Tivolilygte kender nogen denne blomst
Fra : Preben Østerlid

Dato : 30-05-01 17:58

Jeg var i Den Gamle By i Århus i weekenden og så en plante der hed
Tivolilygte. Desværre var udsalget lukket da jeg kom tilbage for at købe
den. På trods af søgning i alt hvad jeg kan komme i nærheden af, er det ikke
lykkedes mig at finde planten og jeg kan ikke huske det latinske navn .

Hvis nogen kan hjælpe mig, vil jeg være meget taknemmelig.

På forhånd tak

Preben Østerlid

Fra : Finn

Dato : 30-05-01 18:19

"Preben Østerlid" <preben@osterlid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lykkedes mig at finde planten og jeg kan ikke huske det latinske navn .
>
> Hvis nogen kan hjælpe mig, vil jeg være meget taknemmelig.

Hej Preben

Jeg har fundet følgende i lademanns have og plante leksikon :
Fuchsia procumbens stammer fra new zealand og blomstrer i marts-maj.
Blomsterne har ingen kronblade, men de gulbrune bægerblade danner en smuk
kontrast til de røde støvdragere og blå støvknapper. Plantens vækstform
er krybende og den kan anvendes som ampelplante. Populært kaldes
den tivolilygte.

Mvh. Finn