mount af iso
Fra : Claus

Dato : 12-05-05 16:49

Min urgamle compaq laptop går ned når jeg vil boote via floppy, når den
skal til at starte isoet (til installation) op på hda4.

Jeg har fået lagt et iso på /dev/hda4 af damnslammlinux og jeg har
mounted swappen (/dev/hda1).

Maskinen er på nettet.

Kan jeg køre det iso der ligger på /dev/hda4 på anden vis end ved at
boote det op med floppy?

mount -o loop /dev/hda4/iso /mnt/iso

giver at /dev/hda4/iso ikke er en mappe og det er jo rigtigt for iso er
et image.

Øhm er der et forslag til hvordan jeg kan få started installationen op?

Maskinen er nu booted op med en tomsrtbt diskette http://www.toms.net/rb/

venlig hilsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-05-05 16:55

Claus wrote:

> mount -o loop /dev/hda4/iso /mnt/iso
>
> giver at /dev/hda4/iso ikke er en mappe og det er jo rigtigt for iso er
> et image.

Nej, det giver fejl fordi /dev/hda4 ikke er en mappe.
Der er slet ikke noget, der hedder /dev/hda4/iso.
For at få adgang til filer på partitionen er du først
nødt til at mounte /dev/hda4 et eller andet sted.
F.eks.
mount /dev/hda4 /mnt/hd
mount -o loop /mnt/hd/iso /mnt/iso

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Claus

Dato : 16-05-05 20:00

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> For at få adgang til filer på partitionen er du først
> nødt til at mounte /dev/hda4 et eller andet sted.

ok. Jeg har nu downloaded et iso
som jeg så ville forsøge at få installeret uden alt at have et cdromdrev.

Jeg har mounted det;

mount -o loop -t iso9660 filename.iso /mnt/hd

og der ligger det nu som filer.

Jeg er nu i tvivl om hvordan jeg skal få det installeret så det kan
boote op.

Hilsen Claus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-05-05 21:29

Claus wrote:

> [...]
>
> og der ligger det nu som filer.
>
> Jeg er nu i tvivl om hvordan jeg skal få det installeret så det kan

Det står ikke helt klart for mig, hvorfor du egentlig
vil mounte iso filen. Hvis du vil have fat i nogle
specifikke filer derfra giver det selvfølgelig mening.

Men for at køre en installation er det næppe meningen
at du selv skal mounte iso filen.

I dit første indlæg siger du, at maskinen går ned, når
den booter fra floppy. I samme indlæg siger du, at du
har bootet fra en tomsrtbt floppy. De to ting hænger
på en eller anden måde ikke sammen. Hvad er det, der
går ned.

At boote Linux drejer sig blot om at få indlæst en
kerne og evt. et initielt filsystem til RAM. Det kan
gøres på mange måder, og uanset hvilken du anvender,
så skulle udfaldet gerne blive det samme.

Jeg kender ikke den distribution du bruger, men
under alle omstændigheder kan du tage den kerne og
filsystem som indlæses fra floppyen og indlæse på en
anden måde. Men jeg tror bare ikke det er indlæsningen,
der går noget galt i, så at indlæse det på en anden
måde vil nok have samme resultat.

Jeg kan selvfølgeligt godt gætte på, at dit problem er
for lidt RAM, og hvis det gæt er rigtigt burde en
tidlig aktivering af swap kunne hjælpe. Men der er et
hav af andre mulige årsager, så mit gæt er nok ikke
meget værd.

Fra : Claus

Dato : 16-05-05 21:50

Kasper Dupont wrote:

> I dit første indlæg siger du, at maskinen går ned, når
> den booter fra floppy.

Ja, den vil ikke boote fra en damnsmalllinux boot diskette. Maskinen har
kun 8 mb ram så jeg tror det er for lidt ram.

I samme indlæg siger du, at du
> har bootet fra en tomsrtbt floppy.

Ja, men det er kun selve tomsrtbt der booter fint op, og kommer på nettet.
Med den har jeg så hentet et damnsmalllinux iso med wget.

> [...]
> måde vil nok have samme resultat.
>
> Jeg kan selvfølgeligt godt gætte på, at dit problem er
> for lidt RAM, og hvis det gæt er rigtigt burde en

Jeg har kikket efter en mulighed for en option under bootstart hvor jeg
kan mounte swap men har ikke fundet nogen.

Når tomsrtbt er booted op mounter jeg swappen med:

mkswap /dev/hda2 ; swapon /dev/hda2

og det går fint.

Hilsen Claus -der heldigvis kun laver det her for sjov.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-05-05 07:42

Claus wrote:

> Ja, den vil ikke boote fra en damnsmalllinux boot diskette. Maskinen har
> kun 8 mb ram så jeg tror det er for lidt ram.

Ja, det er i hvert fald ikke meget. Men jeg har da
selv præsteret at få både kerne og en håndfuld
shells op at køre på en maskine med kun 4MB RAM.
Men anvendeligheden var dog begrænset, da jeg ikke
havde RAM nok til at indlæse ramdisken og i stedet
brugte en floppy som rodfilsystem. (Det var før
jeg blev rigtigt fortrolig med Linux).

> Når tomsrtbt er booted op mounter jeg swappen med:
>
> mkswap /dev/hda2 ; swapon /dev/hda2

OK, så nu har du en swappartition på hda2. Så skal
du bare have damnslammlinux installeren til at bruge
den. (Har du repartitioneret disken? I dit første
indlæg sagde du, at du swappede til hda1).

Hvor langt kommer den før du får problemer? Når den
frem til en besked i retning af den her:
Freeing unused kernel memory: 136k freed

Fra : Claus

Dato : 17-05-05 18:33

Kasper Dupont wrote:

> OK, så nu har du en swappartition på hda2. Så skal
> du bare have damnslammlinux installeren til at bruge
> den. (Har du repartitioneret disken?
ja.

> Hvor langt kommer den før du får problemer? Når den
> frem til en besked i retning af den her:
> Freeing unused kernel memory: 136k freed

Så langt kan jeg komme hvis jeg booter i failsafe, ellers ikke.

Hilsen Claus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-05-05 06:55

Claus wrote:

> Så langt kan jeg komme hvis jeg booter i failsafe, ellers ikke.

Hvor langt kommer den så? Ser du overhovedet nogen
boot beskeder fra kernen?