Fedora Core test 3.92 tilgængelig
Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 10-05-05 20:52

Fedora Core 93.92 er nu tilgængelig, bla. fra
http://klid.dk/homeftp/fedora/linix/core/test/3.92

Der er bl.a.rettet en fejl med oversættelsen af up2date, så det ser
nogenlunde pænt ud.

hilsen
keld

Fra : Peter Bohn

Dato : 11-05-05 05:44

"Keld Jørn Simonsen" <keld@dkuug.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://klid.dk/homeftp/fedora/linix/core/test/3.92
>
> Der er bl.a.rettet en fejl med oversættelsen af up2date, så det ser

Go' morgen Keld!

Det eneste jeg kan se, er:
-----
Forbidden
You don't have permission to access /homeftp/fedora/linux/core/test/3.92 on
this server.
-------

Mvh Peter

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 11-05-05 07:44

Den Wed, 11 May 2005 06:44:13 +0200. skrev Peter Bohn:

> [...]
> Forbidden
> You don't have permission to access /homeftp/fedora/linux/core/test/3.92 on

Hmm, kan du se hvad adresse du kommer fra? Vi har lukket for sites der
ikke er i .dk-domænet, da vi skal betale 20 kr per gigabyte for
udenlandsk trafik, mens indenlandsk trafik er gratis.

Hilsen
keld

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-05-05 04:28

Keld Jørn Simonsen wrote:

> Hmm, kan du se hvad adresse du kommer fra? Vi har lukket for sites der
> ikke er i .dk-domænet, da vi skal betale 20 kr per gigabyte for
> udenlandsk trafik, mens indenlandsk trafik er gratis.

Hvordan gør du det?
Årsagen til jeg spørger er, at jeg tit ser (ubesvarede) spørgsmål om
afgrænsning af IP-adresser inden for DK.

Og lige et tillægs spørgsmål: Har du tilfældigvis en ide om hvor man kan
finde en SuSE 8.2 dist?
Jeg opdagede til min gru, at den er pillet af serverne.

Stig Johansen

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 13-05-05 10:57

Den Thu, 12 May 2005 05:27:49 +0200. skrev Stig Johansen:

> Hvordan gør du det?
> Årsagen til jeg spørger er, at jeg tit ser (ubesvarede) spørgsmål om
> afgrænsning af IP-adresser inden for DK.

I http gøres i en .htaccess fil:

<Files ~ "*">
<LIMIT GET>
order deny,allow
deny from all
allow from .dk
</LIMIT>
</Files>

I min ftpaccess fil:

class ord real,guest *
class danish anonymous *.dk /home/keld/dk-domain/peerroutes.txt
class foreign anonymous !/home/keld/dk-domain/peerroutes.txt
limit foreign 3 Any /home/ftp/etc/sorry
limit danish 400 Any /home/ftp/etc/sorry

Nåh, det ser ud til at jeg bruger min liste af danske IP-adresser i ftp...

> Og lige et tillægs spørgsmål: Har du tilfældigvis en ide om hvor man kan
> finde en SuSE 8.2 dist?
> Jeg opdagede til min gru, at den er pillet af serverne.

Nej, jeg ved ikke hvor den kan findes. Prøv google

Keld

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-05-05 09:17

Keld Jørn Simonsen wrote:

> Hmm, kan du se hvad adresse du kommer fra? Vi har lukket for sites der
> ikke er i .dk-domænet, da vi skal betale 20 kr per gigabyte for
> udenlandsk trafik, mens indenlandsk trafik er gratis.

Du får det til at lyde som om I bruger reverse DNS
til at afgøre hvor klienten er. I så fald kan man jo
nemt snyde, og desuden er der mange danske udbydere,
der ikke har korrekt fungerende reverse DNS.

I burde sikre jer, at afgørelsen sker efter samme
kriterie som betalingen. Jeres leverandør kan vel
fortælle jer præcis hvornå de opkræver betaling, og
hvornår de ikke gør.

I øvrigt synes jeg 20kr per gigabyte lyder meget
højt i forhold til, hvad man giver for samme
datamængde på en flatrate forbindelse.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 12-05-05 15:02

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in news:428310F9.3660B147
@daimi.au.dk:

> Du får det til at lyde som om I bruger reverse DNS
> til at afgøre hvor klienten er. I så fald kan man jo
> nemt snyde, og desuden er der mange danske udbydere,
> der ikke har korrekt fungerende reverse DNS.

Kan også være at han slår op i denne ...

http://countries.nerd.dk/more.html

Mvh. NKJensen

--
Fjern begge DYT
Remove both DYT's

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-05 16:51

Niels Kristian Jensen <midlertidigDYT2005@interDYTnetgruppen.dk> wrote:

> Kan også være at han slår op i denne ...
>
> http://countries.nerd.dk/more.html

Som min Safari ikke kunne slå op i.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 13-05-05 09:56

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote in news:1gwgmbq.1euchs01clpo1wN%
spam@husumtoften.invalid:

http://groups.google.dk/groups?q=countries.nerd.dk&hl=da&lr=&sa=N&tab=wg

--
Fjern begge DYT
Remove both DYT's

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 13-05-05 13:46

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote in news:1gwgmbq.1euchs01clpo1wN%
spam@husumtoften.invalid:

> Som min Safari ikke kunne slå op i.

OK... for det første burde jeg have brugt linket:

http://countries.nerd.dk/

For det andet er der noget uldent ved den adresse! Hvis man klikker på de
to små "diplomer" i nederste højre hjørne, så viser det sig at
validator.w3.org ikke kan finde siden.

Hverken nerd.dk eller countries.nerd.dk lader sig direkte omsætte til et IP
nummer via ping eller DK hostmaster:

http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?pageid=79&action=cmsview

Man skal grave lidt for at finde det via ufo.hestdesign.com's nameserver,
måske er det der, Safari (og validator) mister tråden.

Mvh. NKJensen

--
Fjern begge DYT
Remove both DYT's

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 13-05-05 10:49

Den Thu, 12 May 2005 10:16:57 +0200. skrev Kasper Dupont:

> Du får det til at lyde som om I bruger reverse DNS
> til at afgøre hvor klienten er. I så fald kan man jo
> nemt snyde, og desuden er der mange danske udbydere,
> der ikke har korrekt fungerende reverse DNS.

Ja, det er rigtigt at man nemt kan snyde. Anyway, vi har lov til
en vis mængde udenlandsk trafik, og vi er under den grænse nu.
Så niveauet for snyderiet er acceptabelt.

> I burde sikre jer, at afgørelsen sker efter samme
> kriterie som betalingen. Jeres leverandør kan vel
> fortælle jer præcis hvornå de opkræver betaling, og
> hvornår de ikke gør.

Jeg har prøvet at bruge en liste over ip-adresser, men det er ikke lykkes
mig at få det til at virke.

> I øvrigt synes jeg 20kr per gigabyte lyder meget højt i forhold til,
> hvad man giver for samme datamængde på en flatrate forbindelse.

Jeg har forhørt mig hos andre hosting-centre, og det er ca det samme. Jeg
husker dog en der ville have ca 8 kr per gigabyte. Men det er altså også
penge vi slet ikke har. Vi er glade for at vi ikke skal betale for
indenlandsk trafik.

Keld

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-05-05 09:56

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Som min Safari ikke kunne slå op i.

Hvordan forsøger du at slå op med Safari? Mig bekendt er Safari en
browser og vel næppe det rette værktøj til at slå op i en RBL...

/Rasmus

Only wimps use tape backup: real men just upload their important stuff
on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)
-- Linus Torvalds
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-05-05 12:36

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
>
> Hvordan forsøger du at slå op med Safari? Mig bekendt er Safari en
> browser og vel næppe det rette værktøj til at slå op i en RBL...

Linket slutter med .html, så det er da ret naturligt
at prøve med en browser.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-05-05 12:40

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Linket slutter med .html, så det er da ret naturligt
> at prøve med en browser.

Hvis safari ikke kan vise html-siden, er den vist ret defekt. Jeg
regnede nu med at udtrykket "slå op i" dækkede over at Per forsøgte at
slå op i landedatabasen på en eller anden vis, og til dette formål er
en browser næppe egnet, idet der er tale om en RBL-database.

/Rasmus

Computers are like airconditioners:
They stop working properly if you open windows.
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-05 13:33

Rasmus Bøg Hansen <spam05@zz9.dk> wrote:

> Hvis safari ikke kan vise html-siden, er den vist ret defekt.

Det er den nu ikke, selv om der er en del hjemmesider den ikke kan vise,
eller ikke vise korrekt. Typisk fordi hjemmesiderne ikke følger
standarden, men Microsofts hjemmestrikkede standarder i stedet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-05-05 17:39

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Hvis safari ikke kan vise html-siden, er den vist ret defekt.

Da jeg prøvede linket engang i sidste uge fik jeg at vide,
at serveren ikke fandtes. Det var ikke Safari jeg brugte,
og i øvrigt var der ikke noget, der tydede på, at problemet
lå i browseren.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-05-05 00:20

> [...]

> eller ikke vise korrekt. Typisk fordi hjemmesiderne ikke følger
> standarden, men Microsofts hjemmestrikkede standarder i stedet.

Åh, jeg konstaterede at siden fint vises her og overholder standarder
pænt. Imidlertid kan jeg nu (hvor jeg har undersøgt det lidt nærmere)
se, at DNS-opslag fejler fra nogle steder. Jeg har dog ingen anelse om
hvorfor...

moffe@ask# host -t a countries.nerd.dk
moffe@ask# host -t a countries.nerd.dk dns102.telia.com
Using domain server:
Name: dns102.telia.com
Address: 194.255.56.70#53
Aliases:

countries.nerd.dk has address 194.255.237.167

moffe@grignard# host -t a countries.nerd.dk
countries.nerd.dk has address 194.255.237.167
moffe@grignard# host -t a countries.nerd.dk dns102.telia.com
[...]

It's a shame, but nowadays, I don't think you'll find anyone who doesn't
know about 42 - even if that's *all* they know.
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-05-05 00:21

> [...]

> at serveren ikke fandtes. Det var ikke Safari jeg brugte,
> og i øvrigt var der ikke noget, der tydede på, at problemet

Som sagt synes det at være et DNS-problem - øjensynlig kan ikke alle
DNS-servere slå A records op på nerd.dk...

/Rasmus

Is it safe?
Yes, it is perfectly safe - it is us, that are in trouble!
- Hitch Hikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-05 07:11

Keld Jørn Simonsen <keld@dkuug.dk> wrote:

> Fedora Core 93.92 er nu tilgængelig, bla. fra
> http://klid.dk/homeftp/fedora/linix/core/test/3.92

Er den af en art så den kan installeres uden at ødelægge en
Windows-installation? Som det skete med den Fedora 3 som jeg fik på en
DVD som kom med LinuxFormat januar 2005.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-05-05 07:58

Per Rønne wrote:

> Er den af en art så den kan installeres uden at ødelægge en
> Windows-installation?

Det er en prerelease - den kan sikkert ødelægge hvadsomhelst.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-05 08:11

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

> Det er en prerelease - den kan sikkert ødelægge hvadsomhelst.

Måske. Det var i øvrigt installationsprogrammet der ødelagde
Windows-installationen, ved at ødelægge boot-sektoren. Så man kun kunne
boote ind i Linux, og ikke i Windows.

Der var så en der gav udtryk for, at der intet galt var i Linux. Fejlen
lå i Windows XP Pro. Men det er naturligvis irrelevant for en der har
brug for Windows, og ikke har samme brug for Linux.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-05-05 09:06

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Måske. Det var i øvrigt installationsprogrammet der ødelagde
> Windows-installationen, ved at ødelægge boot-sektoren. Så man kun kunne
> boote ind i Linux, og ikke i Windows.

Ubuntu bevarede fint min XP som et menupunkt.

Men hvorfor bruger du ikke bare en Livedistribution som gemmer data på
harddisken. Det har vi vist endda snakket om før. Knoppix er ikke
dårlig at begynde med.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-05 09:18

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Ubuntu bevarede fint min XP som et menupunkt.
>
> Men hvorfor bruger du ikke bare en Livedistribution som gemmer data på
> harddisken. Det har vi vist endda snakket om før. Knoppix er ikke
> dårlig at begynde med.

Det er også et spørgsmål om hvor meget tid man vil bruge på det. Med en
installations-dvd, som vel at mærke virker, er det jo stort set bare et
spørgsmål om at sætte den ind i dvd-drevet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 13-05-05 10:51

Den Thu, 12 May 2005 08:11:07 +0200. skrev Per Rønne:

> Er den af en art så den kan installeres uden at ødelægge en
> Windows-installation? Som det skete med den Fedora 3 som jeg fik på en
> DVD som kom med LinuxFormat januar 2005.

Det kan jeg ikke ganrantere, men jeg har dog ikke hørt om historier om
dette, som der var med Fedora 3.

Hilsen
keld

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-05-05 08:48

On Thu, 12 May 2005 09:11:08 +0200, Per wrote:

> Der var så en der gav udtryk for, at der intet galt var i Linux.
> Fejlen lå i Windows XP Pro. Men det er naturligvis irrelevant for en
> der har brug for Windows, og ikke har samme brug for Linux.

Juhu, lad os tage det slagsmål en gang til...

,

--
"Grittings. Ma nam is Kahlfin." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-05-05 09:07

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Juhu, lad os tage det slagsmål en gang til...

Jeg tror faktisk at der kan være en ny vinkel på det her, da Per
også bruger Mac :)

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-05 09:18

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Jeg tror faktisk at der kan være en ny vinkel på det her, da Per
> også bruger Mac :)

Hvor jeg kører en BSD Unix der hedder MacOS X. Mac'en er i øvrigt min
hovedmaskine.
--
Per Erik Rønne

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-05-05 15:52

On 12 May 2005 10:07:06 +0200, Thorbjoern wrote:

> Jeg tror faktisk at der kan være en ny vinkel på det her, da Per
> også bruger Mac :)

Det var Pers slagsmål sidst også

Mvh.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-05-05 17:53

> Det var Pers slagsmål sidst også

Dummeslag til mig. Det kan jeg da godt huske, nu hvor du siger det.

I så fald vil jeg anbefale Per at få sig en arbejdsgiverbetalt PC til,
som kun skal afvikle Linux, og kun afvikle Windows på den han allerede
har.

Det der multiboot giver tit og ofte problemer. Fedora Core 2 fik også
gjort grumme ting ved min maskine.

Holder man sig til et operativsystem pr maskine, får man mindst muligt
bøvl.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-05 19:03

> [...]

> I så fald vil jeg anbefale Per at få sig en arbejdsgiverbetalt PC til,
> som kun skal afvikle Linux, og kun afvikle Windows på den han allerede

Jeg har faktisk en gammel Mac 6100/60/72 som sagtens kan køre Yellowdog
Linux, også den nyeste version. Og på hjemmesiden kan man endda se en
vejledning i hvordan man gør, idet der dog skal bruges 1 driver for at
installere det fra cd-rom, og en anden for at køre det. Og der er endda
et link til de to drivere.

Desværre er den hjemmeside der henvises til - nedlagt.

http://www.yellowdoglinux.com/support/solutions/ydl_2.3/nubus.shtml

Og den nedlage hjemmeside:

ftp://ppc.linux.or.jp/pub/users/ekato/nubus-pmac/

- idet:

ftp://ppc.linux.or.jp/pub/users/

dog stadig eksisterer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-05-05 21:10

> [...]

> vejledning i hvordan man gør, idet der dog skal bruges 1 driver for at
> installere det fra cd-rom, og en anden for at køre det. Og der er endda

Det lyder som en stenet vej.

Jeg var i luften fra bar bund med en Ubuntu 5.04 CD og en gammel
Windows 98 maskine på en times tid.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-05 03:40

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Det lyder som en stenet vej.
>
> Jeg var i luften fra bar bund med en Ubuntu 5.04 CD og en gammel
> Windows 98 maskine på en times tid.

Ja, og så snart den første Yellowstone-version er installeret på den
pågældende mac, kan man opdatere den direkte gennem internettet. Så
måske skal jeg bare downloade en helt gammel version af Yellowstone? I
øvrigt vil den altid kræve også MacOS {9.1} installeret på maskinen,
grundet maskinene ROM.
--
Per Erik Rønne