Opsætning af LTSP-server
Fra : Henrik

Dato : 12-05-05 18:08

Hej
Jeg har svære problemer med at opsætte en LSTP-server. Det eneste jeg ønsker
er, at få to computere til at "tale" sammen. Den ene pc som tynd klient og
den anden pc som server.

DHCP-serveren er lige pt. min største hurdle. DHCP virker, men KUN når min
pc er er tilsluttet Nettet.

2) #
3) # Sample configuration file for ISC dhcpd
4) #
5) # Make changes to this file and copy it to /etc/dhcpd.conf.sample
6) #
7)
8) ddns-update-style none;
9)
10) default-lease-time 21600;
11) max-lease-time 21600;
12)
13) option subnet-mask 255.255.255.0;
14)0)option broadcast-address 10.121.10.255;
15) option routers 10.121.10.200;
16) option domain-name-servers 10.121.10.200;
17) option domain-name "ltsp"; # <--Fix this domain name
18)
19) option root-path "10.121.10.200:/opt/ltsp/i386";
20)
21) option option-128 code 128 = string;
22) option option-129 code 129 = text;
23)
24) subnet 10.121.10.0 netmask 255.255.255.0 {
25) use-host-decl-names on;
26) option log-servers 10.121.10.200;
27) ##

Er det nødvendigt at pc'en er tilsluttet Internettet?
/henrik

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 12-05-05 22:44

Henrik wrote:
> [...]
> klient og den anden pc som server.
>
> DHCP-serveren er lige pt. min største hurdle. DHCP virker, men KUN når min

Hvordan mener du virker ? Kører dhcpd ?
dhcpd skulle gerne køre uanset om maskinen er tilsluttet noget netværk.

> Er det nødvendigt at pc'en er tilsluttet Internettet?
Med pc'en menr du LTSP/dhcp serveren ? Det er ikke nødvendigt.

/A

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 13-05-05 00:39

Henrik wrote:
> [...]
> den anden pc som server.
>
> DHCP-serveren er lige pt. min største hurdle. DHCP virker, men KUN når min

Har du to netkort i computeren ?

I så fald husk kun at aktivere dhcpd for det ene af netkortene.

I debian gøres det i /etc/default/dhcpd

Hilsen Mikkel

Fra : Henrik Hartig

Dato : 13-05-05 13:22

Den Fri, 13 May 2005 01:38:37 +0200. skrev Mikkel Bundgaard:

> Har du to netkort i computeren ?
>
> I så fald husk kun at aktivere dhcpd for det ene af netkortene.
>
> I debian gøres det i /etc/default/dhcpd
>

> Hilsen Mikkel
Nu har jeg fået serveren op og køre og klienten downloader
kernen, men bliver nægtet at montere filsystemet. Der kommer en
kernel panic..
Hvad gør jeg

Fra : Jesper Krogh

Dato : 13-05-05 13:24

I dk.edb.system.unix, skrev Henrik Hartig:
> Nu har jeg fået serveren op og køre og klienten downloader
> kernen, men bliver nægtet at montere filsystemet. Der kommer en
> kernel panic..
> Hvad gør jeg

Fikser grunden til at den ikke må NFS-mounte root-sharet. Der står
garanteret en fejl i loggen på serveren.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-05-05 13:30

> Nu har jeg fået serveren op og køre og klienten downloader
> kernen, men bliver nægtet at montere filsystemet. Der kommer en
> kernel panic..
> Hvad gør jeg

LTSP virker ved:

1. klienterne sender et DHCPREQUEST
2. Serveren svarer med IP# og kerne
3. Kernen booter og beder om et nfsmount
4. Klienten mounter sit / filsystem via nfs
5. klienten booter videre ind i x
6. Klienten beder om en X session hos serveren.

Du er nået næsten gennem 3. Kig i /var/log/syslog og
/var/log/messages og se om der er problemer med nfsmount fra klienten.

Fra min /etc/exports (der også servicerer ltsp)

zensonic@www$ cat /etc/exports
# /etc/exports: the access control list for filesystems which may be exported
# to NFS clients. See exports(5).
/opt/ltsp/i386/ 192.168.1.1/24(rw)

Thomas