Bruger adgang
Fra : Lars

Dato : 08-12-00 17:16

Hvordan giver jeg en bruger adgang til com2 (/dev/ttyS2) porten i
Mandrake ver 7.2. skal bruges til at downloade billeder fra digital
camera, med Gphoto det virker fint som root, men kan ikke få det til at
spille som alm. bruger.

Hilsen Lars Lauritzen

Fra : frank damgaard

Dato : 08-12-00 17:33

Lars <lauritzn@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> Mandrake ver 7.2. skal bruges til at downloade billeder fra digital
> camera, med Gphoto det virker fint som root, men kan ikke få det til at

Hvad siger "ls /dev/ttyS2" ?

Ofte opretter man en gruppe til formålet i /etc/group
og placerer brugerne der.

crw-rw-r-- 1 root dialout 4, 66 okt 31 00:18 /dev/ttyS2

Dvs. alle i gruppen dialout har læse/skrive adgang til ttyS2

Gruppen dialdout er så i /etc/group :

dialout:*:20:frank,fido

(der findes sikkert noget i stil med "dialout" i mandrakem, så brug evt.
dette)
--
Frank Damgaard

Fra : N/A

Dato : 08-12-00 19:21

Fra : root

Dato : 08-12-00 19:21

Lars wrote:

> den skriver med Gult " dev/ttyS2 " That`s it

> etc/group Dec 6 18:10 kan jeg godt gå ind i
> og
> etc/group- Dec 5 19:53 kan jeg ikke komme ind i måske fordi jeg ikke er
> root. ( sender lige og tjekker når jeg har skiftet til root
>
> og en der hedder etc/group.OLD Dec 4 17:58 er det backupen ??

Det ser ud til at der står det samme deri håber du kan bruge det til
noget.
Hilsen Lars Lauritzen

Fra : Lars Henriksen

Dato : 08-12-00 22:26

root wrote:

> [...]
prøv 'ls -l ttyS2'
det giver sikkert:
crw------- 1 root tty 4, 66 xxx ttyS2
Som du kan se

Jup... Tilføj brugernavnet i /etc/group under tty grupen.
Husk desuden at sætte group permissions for ttyS2 (hvis de ikke er
givet)

God fornøjelse.
Lars
--
Lars Henriksen
MIP, SDU. Odense, DK

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 09-12-00 16:37

Lars Henriksen wrote:

> prøv 'ls -l ttyS2'
> det giver sikkert:
> crw------- 1 root tty 4, 66 xxx ttyS2

Hjalp ikke den skriver" no such file or directory "

i etc/group findes " tty:x:5:
er det i den du vil have mig til at tilføje brugeren " lars "
Skulle det så se sådan ud
" tty:x:5:lars " eller hvad ??

Ikke forstået ??

Fra : frank damgaard

Dato : 09-12-00 16:56

Lars Lauritzen <lauritzn@mail.tele.dk> wrote:

> Hjalp ikke den skriver" no such file or directory "

Du mangler vist basal viden om filer, paths mv.
"ls" svarer til "dir" i DOS, og stort set samme regler gælder,
dog / i stedet for \ mv.
Ellers relativ/absolut path er det samme.

Se også http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/filer.html
(og de andre sider/bøger)
--
Frank Damgaard

Fra : Lars

Dato : 09-12-00 18:28

frank damgaard wrote:

> [...]
> "ls" svarer til "dir" i DOS, og stort set samme regler gælder,
> dog / i stedet for \ mv.
> Ellers relativ/absolut path er det samme.

Nu hænger det sådan sammen AT jeg ikke praler med at være skide klog på
LINUX og derfor bruger denne gruppe til ar få oplysninger, jeg er en
alm. familiefar der ikke har døgnets 24 timer til at bruge til Linux, så
kunne jeg jo bare vælge Windåsen, ja det kunne jeg jo bare .
Jeg har dog lyst til at lære om Linux, men jeg har bare den BUG ( om du
vil ) at jeg ikke er en NØRD og derfor spørger jeg andre når jeg er gået
istå, det er vel iorden med dig, hvis ikke kan du jo bare lade være med
at svare, min verden går ikke under fordi jeg ikke får det til at køre.

Det ville vel svare til at hvis du havde problemer med bilen og ikke
selv kan klare skårene, ja så spørger du på et Autoværksted eller hvad
???

Jeg er ikke nogen SUPERBRUGER bare meget nysgerrig, jeg læser skam også
i Linuxbogen, men forstår ikke det hele.
Kunne du rep. din bil hvis du fik en manual udleveret om netop den bil
du kører i og så bare rep ifølge den ??

Nå lad os blive ved det seriøse.

Konklusion Spørg hvis du er i tvivl det gør vi i Fly branchen !!

Hilsen Lars Lauritzen

NB: har fået flere gode tips af dig Frank håber at du stadig vil kaste
nogle guldkorn over på os Newbies, det er så RART.

Fra : Lars Josephsen

Dato : 09-12-00 19:49

Lars <lauritzn@mail.tele.dk> writes:

> frank damgaard wrote:
[snip]

> Nu hænger det sådan sammen AT jeg ikke praler med at være skide klog på
> LINUX og derfor bruger denne gruppe til ar få oplysninger, jeg er en

Denne gruppe er beregnet til spørgsmål og svar. Jeg tror ikke der er
nogen her, der har tid til at give dig et grundlæggende kursus i Unix.
Den slags er bøger bedre egnede til.

> alm. familiefar der ikke har døgnets 24 timer til at bruge til Linux, så
> kunne jeg jo bare vælge Windåsen, ja det kunne jeg jo bare .

Hvis der er nogen, der forhindrer dig i at bruge Windows, så skal bare
bare sige til: Så skal jeg nok ordne dem for dig.

> [...]
> istå, det er vel iorden med dig, hvis ikke kan du jo bare lade være med
> at svare, min verden går ikke under fordi jeg ikke får det til at køre.

Han skrev præcis, hvor du kan finde de oplysninger, du har brug for.

> Det ville vel svare til at hvis du havde problemer med bilen og ikke
> selv kan klare skårene, ja så spørger du på et Autoværksted eller hvad
> ???

Et autoværksted vil med glæde fikse din bil, for X hundrede kroner i
timen.

Der er sikkert flere i denne gruppe, der med glæde vil fikse din
computer, for X hundrede kroner i timen.

> Jeg er ikke nogen SUPERBRUGER bare meget nysgerrig, jeg læser skam også
> i Linuxbogen, men forstår ikke det hele.

Jeg vil stærkt anbefale "A Practical Guide to Linux" af Mark G. Sobell
ISBN: 0201895498.

> Kunne du rep. din bil hvis du fik en manual udleveret om netop den bil
> du kører i og så bare rep ifølge den ??

Hvis du ved så lidt om bilreparation, at du ikke kan reparere din bil
efter den officielle manual, bør du enten læse nogler generelle bøger
om bilreparation, eller betale en mekaniker for at reparere den.

> Nå lad os blive ved det seriøse.

Jeg er dybt seriøs.

> Konklusion Spørg hvis du er i tvivl det gør vi i Fly branchen !!

Jeg kan næsten gætte mig til at du startede i Flybranchen, ved at købe
et fly og derefter spørge i dk.teknik.fly, hvordan man reparerer og
flyver det.

Morale: Al begyndelse er svær.

M.v.h.

Lars
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-12-00 19:52

Den 09 Dec 2000 19:48:59 +0100 skrev Lars Josephsen:

>Hvis der er nogen, der forhindrer dig i at bruge Windows, så skal bare
>bare sige til: Så skal jeg nok ordne dem for dig.

Lønninskontoret? Så må du også gerne orde dem her

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : N/A

Dato : 09-12-00 21:22

Fra : Kent Friis

Dato : 09-12-00 21:22

Den 09 Dec 2000 20:19:01 +0100 skrev Lars Josephsen:

>Jeres lønningskontor forhindrer jer i at bruge Windows?

De udbetaler ikke nok i løn, til at der kan blive råd til windows.

Mvh
Kent

Fra : N/A

Dato : 10-12-00 21:39

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-00 21:39

Den 10 Dec 2000 21:28:53 +0100 skrev Lars Josephsen:

>Mener du at I selv skal betale for OS på de maskiner, I har på dit
>arbejde?

Nej.

>Hvis du mener at du ikke har råd til Windows derhjemme, så mener jeg
>at man godt kan finde ret billige Windowslicenser, hvis man leder
>de rigtige steder[1].

Det er ikke så meget prisen på windows, men mere det at der er andre
ting der lige skal være råd til først - et sted og bo, noget at spise,
en Ferrari, ...

Mvh
Kent

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 11-12-00 17:05

> Det er ikke så meget prisen på windows, men mere det at der er andre
> ting der lige skal være råd til først - et sted og bo, noget at spise,
> [...]

Kan jeg godt tilslutte mig
LOL
Hilsen Lars Lauritzen

NB: selv om min basale viden i Unix/Linux er begrænset !!

Fra : Lars Josephsen

Dato : 11-12-00 17:33

leeloo@mailandnews.com (Kent Friis) writes:

> Det er ikke så meget prisen på windows, men mere det at der er andre
> ting der lige skal være råd til først - et sted og bo, noget at spise,

Hvis du ikke har råd til at købe en computer, kan det da være lige meget
at du ikke har råd til en Windowslicens.

> en Ferrari, ...

Så må du bare vente lidt med Ferrarien

M.v.h.

Lars

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 11-12-00 18:22

LOL
Ja det er sku svære valg her i livet ??

Linux eller Windows ?

Prrr

Hilsen Lars Lauritzen.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-00 18:53

Den 11 Dec 2000 17:33:15 +0100 skrev Lars Josephsen:

>Hvis du ikke har råd til at købe en computer, kan det da være lige meget
>at du ikke har råd til en Windowslicens.

Computeren kom før ferrarien...

>Så må du bare vente lidt med Ferrarien

Nul. Der er nogen ting der er vigtigere end andre.

Mvh
Kent

Fra : Lars

Dato : 09-12-00 20:52

Der er vist ikke grund til at svare på de mange komentarer, jeg har fået
håber ikke at jeg har trådt nogen over tæerne, med mit spørgsmål.

Jeg vil kikke på Biblioteket/boghandlen efter

>Jeg vil stærkt anbefale "A Practical Guide to Linux" af Mark G. Sobell
ISBN: 0201895498.<

Vil også læse endnu mere i Linuxbogen om det Basale Unix/Linux.

>Hvis der er nogen, der forhindrer dig i at bruge Windows, så skal bare
bare sige til: Så skal jeg nok ordne dem for dig.<

aaaaah det er vist ikke seriøst ment ( LOL )

>Jeg kan næsten gætte mig til at du startede i Flybranchen, ved at købe
et fly og derefter spørge i dk.teknik.fly, hvordan man reparerer og
flyver det.<

Ahhh du langt væk fra virkeligheden, men der er vist lidt udenfor hvad
man beskæftiger sig med i denne gruppe vil derfor ikke uddybe om mine
uddanelser.

Jeg ved godt at det var mig der kom på afveje.
Undskylder herfor -:)

Men vil dog sige at der ikke findes dumme spørgsmål i min branche, kun
dumme svar.

Ikke at forstå sådan at jeg ikke er tilfreds med svarene, nej jeg er
blot utilfreds med min viden, men det har jeg også fået hjælp til at
udbedre af indlægene.

Takker for de MANGE svar/kommentarer.
Har trods Kraftig modvind ikke opgivet

Man lærer så længe man lever siges der.

Mange tak
Hilsen Lars Lauritzen

Fra : Lars Henriksen

Dato : 10-12-00 02:25

Lars Lauritzen wrote:
> Hjalp ikke den skriver" no such file or directory "

Prøv (evt. som root) at skrive:
'ls -l /dev/ttyS2' så skulle den gerne sige noget der ligner:
crw------- 1 root tty 4, 66 Sep 27 12:31 /dev/ttyS2

> i etc/group findes " tty:x:5:
> er det i den du vil have mig til at tilføje brugeren " lars "
> " tty:x:5:lars " eller hvad ??

Det kan du gøre.. eller brug 'kuser' (hvis du har KDE)... Dette er et
grafisk interface, hvormed du kan adde en bruger til en gruppe.

> Ikke forstået ??

Jeg ved jo ikke hvordan permissions er på dit device... Som du kan se er
der ikke gruppe access til min ttyS2.
Hvis dette heller ikke er tilfældet for dig, så skal du nok sætte
permissions for ttyS2 så guppen "tty" kan læse og evt. skrive. Som root
skriv f.x.:
'chmod g+r /dev/ttyS2' for at give læserettigheder for gruppen til
devicet. ('chmod g+w /dev/ttyS2' for skriverettigheder)

Håber det kan hjælpe dig.

God fornøjelse
Lars
--
Lars Henriksen
MIP, SDU. Odense, DK

Fra : N/A

Dato : 10-12-00 13:21

Fra : N/A

Dato : 10-12-00 13:21

Fra : Lars

Dato : 10-12-00 13:21

Lars Henriksen wrote:

> Det tror jeg. Ellers gør det ved at skrive dit navn efter kolon i
> /etc/group som der blev foreslået et eller andet sted i tråden.

Så vidt jeg husker så foreslog jeg nogle herrer der kom med indlæg netop
dette, men fik kun det svar at jeg manglede basal viden om Linux/Unix,
hvilket de har så ganske ret i det også gjort

Du mener vist "ls -l /dev/ttyS1" ikk`
det giver nu
> crw-rw------ 1 root tty 4, 65 Dec 10 12:56 /dev/ttyS1

Kan stadig ikke komme i kontakt med mit digitale camera virker kun som
root, lidt mærkeligt jeg kan ikke se hvor tråden knækker, det er helt
sikkert at det mig der har gjort et eller andet forkert, men hvad jeg
kunne vel også bare købe en kort læser til USB port ( en rigtig god
julegave ide til Kranen ) så er problemet jo løst " sådan da "

Kører Mandrake 7.2 med KDE som rigtigt nok var inde på

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-00 13:25

Den Sun, 10 Dec 2000 12:21:12 GMT skrev Lars:

> [...]
>
>Kan stadig ikke komme i kontakt med mit digitale camera virker kun som
>root, lidt mærkeligt jeg kan ikke se hvor tråden knækker,

Når man ændrer i /etc/group, skal man lige logge ud og ind, før at det
virker.

> [...]
>kunne vel også bare købe en kort læser til USB port ( en rigtig god
>julegave ide til Kranen ) så er problemet jo løst " sådan da "

Forvent ikke det helt store fra USB under Linux endnu... (Det er først
officielt understøttet fra Linux 2.4 (stadig experimental), og selv der
kunne man godt forestille sig det er begrænset med drivere).

Mvh
Kent

Fra : Martin Hansen

Dato : 12-12-00 01:55

On Sun, 10 Dec 2000 12:21:12 GMT, Lars <lauritzn@mail.tele.dk> wrote:

>Så vidt jeg husker så foreslog jeg nogle herrer der kom med indlæg netop
>dette, men fik kun det svar at jeg manglede basal viden om Linux/Unix,
>hvilket de har så ganske ret i det også gjort
næhh de henviste til din viden om linux _filsystem_, det var afledt af dine problemer med ls.
Man kan give et svar der løser det akutte problem, og manden lige hjælpeløs næste gang.
Man kan give et svar der gør manden klogere, og manden er selvhjulpen næste gang.

Jeg faldt over at du ville skrive igen når du havde skiftet login, og så skrev du senere som root. i
det aktuelle tilfælde drejede det sig om at læse en fil. det fik mig til at tænke på manden kender
ikke til SU, nej ikke noget med statens uddannelse Men SU er Switch User. Det betyder at du kan
være logget ind som alm. bruger i fks. X, og i en terminal kan skrive
$su -l
Og den beder om password, og vupti er du nu root, i dén terminal. DVS. du har nu root retigheder, og
kan læse din fil uden at skulle logge ud, ind, ud og ind..
Når du ikke vil være root i den terminal mere, skriver du bare logout eller trykker CTRL-D, med en
blank komado linie.

--

Citat. Kent Friis:
Stol aldrig på journalister. De aner pr. definition ikke hvad

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 12-12-00 16:55

> [...]
> kan læse din fil uden at skulle logge ud, ind, ud og ind..
> Når du ikke vil være root i den terminal mere, skriver du bare logout

Jo den Står faktisk i Linuxbogen
Der står der bare at man skal skrive "SU" og afslutte med CTRL-D

Ordkløveri fører sjældent til Løsninger der kan bruges.

Nu synes jeg det er tiden til at lukke dette Show.

Vi kommer ikke nærmere en løsning. Linux er ikke som Windows ?

" dette er Langtfra en klage over at Linux, jeg lærer meget ved at bruge
det, men nogen superbruger bliver jeg nok aldrig, det har jeg simpelthen
ikke tiden til, det er bare ærgeligt, men jeg har lysten til at lære på det
stadige jeg kan klare det, jeg er bare bedst til at bruge det, ikke at lave
Linux og sådan er min situation bare, sådan er der også mange Windows
brugere der har det også mig, men det afholder ikke mig/os fra at bruge
Linux "

Håber det er fortåeligt.

MVH Lars Lauritzen