dog én irriterende ting ved Mobilix - og det er, at modem'et skal
"kalde op" til nettet - li'som med dit gamle 56k modem - dog går det ca.
lige så hurtigt at få forbindelse, som med et ISDN modem. - det er LIDT
irriterende, og jeg ved ikke rigtig om det er et forsøg på at begrænse folks
forbrug af nettet - idet man må gå ud fra, at folk slukker deres PC, når de
er færdige med at bruge den, og dermed lukkes forbindelsen også.

/JK

Fra : Anders Lybecker

Dato : 31-05-01 11:44

> [...]
> ! - men den sidste måned, har det faktisk kun været nede - sammenlagt godt

Ja, det kører faktisk bedre her på det sidste.

> [...]
ca.
> lige så hurtigt at få forbindelse, som med et ISDN modem.

Når jeg logger ind går det lynende hurtigt, jeg når næsten ikke at se login
formen. Man skal fravælge alle protokoller på når TCP/IP selvfølgelig og
IP-header kompression på sin Mobilix forbindelse. Jeg ved ikke hvorfor
Mobilix ikke selv fortæller dette til kunderne, det er nok fordi nogle af
deres supportmedarbejdere er en smule inkompetente. :)
Men det kommer nok til at stå på Mobilix's support site, så snart det kommer
op og køre.

Hilsen
Anders

Fra : JK

Dato : 31-05-01 12:37

"Anders Lybecker" <anders@lautrupklubben.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> deres supportmedarbejdere er en smule inkompetente. :)
> Men det kommer nok til at stå på Mobilix's support site, så snart det

hvor finder man det med IP-header kompression (i W2k) ? - jeg syns', jeg har
ledt højt & lavt efter dén indstilling

- jeg var iøvrigt inde og læse på alcatel's hjemmeside, og her står der at
man godt kan sætte modemet til at være konstant opkoblet (ligesom CC, WOL
osv.) - er det mon noget man sæl' ka' rette...? - dét havde jo været smart.

- nå, men jeg har iøvrigt løst det ovenstående ved at have en computer
stående udelukkende med dét formål, at holde forbindelsen - og så deler jeg
forbindelsen med 2 andre computere via en hub, og winproxy.

/JK

Fra : Anders Lybecker

Dato : 31-05-01 13:31

> hvor finder man det med IP-header kompression (i W2k) ? - jeg syns', jeg
har
> ledt højt & lavt efter dén indstilling

Det ved jeg ikke, men hvis du finder ud af det så må du meget gerne poste
det, da jeg snart skal til at installere w2k fer hjemme.

> [...]
> man godt kan sætte modemet til at være konstant opkoblet (ligesom CC, WOL
> osv.) - er det mon noget man sæl' ka' rette...? - dét havde jo været

Ja.

> [...]
jeg
> forbindelsen med 2 andre computere via en hub, og winproxy.

Det er ikke en holdbar løsning, selvom jeg selv bruger den løsning.
Der opstå et problem når man bliver smidt af Mobilix forbindelsen, for det
opdager min computer ikke. Men nu har jeg heldigvis kun blevet smidt af et
par gange i den tid jeg har ADSL hos Mobilix.

Hilsen
Anders

Fra : JK

Dato : 31-05-01 14:14

> [...]
> opdager min computer ikke. Men nu har jeg heldigvis kun blevet smidt af et
> par gange i den tid jeg har ADSL hos Mobilix.

du har ret - det er en dårlig løsning - men desværre pt. den eneste løsning,
hvis man vil ha' den samme "all-ways-on" fornemmelse man får med CC, WOL
osv.

- dog vil jeg sige, at det er meget sjældent jeg ligefrem bliver smidt a'
Mobilix - den holder faktisk forbindelsen ret stabilt - endda så stabilt, at
jeg overvejer at få opsat en lille hjemmeside - ved du forresten om man må
det ?

/JK

Fra : JK

Dato : 31-05-01 14:15

"JK" <dempsey@email.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> jeg overvejer at få opsat en lille hjemmeside - ved du forresten om man må
> det ?

øhm - jeg mener altså en webserver

/JK

Fra : Anders Lybecker

Dato : 31-05-01 15:14

> øhm - jeg mener altså en webserver

Det kan man godt. Jeg har selv en kørende. Men det er også den eneste port
der er åben. :(

Hilsen
Anders

Fra : Kasketkaj

Dato : 31-05-01 18:25

Mener du at du kun må have en HTTP server kørende eller kan du også have en
FTP?

MVH
Kasketkaj

Fra : Anders Lybecker

Dato : 01-06-01 08:11

> Mener du at du kun må have en HTTP server kørende eller kan du også have
en
> FTP?

Der er kun åben for port 80, og det er som bekendt til HTTP-trafik.

Hilsen
Anders

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 01-06-01 11:04

Hej Anders,

On Fri, 1 Jun 2001 09:10:43 +0200,
"Anders Lybecker" <anders@lautrupklubben.dk> wrote:

>Der er kun åben for port 80, og det er som bekendt til HTTP-trafik.

Vil det dermed sige, at man ikke kan have hverken en smpt eller en
hvilken som helst anden server kørende på sin mobilix adsl
forbindelse, bortset fra en web-server ?

Kender du evt. til en side som har informationer om dette ?

--
Mvh.
Alex T.

Fra : Anders Lybecker

Dato : 01-06-01 11:19

> [...]
> forbindelse, bortset fra en web-server ?
>
> Kender du evt. til en side som har informationer om dette ?

Nej, Mobilix har endnu ikke publiceret sin support side.
Jeg har probet min egne port (Ikke alle kun well known portnumbers).

Hilsen
Anders

Fra : Alex Tiedemann

Dato : 01-06-01 11:30

Hej,

On Fri, 1 Jun 2001 12:18:42 +0200,
"Anders Lybecker" <anders@lautrupklubben.dk> wrote:

>Nej, Mobilix har endnu ikke publiceret sin support side.
>Jeg har probet min egne port (Ikke alle kun well known portnumbers).

Ok, tak for info.

--
Mvh.
Alex T.

Fra : Manhatten

Dato : 31-05-01 14:45

"JK" <dempsey@email.dk> wrote in <9f5agm$k1f$1@news.cybercity.dk>:

>hvor finder man det med IP-header kompression (i W2k) ? - jeg syns',
>jeg har ledt højt & lavt efter dén indstilling

Egenskaber>Netværk>internetprotokol>egenskaber>avanceret og der står det på
første fanblad.

/Manhatten

Fra : JK

Dato : 31-05-01 15:13

"Manhatten" <Manhatten@dutter.ikke> skrev i en meddelelse

> Egenskaber>Netværk>internetprotokol>egenskaber>avanceret og der står det

> første fanblad.

hmm. -det kan jeg simpelthen ikke finde ! - højreklikker på Netværkssteder -
egenskaber - dobbeltklikker på internetprotokol - klikker på avanceret - her
står der kun om DHCP er aktiveret og om gateways - under de andre
faneblade -henholdsvis DNS, WINS og INDSTILLINGER - er der heller ikke noget
om IP-header kompression.

- er du sikker på at din vejledning dur' til Windows 2000 ?

/JK

Fra : Manhatten

Dato : 31-05-01 15:18

"JK" <dempsey@email.dk> wrote in <9f5jkc$10pr$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
>INDSTILLINGER - er der heller ikke noget om IP-header kompression.
>
>- er du sikker på at din vejledning dur' til Windows 2000 ?

Sorry, mig der fik formuleret svaret dårligt. Du skal ind i egenskaber for
fobindelsen - så skulle du kunne finde det :)

/Manhatten

Fra : JK

Dato : 31-05-01 15:19

> "JK" <dempsey@email.dk> wrote in <9f5jkc$10pr$1@news.cybercity.dk>:
> Sorry, mig der fik formuleret svaret dårligt. Du skal ind i egenskaber for
> fobindelsen - så skulle du kunne finde det :)

OK - jeg prøver - tak for hjælpen

/JK

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 31-05-01 18:45

JK <dempsey@email.dk> wrote:

> - der er dog én irriterende ting ved Mobilix - og det er, at modem'et skal
> "kalde op" til nettet - li'som med dit gamle 56k modem

Bliver et modem ikke altid nød til at "kalde op", ligegyldigt om det så
er et ADSL-modem eller ej? Det skal jo stadig ændre digitale data til
analoge og omvendt, da det bliver transporteret over den almindelige
telefonlinie (jeg taler om Orange/Mobilix-løsningen her). En sådan
overførsel kræver en synkroniseret forbindelse mellem afsender (ISP) og
modtager (abonnent). Er det ikke derfor der skal "kaldes op" hver gang?

--
MVH/Regards, Jonas

'It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand.
I beat people up.' [Muhammed Ali, 1977]

Fra : -- kent --

Dato : 31-05-01 20:35

On Thu, 31 May 2001 19:45:09 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>
Jonas C. Voss wrote:

> [...]
>overførsel kræver en synkroniseret forbindelse mellem afsender (ISP) og
>modtager (abonnent). Er det ikke derfor der skal "kaldes op" hver gang?

"ADSL-modem" er tekniskt set ikke modem fordi trafikken er digital hele
vejen.

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 31-05-01 22:21

-- kent -- <kent_r_kendt@yahoo.dk> wrote:

> "ADSL-modem" er tekniskt set ikke modem fordi trafikken er digital hele
> vejen.

Så de kalder bare modem i mangel af en bedre betegnelse, eller?

Fra : -- kent --

Dato : 31-05-01 23:03

On Thu, 31 May 2001 23:20:39 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>
Jonas C. Voss wrote:

>Så de kalder bare modem i mangel af en bedre betegnelse, eller?

Ja. Modem = MOdulator/DEModulator. Ved digital trafikk er der ikke noget
att modulere.

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 01-06-01 08:28

-- kent -- <kent_r_kendt@yahoo.dk> wrote:

> Ja. Modem = MOdulator/DEModulator. Ved digital trafikk er der ikke noget
> att modulere.

OK, jeg troede bare, at telefonkabler kun kunne transportere analoge
også undret mig over, at ADSL-modem nogle steder står i anførselstegn.
Dette forklarer jo en del.

Men hvorfor er det så der skal "kaldes op" med et ADSL-"modem", nå der
ikke skal moduleres/demoduleres, og kan man undgå det med et
ADSL-"modem"?

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 01-06-01 09:56

On Fri, 1 Jun 2001 09:27:30 +0200, SCRATCHTHISjc@voss.tf (Jonas C. Voss)
wrote:

>Men hvorfor er det så der skal "kaldes op" med et ADSL-"modem", nå der
>ikke skal moduleres/demoduleres, og kan man undgå det med et
>ADSL-"modem"?

Den skal jo have fat i en server i den anden ende, have tildelt IP, etc.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 01-06-01 11:58

Stefan Bruhn <news002@3x7.dk> wrote:

> Den skal jo have fat i en server i den anden ende, have tildelt IP, etc.

OK, det er jo klart nok. Oprettelse af serverforbindelse og tildelingen
af IP er vel det man slipper for med en router som Kent's.

Tak for det (-:

Fra : -- kent --

Dato : 01-06-01 13:02

On Fri, 01 Jun 2001 10:56:26 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>
Stefan Bruhn wrote:

>Den skal jo have fat i en server i den anden ende, have tildelt IP, etc.

????

Det er noget helt andet. DHCP uddeler IP-adresser i nætverk selv om
computerne i nætverket ikke kalder noget op (HINT: der findes mange
forskellige nætverksprotokoller der ikke har brug for IP-adresser eller
noget sådant). Selv uden at du har fåt nogen IP-adresse fra din ISP er
forbindelsen tekniskt set åben.

Fra : -- kent --

Dato : 01-06-01 09:19

On Fri, 1 Jun 2001 09:27:30 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>
Jonas C. Voss wrote:

> [...]
>
>Men hvorfor er det så der skal "kaldes op" med et ADSL-"modem", nå der
>ikke skal moduleres/demoduleres, og kan man undgå det med et

Jeg har ADSL i Sverige gennem Telia, og der er ikke noget der skall "kaldes
op". "Modemet" er opkoblet 24/7, den eneste måde du kan koble det ned på er
ved att dra elstikket ud af væggen.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 01-06-01 10:28

On Fri, 01 Jun 2001 10:18:50 +0200, -- kent -- <kent_r_kendt@yahoo.dk>
wrote:

>Jeg har ADSL i Sverige gennem Telia, og der er ikke noget der skall "kaldes
>op". "Modemet" er opkoblet 24/7, den eneste måde du kan koble det ned på er
>ved att dra elstikket ud af væggen.

I Danmark kan du få flere forskellige løsninger.
Nogen sider direkte ind i maskinen, og derfor skal den åbne forbindelsen
igen når man tænder maskinen.
Andre bruger en router ligesom din, som er på 24/7.

Fra : Jakob Færch

Dato : 01-06-01 12:38

In article <sunehto85sl71adg7o79sfc0bcepfr53bi@ghashul.dk>,
Stefan Bruhn <news002@3x7.dk> wrote:

> Andre bruger en router ligesom din, som er på 24/7.

De fleste routere - så vidt jeg ved - kobler nu også i en eller ande
forstand på.

Jeg har fx Cybercity, og ved deres løsning skal min Cisco 677-router
både træne linien (det vil sige "forhandle" hastigheder og frekvensbånd
med udstyret på centralen) og etablere en ppp-forbindelse, ligesom et
almindeligt modem gør.

Forskellen er bare, at routeren gør det, når den bliver tændt eller
genstartet, og derefter holder forbindelsen, så den kalder ikke op ret
tit.

Ikke, at det har nogen praktisk betydning - man kan sagtens tænke på den
som om den altid er på. Men rent principielt, så kalder routeren altså
også op.

/Jakob

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 01-06-01 13:01

On Fri, 01 Jun 2001 13:37:36 +0200, Jakob Færch
<tq1en8p001@sneakemail.com> wrote:

>Forskellen er bare, at routeren gør det, når den bliver tændt eller
>genstartet, og derefter holder forbindelsen, så den kalder ikke op ret
>tit.

Det skal den i Sverige jo også ;)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-06-01 21:11

"Jakob Færch" <tq1en8p001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> De fleste routere - så vidt jeg ved - kobler nu også i en eller ande
> forstand på.

Ja, men fx Pro@ccess routeren er et eksempel på en undtagelse. Den lytter og
forwarder blot pakker, ligesom når du tænder en switch

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : -- kent --

Dato : 01-06-01 12:58

On Fri, 01 Jun 2001 11:27:44 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>
Stefan Bruhn wrote:

>I Danmark kan du få flere forskellige løsninger.
>Nogen sider direkte ind i maskinen, og derfor skal den åbne forbindelsen
>igen når man tænder maskinen.
>Andre bruger en router ligesom din, som er på 24/7.

Tekniskt set så er _xDSL_ åben 24/7. En ISP kan nægte at route trafik til
dig hvis du ikke er logget ind, men teknisk er DSL-forbindelsen alltid
åben.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-06-01 21:13

"-- kent --" <kent_r_kendt@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Tekniskt set så er _xDSL_ åben 24/7. En ISP kan nægte at route trafik til
> dig hvis du ikke er logget ind, men teknisk er DSL-forbindelsen alltid
> åben.

Hvad er nu det for noget vrøvl. Du kan da sagtens have en implementation der
tænder og slukker for xDSL-laget for fx at spare strøm og varme i centralen.
Det er upraktisk fordi der så skal retraines, men man kan da sagtens.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 01-06-01 22:56

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9f8sti$ktc$1@news.inet.tele.dk...

> tænder og slukker for xDSL-laget for fx at spare varme i centralen.

hmm..kan man ikke bare skifte til termoruder på centralen ?

:)

Mvh haa/orangedk

Fra : -- kent --

Dato : 01-06-01 23:30

On Fri, 1 Jun 2001 22:12:47 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>
Martin Højriis Kristensen wrote:

> [...]
>Det er upraktisk fordi der så skal retraines, men man kan da sagtens.

Något krystat. Du kan ha en vaktmästare som slår på och av strömmen till
driftcentralen då och då också, och då är ju ingenting alls på hela tiden.

Det är opraktiskt men det går att ordna.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-06-01 21:10

"Jonas C. Voss" <SCRATCHTHISjc@voss.tf> skrev i en meddelelse
> OK, jeg troede bare, at telefonkabler kun kunne transportere analoge

ISDN er fuldt ud digitalt, men ADSL anvender modulation idet det giver den
bedste udnyttelse af båndbredden på et kobberpar.
Fx
ISDN bruger omkring 100hz til 160 kbit
POTS bruger omkring 4 khz. Heri kan man med modulation overføre 30-50 kbit,
altså en væsentlig bedre udnyttelse

> Men hvorfor er det så der skal "kaldes op" med et ADSL-"modem", nå der
> ikke skal moduleres/demoduleres, og kan man undgå det med et
> ADSL-"modem"?

"kalder op" ??
Man etablerer en forbindelse på et tidspunkt, hvis det er det du mener. Om
denne etablering foregår på skærmen eller ej er sådan set ligegyldigt.
Det har ikke noget med modulation at gøre. På en APL kan du have et k56
modem stående 24/7 uden at du på noget tidspunkt har "kaldt op"

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 01-06-01 06:39

On Thu, 31 May 2001 23:20:39 +0200, SCRATCHTHISjc@voss.tf (Jonas C.
Voss) wrote:

>Så de kalder bare modem i mangel af en bedre betegnelse, eller?

Nej, der er bedre betegnelser, det er bare nemmere at bruge "modem" som
er et ord alle ved hvad betyder.

F.x. har jeg et ISDN "modem", som i virkeligheden er en ISDN T/A
(Terminal Adapter, iirc)

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-06-01 17:15

Stefan Bruhn <news002@3x7.dk> wrote:

>F.x. har jeg et ISDN "modem", som i virkeligheden er en ISDN T/A

Du har måske også en ISDN-telefon, som i virkeligheden er en ISDN T/A.
Eller en ISDN-nummerviser, som i virkeligheden er en ISDN T/A.
Eller en ISDN-fax, som i virkeligheden er en ISDN T/A.
Eller en ISDN-router, som i virkeligheden er en ISDN T/A.
Eller en ISDN-a/b-adapter, som i virkeligheden er en ISDN T/A.
Eller en ISDN-telefonsvarer, som i virkeligheden er en ISDN T/A.

Det er skam ikke, fordi det er "nemt", at vi er nogen, der holder på
betegnelsen "ISDN-modem". Det er fordi, det er meget mere entydigt.

Det foresvæver mig forøvrigt, at der på en ADSL-linie faktisk _sker_
en modulation/demodulation. Men jeg kan jo huske forkert.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Morten Boysen

Dato : 01-06-01 17:22

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
> Det foresvæver mig forøvrigt, at der på en ADSL-linie faktisk _sker_
> en modulation/demodulation. Men jeg kan jo huske forkert.

Der sker i allerhøjeste grad modulation/demodulation på en ADSL linie.

--
Morten Boysen

Fra : -- kent --

Dato : 01-06-01 18:16

On Fri, 1 Jun 2001 18:22:02 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>
Morten Boysen wrote:

>"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
>
>Der sker i allerhøjeste grad modulation/demodulation på en ADSL linie.

Nej.

http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci213764,00.html

ADSL = Asymmetric DIGITAL Subscriber Line
SDSL = Symmetric DIGITAL Subscriber Line
XDSL = Extra High Speed DIGITAL Subscriber Line
VDSL = Very High Speed DIGITAL Subscriber Line
ISDN = Integrated Systems DIGITAL Network

Fra : Morten Boysen

Dato : 01-06-01 19:09

"-- kent --" <kent_r_kendt@yahoo.dk> wrote in message

> Nej.

Jo.

> [...]
> XDSL = Extra High Speed DIGITAL Subscriber Line
> VDSL = Very High Speed DIGITAL Subscriber Line
> ISDN = Integrated Systems DIGITAL Network

Suk. Et signal kan være nok så digitalt, men det skal stadig sendes over
et analogt medie. For at kunne presse så store mængder data ud på en
twisted-pair leder, så skal man modulere det. Hvordan havde du ellers
forestillet dig, at man sendte dataene?

--
Morten Boysen

Fra : -- kent --

Dato : 01-06-01 20:37

On Fri, 1 Jun 2001 20:08:34 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>
Morten Boysen wrote:

>"-- kent --" <kent_r_kendt@yahoo.dk> wrote in message
>linie.

>Jo.

Nej. Du har fejl.

> [...]
>et analogt medie. For at kunne presse så store mængder data ud på en
>twisted-pair leder, så skal man modulere det. Hvordan havde du ellers

http://www.nortelnetworks.com/products/01/vodsl/faq.html

I Nortels FAQ kan du se: "Note that DSL is not a modem technology since it
does not modulate and demodulate digital and analog signals. Rather, DSL
transmission technology is a pure digital signal that is always "on"."

http://www.slashdot.org/askslashdot/01/04/29/158250.shtml

"In a wholly digital environment such as DSL or ISDN, there is no need to
modulate and demodulate the signal from digital to analogue and vice versa.
Instead, the protocols need only be adapted. Hence, we call this device a
terminal adaptor, not modem."

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-06-01 21:36

> I Nortels FAQ kan du se: "Note that DSL is not a modem technology since it
> does not modulate and demodulate digital and analog signals. Rather, DSL
> transmission technology is a pure digital signal that is always "on"."

Snakker vi ikke ADSL her?
Jeg har bedt dig komme med et eksempel på en ADSL-linjekodning der ikke
anvender modulation
g.DMT gør, CAP gør, g.Lite gør

Fra : -- kent --

Dato : 01-06-01 23:31

On Fri, 1 Jun 2001 22:36:08 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>
> [...]

>Snakker vi ikke ADSL her?
>Jeg har bedt dig komme med et eksempel på en ADSL-linjekodning der ikke

Vi snakker DSL, som i ADSL, SDSL (med dedicerede kobbertråde) und so
weiter.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-06-01 08:24

> Vi snakker DSL, som i ADSL, SDSL (med dedicerede kobbertråde) und so
> weiter.

ja, og ADSL bruger stadig modulation, hvorfor det hedder et modem

Fra : Morten Boysen

Dato : 02-06-01 12:28

"-- kent --" <kent_r_kendt@yahoo.dk> wrote in message
> Nej. Du har fejl.

Jeg har skam ret. Jeg vil stadig gerne vide, hvordan du vil sende op til
8Mbit igennem en twisted-pair kobberledning, uden modulation. Vil du
strobe 2 spændingsniveauer ud på lederen?

> [...]
DSL
> transmission technology is a pure digital signal that is always "on"."

Det er noget vrøvl. DSL bliver moduleret.

> [...]
versa.
> Instead, the protocols need only be adapted. Hence, we call this

Siden vi skal hive citater frem, så vil jeg foreslå dig at kigge på
<http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci213915,00.html

--
Morten Boysen

Fra : -- kent --

Dato : 01-06-01 18:11

Du husker forkert. Trafiken er digital.

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-06-01 20:19

-- kent -- <kent_r_kendt@yahoo.dk> wrote:

>Du husker forkert. Trafiken er digital.

"Digital" er ikke en modsætning til "modulation/demodulation". Alle
digitale data bæres på analoge medier, hvis man dykker langt nok ned.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-06-01 21:15

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Digital" er ikke en modsætning til "modulation/demodulation". Alle
> digitale data bæres på analoge medier, hvis man dykker langt nok ned.

ISDN er så tæt på at være digitalt som du kan komme.
Her er det direkte ændringer i spænding der overfører data. Ligesom fx en
SCSI-bus

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-06-01 22:00

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>ISDN er så tæt på at være digitalt som du kan komme.
>Her er det direkte ændringer i spænding der overfører data.

Ja, det er jeg klar over. Hvis jeg husker rigtigt, er der 4
spændingsniveauer, så man kan overføre to bits ad gangen. Men disse 4
spændindingsniveauer er i sig selv analoge - det er kun informationen,
de bærer, der er digital.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-06-01 08:25

> [...]
> spændingsniveauer, så man kan overføre to bits ad gangen. Men disse 4
> spændindingsniveauer er i sig selv analoge - det er kun informationen,

Ja, der er 4. Vi kommer lidt ud i flueknepperi nu, men så er alt jo analogt.
Jeg mener at et signal kun er analogt hvis det kan svinge trinløst over en
skala.

Fra : Morten Boysen

Dato : 02-06-01 12:34

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in
message news:9fa4a3$cm9$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
analogt.
> Jeg mener at et signal kun er analogt hvis det kan svinge trinløst

Det kan et ISDN signal også. Naturen kender ikke ordet diskret[1].

[1] Det gør den så alligevel. F.eks. er energiniveaurne for elektroner
diskrete (kvantiserede). En opdagelse vi skylder Bohr.

--
Morten Boysen

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-06-01 14:00

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> wrote:

>[1] Det gør den så alligevel. F.eks. er energiniveaurne for elektroner
>diskrete (kvantiserede). En opdagelse vi skylder Bohr.

Hvis det lykkes nogen at overføre eller lagre digitale data på den
måde, vil jeg nok blive tvunget til at modificere min påstand om, at

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 02-06-01 14:25

Allan Olesen skrev:

> Hvis det lykkes nogen at overføre eller lagre digitale data på den
> måde, vil jeg nok blive tvunget til at modificere min påstand om, at
> digitale data bæres på analoge medier.

Hele denne diskussion (som jeg rent faktisk finder ret interessant ud fra en
semantisk og bevidsthedsmæssig vinkel), handler den ikke om at se verden på
forskellige planer og tolke dem ind i hinanden.

Eksempler:

Tale kan ses som lydbølger eller mening
Lysbølger kan ses som fotoner eller "rød"

Kun fordi vi har regler om blandt andet tærskelværdier kan bølger, som altid
er analoge, _tolkes_ som digitale. Alt er derfor analogt, men kan altid
tolkes digitalt, selv vinden, hvis man lystede det.

Selv i en microprocessor bliver analoge strømstyrker tolket digitalt, så
strømstyrker over en vis grænse bliver et-taller og under nuller.

Som Morten skrev er den eneste (men meget fundamentale) undtagelse
kvantemekanikken, som også er over min fatteevne.

undskyld hvis jeg blev alt for (lomme)filosofisk her

Fra : Morten Boysen

Dato : 02-06-01 14:48

"Anders Jakobsen" <newton@os.dk> wrote in message
> [...]
altid
> tolkes digitalt, selv vinden, hvis man lystede det.

Præcis. Tærskelværdierne giver os som sagt mulighed for at abstrahere
fra den analoge virkelighed. På samme måde giver programmeringssprog os
muligheden for at abstrahere fra microprocessorens 1 og 0´er, som igen
er en abstraktion fra strømme og spændinger. Man skal dog være opmærksom
på, at denne abstraktion har nogle betingelser. Hvis man f.eks. strober
digital inforrmation i form af 0V for logisk 0 og 5V for logisk 1 ud på
en telefonledning med 5Mhz, så kommer der ikke 0V og 5V ud 5km efter!
Det er her modulering kommer ind i billedet. Det giver en mulighed for
at bære diskrete værdier (0 og 1) over et medie, som egenlig ikke
tillader det. Når man så har hevet de digitale informationer ud på den
anden side, så kan man sende dem ind i det, som man normalt kalder,
digitale kredse, hvor 0V er 0 osv.

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-01 23:50

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan et ISDN signal også.

Ja, men når det ikke opfattes på den vis i den anden ende?
I så fald er vi igen tilbage til at alt er analogt og så giver digital snak
slet ikke mening.
Er en blinkende lampe en digital information (on/off)?
Hvis ja, hvor meget af eftergløden regnes så for on?

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-06-01 07:59

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Er en blinkende lampe en digital information (on/off)?

Lampen og lyset fra den er ikke, men den information, lyset bærer, kan
være - hvis det er "ment" som digital information. Det kræver bare at
afsender og modtager har en procedure for kodning og afkodning -
f.eks. morsealfabetet.

Fra : Morten Boysen

Dato : 05-06-01 10:22

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in
message news:9fh389$qgl$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> slet ikke mening.
> Er en blinkende lampe en digital information (on/off)?
> Hvis ja, hvor meget af eftergløden regnes så for on?

Det kommer an på dine tærskelværdier. Jeg tror godt jeg ved hvad du
mener, Martin: Digital transmission er når du kan tage did oscilloskop,
og så direkte aflæse spændingsværdier, der symboliserer binære tal.
Feks. 0V for 0 og 5V for 1. Analogt er når man ikke direkte kan se hvad
der står, men først skal afkode (demodulere) signalet. Din defintion er
nok meget gængs, men man må aldrig glemme, at bæremediet er analogt.
Hvis du regner med at du bare kan sende 0V/5V ud på en leder, og så få
det samme igen i den anden ende, så kan du få dig en slem overraskelse.
Bare fordi man kan afkode spændingsniveauer direkte til binære værdier,
så kan man ikke altid glemme det analoge bæremedie.

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-06-01 11:30

> Din defintion er
> nok meget gængs, men man må aldrig glemme, at bæremediet er analogt.

Jeg er udmærket klar over de underliggende problemer og fysiske egenskaber.
Jeg mener dog stadig at der er vægtige grunde til og argumenter for at
beholde betegnelsen digital om nogle bæremedier.
Simpelthen for at skelne dem fra de "mere" analoge

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-06-01 13:41

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Ja, der er 4. Vi kommer lidt ud i flueknepperi nu, men så er alt jo analogt.

Ja, det er jo også det, jeg skriver. Alle digitale data bæres på
analoge medier.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-01 23:52

> Ja, det er jo også det, jeg skriver. Alle digitale data bæres på
> analoge medier.

Så kan vi jo totalt ophøre med at snakke om digitale og analoge medier og
kanaler.
Jeg vil stadig betragte fx ISDN som digitalt medie i forhold til fx ADSL.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-06-01 10:08

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> [...]
>spændingsniveauer, så man kan overføre to bits ad gangen. Men disse 4
>spændindingsniveauer er i sig selv analoge - det er kun informationen,

Hvis vi snakker "på den måde", findes begrebet "digitalt" slet
ikke.

Mvh.
   Klaus.

Fra : -- kent --

Dato : 02-06-01 10:29

On 2 Jun 2001 09:08:21 GMT in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl> Klaus
Ellegaard wrote:

>Hvis vi snakker "på den måde", findes begrebet "digitalt" slet
>ikke.

Trafiken i en fiberkabel är inte analog.

Fra : Morten Boysen

Dato : 02-06-01 12:32

> Trafiken i en fiberkabel är inte analog.

Selvfølgelig er den det. Man sender bare pulser med diskrete værdier.
Det ændrer ikke på, det er analogt.

--
Morten Boysen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-06-01 13:02

-- kent -- <kent_r_kendt@yahoo.dk> writes:

>Trafiken i en fiberkabel är inte analog.

Nej, den er digital.

Men overførsel af trafikken er analog. I *alle* typer teknologier -
fiber, analoge modems, ISDN, whatever.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-06-01 13:41

-- kent -- <kent_r_kendt@yahoo.dk> wrote:

>Trafiken i en fiberkabel är inte analog.

Hvordan ser signalet i et fiberkabel da ud?

Jeg gætter på nogle pulser af en vis styrke og tidsmæssig udstrækning?

Fra : Morten Boysen

Dato : 02-06-01 12:31

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> wrote in message

informationen,

> Hvis vi snakker "på den måde", findes begrebet "digitalt" slet
> ikke.

Velkommen til svagstrømsingeniørens verden. Digitalt er en måde at
abstrahere for den analoge virkelighed, men det er ikke måde at glemme
den på. Alle signaler er i bund og grund analoge, men under de rigtige
omstændigheder kan man se bort fra det. Netværksteknikker er ikke en af
dem. Der sker mange sjove ting med et signal, når du sender det ud på et
par ledere. Specielt hvis det er med høje frekvenser.

--
Morten Boysen

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-06-01 13:41

Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> wrote:

>Hvis vi snakker "på den måde", findes begrebet "digitalt" slet
>ikke.

Jo, den _information_, der bæres, kan sagtens være digital. Men det er
den jo også på et gammeldags analogmodem - så jeg mener egentlig ikke,
at der er meget ide i at snakke om digitale transmissionsmedier.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-01 23:55

> så jeg mener egentlig ikke,
> at der er meget ide i at snakke om digitale transmissionsmedier.

Det kan du så have ret i, men jeg vil stadig fastholde at nogle
transmissionsmedier er mere digitale end andre og hvad skal vi kalde dem,
udover digitale.
Der er en klar forskel på disse mediers opførsel så det er praktisk at
skelne mellem dem

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-06-01 07:59

> [...]

>udover digitale.
>Der er en klar forskel på disse mediers opførsel så det er praktisk at

Dvs. du mener at en kodning ved hjælp af spændingsniveauer er mere
digital end en kodning ved hjælp af f.eks. frekvenser eller faser?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-06-01 09:03

> du mener at en kodning ved hjælp af spændingsniveauer er mere
> digital end en kodning ved hjælp af f.eks. frekvenser eller faser?

Ja

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-06-01 21:14

> Du husker forkert. Trafiken er digital.

Og du aner tydeligvis ikke hvad du snakker om.

Fra : -- kent --

Dato : 01-06-01 23:32

On Fri, 1 Jun 2001 22:13:50 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>

Uppenbarligen inte du heller.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-06-01 21:05

> "ADSL-modem" er tekniskt set ikke modem fordi trafikken er digital hele
> vejen.

Hvad er da det for noget vrøvl. Hvilken ADSL linjekodning er det lige du
kender der ikke anvender modulation?

Fra : -- kent --

Dato : 01-06-01 23:33

On Fri, 1 Jun 2001 22:05:21 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>

Definiera "modulation".

Fra : Thorbjørn Lind

Dato : 02-06-01 08:14

>Definiera "modulation".

Da du tilsyneladende ikke ved hvad ADSL er, kan jeg henvise til ANSI
dokument T1.413.
Da du åbenbart heller ikke ved hvad 'modulation' betydder kan du jo slå det
op ved samme lejlighed.

Fra : -- kent --

Dato : 02-06-01 09:37

On Sat, 2 Jun 2001 09:13:36 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>
Thorbjørn Lind wrote:

>Da du tilsyneladende ikke ved hvad ADSL er, kan jeg henvise til ANSI
>dokument T1.413.
>Da du åbenbart heller ikke ved hvad 'modulation' betydder kan du jo slå det
>op ved samme lejlighed.

????

Fel på alla punkter. Jag vet vad modulation är, jag ville bara övertyga mig
om att vi diskuterade samma sak.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-06-01 08:26

> Definiera "modulation".

Modulation er det der sker i et modem.
Det er en måde at presse meget data igennem en lille båndbredde.

Fra : -- kent --

Dato : 02-06-01 09:38

On Sat, 2 Jun 2001 09:25:56 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>
Martin Højriis Kristensen wrote:

>"-- kent --" <kent_r_kendt@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
>Modulation er det der sker i et modem.
>Det er en måde at presse meget data igennem en lille båndbredde.

_Teknisk_ definition tack. Det du skrev är ingen teknisk beskrivning av
det.

Fra : -- kent --

Dato : 02-06-01 10:27

On Sat, 02 Jun 2001 10:37:49 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>
-- kent -- wrote:

>_Teknisk_ definition tack. Det du skrev är ingen teknisk beskrivning av
>det.

En _bred_ definition av modulation:

"Modulation is the addition of information to an electronic or optical
signal carrier. Modulation can be applied to direct current (mainly by
turning it on and off), to alternating current, and to optical signals. One
can think of blanket waving as a form of modulation used in smoke signal
transmission (the carrier being a steady stream of smoke). Morse code,
invented for telegraphy and still used in amateur radio, uses a binary
(two-state) digital code similar to the code used by modern computers. For
most of radio and telecommunication today, the carrier is alternating
current (alternating current) in a given range of frequency. Common
modulation methods include:
Amplitude modulation (AM), in which the voltage applied to the signal is
varied over time
Frequency modulation (FM), in which the frequency of the carrier signal is
transmitted is varied in small but meaningful amounts
Phase modulation (PM), in which the natural flow of the alternating current
waveform is delayed temporarily
These are sometimes known as continuous wave modulation methods to
distinguish them from pulse code modulation (pulse code modulation), which
is used to encode both digital and analog information in a binary way.
Radio and television broadcast stations typically use AM or FM. Most
two-way radios use FM, although some employ a mode known as single sideband
(SSB).

More complex forms of modulation are Phase Shift Keying (PSK) and
Quadrature Amplitude Modulation (QAM). Optical signals are modulated by
applying an electromagnetic current to vary the intensity of the laser
beam."

Så jag väntar på att du skall hävda att du har Ethernet-modem hemma i ditt
nätverk, eller att din radio egentligen är ett AM/FM-modem. Och så vidare.

Normalt använder man en betydligt smalare definition av modulation där det
betecknar omvandlingen av digital datatrafik till analog trafik via en
telefonledning, med användande av ett modem. Och med den vanliga
definitionen använder *DSL inte modulation eller modem.

Precis som Nortel (som ju tillverkar hårdvara för sådant här) skrev i sin
FAQ: http://www.nortelnetworks.com/products/01/vodsl/faq.html

Fra : Thorbjørn Lind

Dato : 02-06-01 17:13

> Precis som Nortel (som ju tillverkar hårdvara för sådant här) skrev i sin
> FAQ: http://www.nortelnetworks.com/products/01/vodsl/faq.html

Bare fordi de laver dsl hardware behøver deres populær faq ikke at være
korrekt.

Fra cisco.
---
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/dsl_prod/mgr/ems/gloss.htm

CAP
Carrierless amplitude modulation/phase modulation. An encoding method used
by modems in some DSL equipment. For example, the SLC-8CAP module in the
Cisco 6200 DSLAM and some CPE devices use CAP. See also DMT.

DMT modulation

Discrete multitone modulation. An encoding method used by modems in some DSL
equipment. For example, the SLC-8DMT module in the Cisco 6200 and some CPE
devices use DMT. See also CAP.
---

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-06-01 22:54

-- kent -- wrote:

> Så jag väntar på att du skall hävda att du har Ethernet-modem hemma i ditt
> nätverk, eller att din radio egentligen är ett AM/FM-modem. Och så vidare.

Tja - for at bruge Ethernet, bruger man et Ethernet-modem og nogle andre
småting, der som regel er bygget sammen i en enhed, der kaldes et netkort...
En alm. radio kan kun modtage, så den indeholder kun demodulator. Senderen har
en modulator.

> [...]
> telefonledning, med användande av ett modem. Och med den vanliga
> definitionen använder *DSL inte modulation eller modem.

Med den definition anvender hverken AM- eller FM-transmission modulation!

M.v.h.

Jonathan

--
jsp-hotel.dk tilbyder profesionelle webhoteller med bl.a. Resin JSP,
PHP, MySQL, SSH/Telnet adgang, rå log-filer, grafisk statistik og

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-01 23:58

> [...]
> telefonledning, med användande av ett modem. Och med den vanliga
> definitionen använder *DSL inte modulation eller modem.

Jeg er ret ligeglad med hvad du normalt gør. Det er meget gængs at kalde en
ADSL-linjekodnings-dims for modem og det er også korrekt. g.DMT er _meget_
lig k56flex kodning.

> Precis som Nortel (som ju tillverkar hårdvara för sådant här) skrev i sin
> FAQ: http://www.nortelnetworks.com/products/01/vodsl/faq.html

Nortel er ikke loven

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-01 23:57

> _Teknisk_ definition tack. Det du skrev är ingen teknisk beskrivning av
> det.

Tag et kursus. Jeg gider ikke bruge tid på at uddanne dig

Fra : -- kent --

Dato : 05-06-01 05:50

On Tue, 5 Jun 2001 00:56:31 +0200 in <news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl>

Du kan alltså inte. Ynkligt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-06-01 09:04

> Du kan alltså inte. Ynkligt.

Du har fået en hel del hints efterhånden. Hvis du ikke _vil_ lære så bliver
det ikke mig der spilder min tid

Fra : Caspar Møller

Dato : 05-06-01 11:04

> Du kan alltså inte. Ynkligt.

Ynkeligt?? Jeg synes helt ærligt ikke dine argumenter virker særligt
indsigtsfulde i denne tråd.

Mvh,
Caspar

Fra : JK

Dato : 01-06-01 13:44

"Jonas C. Voss" <SCRATCHTHISjc@voss.tf> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> overførsel kræver en synkroniseret forbindelse mellem afsender (ISP) og
> modtager (abonnent). Er det ikke derfor der skal "kaldes op" hver gang?

(ved godt at andre har svaret på dette - men jeg har lige et par
kommentarer)

- det jeg mener med at "kalde op" er, at du skal oprette en opkaldsprofil -
li'som i de goe gamle 28.8-dage !, du har et brugernavn og pwd ! - den
kalder op, den authorizer, registrerer computeren på netværket og alt det
gejl - dette skal ske hver gang du har tændt computeren og vil på nettet.

- med CC, TDC og WOL tænder du for computeren, dobbeltklikker på dit IE-ikon
og du er på ! - og JA, så ka' det godt være, at der er sket en masse
"skjulte ting" - såsom at routeren har sin DHCP klient aktiveret og
IP-nummer modtages fra ISP - den logger på netværket etc. - MEN - det er
noget man som Bruger ikke bliver "blandet ind i" - det syns' jeg er en
væsentlig forskel.

/JK

Fra : JK

Dato : 01-06-01 13:47

> [...]
> IP-nummer modtages fra ISP - den logger på netværket etc. - MEN - det er
> noget man som Bruger ikke bliver "blandet ind i" - det syns' jeg er en

.....glemte lige noget....

- og man lader selvfølgelig sin router stå tændt hele tiden, for så er den
på konstant - og skal ikke forhandle kommunikation med ISP -hvér gang man
skal bruge nettet - ELLERS - ville det sikkert ta' ca. lige så lang tid at
komme på nettet som med Mobilix opkaldsløsning.

/JK

Fra : Lars Jensen

Dato : 31-05-01 17:45

On 30 May 2001 20:21:55 GMT, anders@vittig.dk (Anders Duedahl) wrote:

>Er der nogen som har erfaringer med Mobilix? - Jeg er også åben overfor
>anbefalinger af andre selskaber (dog vil jeg helst gerne undgå TDC's
>rædselsregime)

Jeg har selv bestilt ADSL Plus hos Mobilix, men har indtil nu kun fået
minusser ud af det. Dog har de nu lovet, at jeg får oprettet en
forbindelse om godt en uge - kun 40-45 dage forsinket. Leveringstiden
er så vidt jeg ved nu lavet om fra 30 til 60 dage (arbejdsdage - dvs
12 uger plus evt. helligdage).

I en pressemeddelelse sendt ud mens det for alvor gik ad røven til i
slutningen af april, lovede Mobilix, at alle der havde fået forsinket
deres levering ud over det lovede ville pr. kulance ville få en måneds
abonnement gratis. den ser jeg frem til - selv om mine henvendelser
pr. mail om det også gjaldt mig, endnu er ubesvarede.

vh
Lars

Fra : jsmogens

Dato : 31-05-01 19:17

Jeg har lige fået ADSL fra Mobilix i dag, og efter lidt
indkøringstid på et par timer, virker alt perfekt. Hastigheden er
helt i top, mail og alt andet virker. Jeg er virkelig begejstret.
Downloadede ca. 10MB på godt 5 min., telefonen virker. Talte med
support 2 gange, god behandling. Er ikke smidt af.

Kører w2k på AMD 500.

På denne korte baggrung kan jeg godt anbefale Mobilix....

--

Venlig hilsen
Best Regards

jsmogens®dk

Fra : Manhatten

Dato : 01-06-01 13:20

anders@vittig.dk (Anders Duedahl) wrote in
<Xns90B1E3859433Djacobkhhotmailcom@193.88.15.201>:

> Er der nogen som har erfaringer med Mobilix?

Mine erfaringer med Mobilix er meget blandende. Jeg fik leveret ADSL d. 10
april 50 dage efter bestiling via nettet. Altså kun et par dage mere end
hvad deres frist siger da der så skal frætrækkes lidt til at kontrakt skal
frem og tilbage.

Mit udstyr var dog ikke kommet den dag så derfor måtte jeg bruge en stor
del af dagen på at snakke med deres support og det hele endte med at de
sendte mig udstyr med kurerpost så jeg modtog det om aftenen.

Sidst i april måned var deres net temmeligt ustabilt og jeg oplevede på en
enkelt uge ikke at kunne komme på nettet i ca. 5 dage.

Siden da, dvs. hele maj, har deres forbindelse dog fungeret upåklageligt og
jeg tager ovenstående som startvanskeligheder.

Deres kundeservice har jeg til tider oplevet som ukvalificeret hvilket
meget hænger sammen med ovenstående omend de altid har behandlet mig pænt
og at jeg også har oplevet utroligt velkvalificerede medarbejdere.

Min tlf. forbindelse har dog ikke fungeret i 50 dage efter at min linje
blev overflyttet til Mobilix. Dette kom dog i orden i forgårs og fejlen
vidste sig at være fordi TDC ikke i deres system havde overflyttet mit
abbonement til Mobilix men jeg var blevet slettet af den database der
fortæller hvor et givent tlf. nummer befinder sig. Derfor kunne der ikke
ringes op på min fstnet tlf. men kun ud fra den. Dette kan næppe bebrejdes
Mobilix efter min opfattelse.

I forbindelse med ovenstående overflyttelsesproblemer har TDC sendt en
opkrævning for abbonement for perioden april til og med juni på trods af at
overflyttelse og sletning fra deres system skulle være sket. Mobiliz har
dog håndteret dette meget professionelt og jeg skulle blot sende mig
regning dertil og så tager de nu hånd om den sag.

I forbindelse med disse og de øvrige problemer jeg har haft med Mobilix er
jeg af flere omgange lovet kompensation af flere forskellige supportere og
en teamleder (som ellers ikke har med kompensation at gøre). Denne
kompensation viste sig dog ikke at være blevet registreret.

Da jeg i dag så blev ringet op af den medarbejder der sidder og giver
kompensation og fortalte at jeg var blevet lovet det og det og det ikke var
registreret blev jeg på ingen måde mistænkeliggjort og fik uden problemer
den kompensation som jeg var blevet lovet på trods af at de kun har mine
ord for det. Kæmpe ros for det. Rart at de har tillid til en.

Dertil skal siges at jeg i de seneste uger ingen problemer overhovedet har
haft med at komme igennem til support og har ventet under 5 min. hver gang
hvor jeg i starten kunne opleve en stor ventetid på op til en time.

Konklusionen på ovenstående er nu at jeg godt tør anbefale Mobilix til ADSL
da det ser ud til at de nu er kommet over startvanskelighederne og fungere
godt.

/Manhatten