"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message
news:42427d2f$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:424191e4$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
>> Mon ikke hun tænker på fx det evangelium der blev fundet i Cairo, dér
>> hvor Maria er hovedpersonen, - og vist på et par af de senere evangelier.
>
> De fire evangelier, hun sigter til, er vel blot de fire, der står i
> Bibelen? I dette hævder hun ingen "ligeberretigede" evangelier uden for
> Bibelen, men hendes ytring er snarere vendt mod danskernes store
> uvidenhed, når de ikke engang ved, at der er fire evangelier.
Jeg troede du spurgte om hvilke *andre* kilder hun henviser til.
>
>> Det er vist hende der har været på P1 et par gange i dag. Iøvrigt den med
>> Marias rolle var jo temaet fra en BBC-udsendelse for en måneds tid
>> siden, - sendt på DR. Det var samme mulige scenarie med mændenes
>> fjernelse af Maria Magdalenas virkelige rolle, og overtagelse af hele
>> firmaet. Det lyder interessant, - i det mindste.
>
> Nåeh, okay. Interessant ja... Gammel feminisme i nye kjoler
>
> Læste lige artiklen, og den er jo ganske interessant. Ved ikke om det går,
> men man kan måske finde den her:
>
http://www.information.dk/
>
> Det er sjovt at se interessekonflikterne i hele denne debat:
>
> Den katolske kirke:
> som ønsker at fremme dokumentationen for, at den ikke har nogle gamle
> skeletter gemt i Vatikanskabet - hvilket kan være svært, når man tænker
> på, hvor mange hemmeligheder, den tilsyneladende har.
>
> Dan Brown:
> som tager en gammel fascinerende konspirationsteori frem og gør den til en
> bestsellende knaldroman - hvilket er lykkedes ham ganske godt. Herved
> bliver han et bevis på, at fiktion kan sælges som fakta, hvis blot det er
> spændende nok
>
> Information:
> Der bare elsker at prikke til kirken, hvor den kan komme til det, og
> bruger enhver anledning. En sætning som "Jesus dyrkede sex" er simpelthen
> bare for oplagt til at Information ikke griber chancen for at skrive den
> med fed...
>
> Marie Vejrup Nielsen:
> Der kommer ind fra sidelinien og skælder og smælder over, at hele affæren
> har det forkerte omdrejningspunkt. For hende er det feminismens sag, der
> burde være det egentlige
>
> Charlotte Ellermann:
> Der gerne vil debattere bogen og skille skidt fra kanel.
Ja, det er utroligt hvad en krimi kan give anledning til.
Jeg ved ikke om du læser Weekendavisen, men ellers kunne et langt referat af
en ny bog måske interessere dig?:
Gudsbilleder. Abraham oplevede, at Gud og menneske skal forenes i et element
af skrøbelighed, der gør, at man kan ændres og kan tilgive. Derved
forudgribes noget af det, som viser sig i fortællingerne om Jesus og påsken.
Guds sårbarhed
Af Johannes Værge
NR. 12, 23. - 31. marts 2005
Lisbeth Smedegaard Andersen: Det skjulte ansigt. Essayistiske prædikener.
279 sider. kr. 299. Anis.
GLÆD jer, I åbent-sindlæsere, som har denne bog til gode! Der er passager af
stor poetisk kraft, der er nøgtern eftertanke, der er viden og intensitet,
overblik og fortælleevne. Det er en stor bog om et stort emne: Menneskene og
Gud.
Lisbeth Smedegaard har valgt undertitlen Essayistiske prædikener, og den
sidste del af undertitlen kan måske sende tankerne forkerte steder hen, for
indholdet er ikke forkyndelse skåret til i den form og længde, der
sædvanligvis høres fra prædikestolene. Det er snarere kæder af frie, billed-
og indholdsrige betragtninger i mødet med de bibelske fortællinger, fra Det
Gamle Testamentes første sider til de afsluttende sider i Det Nye
Testamente. Livsfelter afsøges, fundamentale erfaringer får sprog, hentes
ind, føjes sammen, og læseren sættes i de levendes åbne land.
DET handler som nævnt om Gud og menneskene, men hvad kan vi egentlig vide om
Gud? Det er unægtelig ret forskellige gudsbilleder, der fremstår op gennem
Bibelens fortællinger.
For mit eget vedkommende har jeg virkelig ubehag ved det billede, der danner
sig af Gud i fortællekomplekset omkring Moses: en vredens gud, der i
voldsomhed udsletter dem, der kommer til at overtræde de liturgiske
anvisninger. Men Lisbeth Smedegaard er rummelig: selv den slags fortællinger
kan hun sætte i en konstruktiv sammenhæng. Det hellige er en voldsom kraft,
må klart adskilles fra det profane, og gevinsten ved arven fra Moses bliver,
fremgår det, at Gud nu kan mødes i helligdommen. Kilden til velsignelse og
livskraft i hverdagslivet bliver til at lokalisere."
.... osv