"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:427a3eba$0$79458$14726298@news.sunsite.dk...
at de udmærket viste .... hmmm! dansklærer? = vidste! kommer af "at vide" -
>
> Den slags småfif har vi ikke fået noget af på seminariet, hvorfor jeg
> efterspørger det blandt de rutinerede her i gruppen.
jeg er rutineret - mere end 20 års erfaring som lærer. Var det noget?
Det, du beskriver ovenover er jo ikke tricks i den forstand, men nogle
metoder, man kan anvende - og der er da naturligvis fordele ved metoden, men
også en ulempe - der vil blive et rend oppe ved tavlen, hvis du fx har
elever, der er svage og som derfor skal have hjælp hele tiden. Som sagt:
metoden kender jeg godt og har afprøvet den - går fint hos normalt dygtige
elever, men kniber hos elever, der er svage. Desuden: der kan let opstå
"slagsmål" om hvor man skal skrive for at komme først - du kan ikke anvende
den uden at kende børnene godt, da det vil kræve en vis disciplin i klassen,
en vis "ærlighed" etc. Som sagt: tricks giver ofte et skabelonagtigt billede
af hvad man kan gøre i en klasse - det er fint at man kan anvende nogle
forskellige metoder, blot man ikke tror at disse metoder er endegyldige i
hver klasse - det drejer sig om hvordan du bidrager med din personlighed.
I nogle klasser vil det gå fint, medens det i andre klasser vil være meget
forskelligt hvad du får ud af det. Til sidst vil du sidde med et arsenal af
ideer, som ikke virker eller som skaber flere problemer end du oprindeligt
tænkte - derfor: brug ideerne som en mulighed og ikke som en skabelon for
hvad der altid er gældende - og tro mig: mange ideer ender med at blive
hængende som de eneste saliggørende og når de så ikke virker, så forstår man
det ikke, men kan forfalde til at mene at det er fordi det er nogle
"underlige" børn, man har med at gøre -man taler om "den ny børnekaraktér"
og tror at det må skyldes dårlig opdragelse, egoistiske børn etc.
Det er den fare du bør undgå så vidt muligt. Blot et råd.
--
ahw