Anders Peter Johnsen skrev Søndag den 27. marts 2005 00:49 i beskeden
<4245f501$0$254$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Henrik Vestergaard wrote:
>> Den Sat, 26 Mar 2005 06:21:47 +0100. skrev Anders Peter Johnsen i
>> beskeden <4244f159$0$289$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:
>>>Ja, for så vidt at jøder, som aldrig tilnærmelsesvis har oplevet
>>>Holocausts rædsler utidigt fremmaner "nazidæmonen" for at kue
>>>modstanderen (Det er jo nærmest som kampscenerne i disse syrede japanske
>>>Pokemon-tegnefilm?)
>>
>> Det er vel velkendt, at hvis man ikke lærer af historien har den en
>> tendens til at gentage sig. Hvis man skulle bruge samme argumentation om
>> Bibelen, kunne ingen tage del i nogen debat og/eller forståelse, da de
>> fleste begivenheder går forud for vores egen fødsel...
>> Men, omvendt, er det jo nemt at påstå at andre "fremmaner nazidæmonen"
>> al den stund det virkeligt ER en ondskabsfuld holdning der er ved at
>> udvikle sig overfor alt jødisk. :'-(
>
> Jeg bliver altså nødt til at sige fra, når jøderne misbruger Holocaust
> som argument imod Gibsons Kristusfremstilling.
> Der er de for mig lige lovligt nidkære.
Ikke desto mindre, var det et "trick" der senere er blevet benyttet af nyere
propaganda-folk, at introducere en stemning - som i starten virker nok så
uskyldig - hvorefter man gradvist kan lægge til, uden at folk reagerer.
Selv da jeg fulgte kristendommens vej, synes jeg fokus i den film VAR - og
ER - forkert, når man forsøger at tillægge jøderne en skyld de ikke har.
Dels fordi på kristendommens egne præmisser skulle lidelsen være
"forudsagt", og også fordi fordrejningen er underforstået i en
Hollywood-stil [ketchup mafiaen
] som nærmest indbyder til modsatrettet
aggression.
I realiteternes verden har det desuden vist sig at aggressionerne har
tiltaget imod jøder -- det kan man i sig selv nok bruge adskillige
projektopgaver i såvel psykologi som religionshistorie til både at afvise
og bekræfte. Ikke desto mindre er *tendensen* forværret... :'-(
>>>Det egentlige "jødeproblem" er vel snarere at Jødedommen skaber selve
>>>sin identitet gennem en (set med venstrefløjsøjne) "asocial" religiøs
>>>eksklusivitet, der fordrer til jantelov og frustreret forfølgelse blandt
>>>de udenforstående?
>>>Og at dette er dybt selvforstærkende, for så vidt en dybt integreret del
>>>af den jødiske identitet netop er martyr-offerrollen?
>>
>> En rolle de kristne også kan "spille" [med dit eget ord] idet man ser
>> disse tekster i de græske skrifter:
>> "Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed, for Himmeriget
>> er deres." (Matt. 5:10).
>> Og Paulus fremhæver også denne "martyr-rolle" med ordene:
>> "Endnu i denne time både sulter og tørster vi, mangler klæder, bliver
>> slået, er hjemløse, og vi arbejder hårdt med vore hænder. Skældes vi
>> ud, velsigner vi; forfølges vi, finder vi os i det; tales der ilde om os,
>> svarer vi med gode ord. Vi er blevet som affald i verden, et udskud i
>> alles øjne indtil nu." (1. Kor. 4:11-13).
>
> Ja, det var jo dengang hvor det var de kristne, der var direkte forfulgt
> af "rettroende" jøder. (Husk bare Pauli eget oprindelige ærinde i
> Damaskus før han blev omvendt!)
Bemærk: disse skriftsteder bruges den dag i dag som argument af nogle
kristne grupper for at forfølgelse i sig selv er legitimering -- derfor
sagde jeg igen: "En rolle de kristne også kan "spille" [med dit eget ord]".
>>>Men foruden al denne "spin" hvad er der så egentlig i centrum - andet
>>>end Prædikerens "tomhed"?
>>>Som atter fordrer til en specifik "jødisk eksistensialisme" i stilen:
>>>"Forfølg mig og giv mig derigennem en identitet!"?
>>
>> Hrmf..
>
> Jødedommen bygger jo netop på troen på at være det udvalgte folk, der
> derfor af Gud Selv er pålagt være i uforsonlig konflikt med alle andre
> folkeslag. Prøv for sjov at læse 5. Mosebog kapitel 7.
En konflikt man også så under korstogene...
--
Med venlig hilsen
Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).