Vi har en spurvehøg i haven
Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 29-04-05 12:56

Vi bor i villakvarter i Kolding
Og har i en tuja et ynglende par spurvehøge.

Spændende at opservere - hvor lang tid er de ved reden inden ungerne og de
selv er væk igen ??

Utrolig flot flyver - men tager de småfuglene i haven og nærområdet ??
eller har de områder væk fra reden hvor de jager ??

Venlig hilsen
Carsten

Fra : Brian Østergård

Dato : 29-04-05 13:40

"Carsten Bo Laursen" <cabola@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Utrolig flot flyver - men tager de småfuglene i haven og nærområdet ??
> eller har de områder væk fra reden hvor de jager ??

Hej

Heldige asener. Var det mig kom jeg aldrig på arbejde

Kan desværre ikke svare på om de jagter tæt på reden, men mon ikke der
smutter en gråspurv i ny og næ ?

Brian Østergård

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-04-05 14:19

Brian Østergård wrote:

> Heldige asener. Var det mig kom jeg aldrig på arbejde
>
> Kan desværre ikke svare på om de jagter tæt på reden, men mon ikke der
> smutter en gråspurv i ny og næ ?

Ja Carsten kan være så heldig, at han ser, at spurvehøgen fanger en
fugl i flugten, det er en temmelig spetakulær oplevelse.

Og bare rolig, spurvehøge er ikke en trussel imod bestanden af
småfule, det er derimod spurvehøgene som er truet p.g.a., at vi
mennesker absolut vil styre og regulere naturen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mindbo

Dato : 04-05-05 07:53

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]

> Og bare rolig, spurvehøge er ikke en trussel imod bestanden af småfule,
> det er derimod spurvehøgene som er truet p.g.a., at vi mennesker absolut

Ja og sådan skulle det da også gerne være.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-05-05 22:11

"Mindbo" <fjernmindbo@gmail.com> skrev

> Ja og sådan skulle det da også gerne være.

Der bliver vist ikke reguleret ret mange Spurvehøge. Der er en tæt og
udbredt bestand af spurvehøge, og de er ikke en trussel mod småfuglene, men
tolder da helt sikkert voldsomt i dem. Spurvehøgen er heller ikke selv en
truet art.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-05-05 22:43

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> tolder da helt sikkert voldsomt i dem. Spurvehøgen er heller ikke selv en

Hmm... småfugle bliver vel i snit 3 til 5 år gamle, og de får typisk
2-3 kuld uger pr. år, og kuldstørrelsen svinger imellem 3 til 9
unger alt efter art, så naturen har vel netop taget højde for, at
rovfuglene tager en god del småfugle...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-05-05 00:02

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

> [...]
> 2-3 kuld uger pr. år, og kuldstørrelsen svinger imellem 3 til 9
> unger alt efter art, så naturen har vel netop taget højde for, at

Nej, småfugles gennemsnitslevetid ligger forbavsende tæt på et år. Hvis det
ikke er sådan, at der dør ca. lige så mange som der bliver født, ville det
f.eks. ikke tage andet end nogle få år før der ville sidde 200 Musvitter i
hvert træ. Men det skal bl. a. Spurvehøgen nok hjælpe med til, ikke sker
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-05-05 08:27

Preben Riis Sørensen wrote:

> Nej, småfugles gennemsnitslevetid ligger forbavsende tæt på et år.

Hmm... gennemsnitslevetiden er jo en lidt underlig størrelse, for
det er jo i de første uger af fugleungers liv, at dødlighedden er
enorm stor, de få småfugle der overlever den første vinter får
sædvanligvis flere gode sæsoner.

Vi har haft en solsort i haven, som havde et individuelt kendetegn,
som gjorde, at vi kunne genkende den, og den levede ihvertfald i 4
sæsoner...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-05-05 12:11

> [...]

> Vi har haft en solsort i haven, som havde et individuelt kendetegn,
> som gjorde, at vi kunne genkende den, og den levede ihvertfald i 4

Det ændrer ikke på fakta om gennemsnittet. Og sandheden om, at der skal dø
cirka ligeså mange som der fødes hvert år, står ved magt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 06-05-05 05:22

"Niels Riis Ebbesen" wrote

> Vi har haft en solsort i haven, som havde et individuelt kendetegn, som
> gjorde, at vi kunne genkende den, og den levede ihvertfald i 4 sæsoner...

Er det "eksemplets magt" eller videnskabelig statistisk metode?

- Jensby

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-05-05 07:34

Jan Bang Jensby wrote:

> Er det "eksemplets magt" eller videnskabelig statistisk metode?

Hmm... der var engang en klog mand der fortalte mig, at statestik er
som en bikine, man kan se alt det gennerelle, men den skjuler de
væssentlige og interessante detaljer.

Men bort set fra det, så er jeg jo ikke uenig med Preben, for når
det endelige regnstykke til slut gøres op, så skal hver enkelt art
kun reproducere sig selv, da der eller vil blive uballance.

Min hensigt var jo ikke at påstå, at et solsortepar blev til 200
solsorte på 4 sæsoner, mine tal skulle derimod belyse, at der i den
naturlige produktion rigeligt er taget højde for, at rovfugle og
andre rovdyr tolder på bestanden.

Og i den sidste ende, så er det vinteren og det begrænsede udbud af
fødeemner, som sætter en naturlig grænse for, hvor mange småfugle
der overlever til den næste sæson.

Og skulle en ekstraordinær mild og kort vinter medføre, at
usædvanligt mange individer af en art overlever, så vil hvert
yngelpar kun få et et mindre territorium til rådighed, og det vil
ikke kunne brødføde så store kuld, så evt. udsving i en bestand
reguleres ret hurtigt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-05-05 09:49

> [...]
> yngelpar kun få et et mindre territorium til rådighed, og det vil
> ikke kunne brødføde så store kuld, så evt. udsving i en bestand

Ja, bestande kører naturligt op og ned. Hvis der er en overpumpet bestand
opstår der ofte sygdom, men ellers strander det jo som du skriver på føden.
Men uden Spurvehøgen ville der nok blive sunget lidt mere rundt omkring
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen