Mandrake 7.2 install
Fra : T man

Dato : 09-12-00 17:13

Hej.

Når jeg installerer Mandrake 7.2, begynder det som en leg, men efter kort
tid, begynder det at gå _uendeligt_ langsomt. Maskinen står nu på 18. time
og installerer. Der er konstant harddisk-aktivitet, så jeg tænkte på, om det
kunne være pga. for lidt RAM.
Det er samme symptom, uanset om jeg installerer fra CDROM eller via FTP
(ADSL).

Min maskine er en K6, 233MHz, 64 MB ram, 6 GB IDE HD, Permedia 2 grafikkort,
Realtek RTL8029AS NIC.

Er der andre, der oplever det samme ?

Fra : Lars

Dato : 09-12-00 17:33

T man wrote:

> [...]
> (ADSL).
>
> Min maskine er en K6, 233MHz, 64 MB ram, 6 GB IDE HD, Permedia 2 grafikkort,

Installerer du på Dansk
Hilsen Lars Lauritzen

Fra : Frans Jensen

Dato : 09-12-00 17:58

On Sat, 9 Dec 2000 17:12:47 +0100, "T man"
<helledi@XXXhotmail.com> wrote:

> [...]
>tid, begynder det at gå _uendeligt_ langsomt. Maskinen står nu på 18. time

det var længe,
jeg har lige installeret ver. 7.2 og valgte at installere næsten
alt, 1,7 GigaByte det tog lidt over fem timer på en maskine med
en Plll 650 MHz med 256 MB ram

jeg valgte dansk installation, hvis det eller sku' ha' noget at
sige.

>Der er konstant harddisk-aktivitet, så jeg tænkte på, om det
>kunne være pga. for lidt RAM.
>Det er samme symptom, uanset om jeg installerer fra CDROM eller via FTP
>(ADSL).

cdrom eller FTP kan nok være ligegyldigt, da jeg mener det er
udpakning og opdatering på harddisken der tager tid.

--
mvh Frans

Fra : Lars

Dato : 09-12-00 18:13

Frans Jensen wrote:

> [...]
>
> cdrom eller FTP kan nok være ligegyldigt, da jeg mener det er
> udpakning og opdatering på harddisken der tager tid.

Jeg har prøvet både Engelsk inst. og Dansk inst. Dansk tog ca 2-3 timer
Engelsk tog ca 30-35 min
Så der er forskel.

Har fået fortalt at når du inst. på Dansk søger den hele tiden på
Cdromen efter det Danske sprog og da ikke særligt meget er på Dansk,
tager det en krig og det ender så op med at den åbenbart finder noget på
Engelsk og bruger det, det skulle være ca. sådan jeg har hørt det hænger
sammen og også selv afprøvet.
Hilsen Lars Lauritzen

Fra : Martin Hansen

Dato : 12-12-00 02:08

On Sat, 09 Dec 2000 17:12:48 GMT, Lars <lauritzn@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
>Cdromen efter det Danske sprog og da ikke særligt meget er på Dansk,
>tager det en krig og det ender så op med at den åbenbart finder noget på
Der har været en del teorier, om det danske på mandrake. Inden UFO bevægelsen bliver blandet ind,
kigger vi lige på kilden. Nemlig det link der er angiver i et tidligere indlæg i denne tråd, andre
tråde.
<Fra mandrake>
Installation problems you may encounter:

Error scenario:    The Danish installation does not work.
When:       During installation, specifically when attempting to restart the network device.
Why:       The po parser does not understand the "@" symbol and causes a problem when it
   encouters it.
Solution:       Use this patch to fix the installation problem.
</Fra mandrake>

Så det har altså ikke noget med ovversættelse eller manglene danske tekster at gøre. Det omtalte
patch findes på samme side.

--

Citat. Kent Friis:
Stol aldrig på journalister. De aner pr. definition ikke hvad

Fra : N/A

Dato : 09-12-00 17:58

Fra : Lars

Dato : 09-12-00 17:58

Du kan evt. også at installere i Expert mode der skulle der være
mulighed for at vælge flere sprog.
Hilsen Lars Lauritzen

Har selv kæmpet en krig med den Danske inst.

Fra : Morten *S. Nielsen

Dato : 10-12-00 12:11

T man wrote:

> [...]
> (ADSL).
>
> Min maskine er en K6, 233MHz, 64 MB ram, 6 GB IDE HD, Permedia 2 grafikkort,

Jeg har oplevet det samme under opdatering af en Mandrake til Mandrake 7.2. Det
lod til at
64 MB ram er lige lidt nok til at kunne holde rpm databasen i hukommelsen så
installationssystemet
kunne opdatere denne. Anslået tid for at opdatere en fuld installation: 24time!
Dette påvirkes selvfølgelig
også af hvis man sætter installationen til at køre på dansk fordi der så skal
bruges tid på at "oversætte".

Løsning? Køb noget mere ram.

Morten S. Nielsen

-- Measure with a micrometer. Mark with chalk. Cut with an axe.

Fra : Torben

Dato : 10-12-00 13:22

Jeg prøvede at slette min installation og begyndte forfra på engelsk (US).

Det tog under to timer(!) denne gang, og installationsprogrammet har _meget_
hurtigere svartider. Før kunne jeg nå en kop kaffe mellem hver dialogboks -
tro mig, når jeg siger, at det kan godt give koffeinchok i længden

64 MB RAM er helt klart nok til at installere på, men det kan dog godt være,
at jeg bliver nødt til at udskifte KDE2 med Window Maker (suk) pga. for lidt
ram.

Jeg kan ikke opgradere min RAM, da min K6'er er een af de første K6'ere. Den
havde et problem med at addressere ud over de første 64 MB

Hilsen - med tak for hjælp...
Torben

Fra : Jacob Volstrup

Dato : 10-12-00 22:31

> Jeg kan ikke opgradere min RAM, da min K6'er er een af de første K6'ere.
Den
> havde et problem med at addressere ud over de første 64 MB

Har du testet?
Jeg havde nemlig selv en af de første, og jeg havde fået det samme at vide.
Men alligevel kunne den snildt fungere med, og udnytte 96 MB ram... Så hvis
du ikke har prøvet, så prøv!

Btw: Hvor mange af Mandrake cd'erne bør man hente, for at kunne lave en
nogenlunde fyldestgørende installation?

--
mvh Jacob Volstrup
UIN 4356912

Fra : Torben

Dato : 11-12-00 13:02

> [...]
vide.
> Men alligevel kunne den snildt fungere med, og udnytte 96 MB ram... Så

</OT>
Jeh har prøvet at have den oppe på 96 MB RAM, men det var med 64 MB 168 pins
+ 2*16 MB EDO RAM. Der var den MEGET ustabil. Vil det mon gøre nogen
forskel, at installere mere 168 pin RAM ?

> Btw: Hvor mange af Mandrake cd'erne bør man hente, for at kunne lave en
> nogenlunde fyldestgørende installation?

Du kan godt lave en installtion med een, men der ligger MEGET godt på den
anden, så du bør også hente den.

Fra : Jacob Volstrup

Dato : 11-12-00 17:28

> [...]
> + 2*16 MB EDO RAM. Der var den MEGET ustabil. Vil det mon gøre nogen
> forskel, at installere mere 168 pin RAM ?
Der er aldrig nogen chipset, som har fungeret ordentlig, hvis man blandede
SDRAM og EDO RAM. Prøv at skaffe noget mere SDRAM, så tror jeg nemlig ikke
at der er nogen problemer!

Fra : N/A

Dato : 11-12-00 17:27

Fra : Jacob Volstrup