http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=290770
Det virker nærmest ufatteligt at den slags kan ske i skolen, det virker
mere ufatteligt at der skulle gå fem år, før det blev opdaget, det
virker endnu mere ufatteligt at et af ofrene kan forsøge selvmord flere
gange uden nogen voksne åbenbart reagerede og fandt ud af grunden.
I
http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=357014/ kan man læse at det ikke
åbenbart ikke er en helt enkeltstående sag.
Jeg kan godt følge tanken om at det vigtigste er at forhindre nye
overgreb og at den slags ting kan ske igen, som jeg kunne læse
skoleinspektør og borgmesteren i Helsingør udtale. Men det er bestemt
også på sin plan at finde ud af hvordan den slags kan overses i 5 (fem)
år.
Man kunne starte med at styrke seminariernes fokus på mobning, for på
mit seminarium eksisterende mobning ikke - hvis man da skulle tro vores
undervisere - emnet blev aldrig berørt selvom vi lærerstuderende
efterlyste det igen og igen. Her spiller det nok ind at en
seminarieunderviser ikke har en klap ide om hvad der sker i folkeskolen.
Personligt vil jeg tro at ca. 10-20% af det jeg lærte på seminariet rent
faktisk kan bruges i skolen (udover det rent faglige, naturligvis).
mvh
Kim