Kan ikke få adgang til mysql-database
Fra : Henrik

Dato : 09-05-05 19:38

Hej
Jeg ved ikke om det er rigtige ng, men vil i givet fald være åben overfor
forslag om anden ng.

Jeg sidder og nørkler med QT. Forsøger at få adgang til min lille

mySQL-database. Når jeg kører mit testprogram får beskeden:
QSqlDatabase: QMYSQL3 driver not loaded

Her er mine to filer. Kan jeg få hjælp til hvor fejlen ligger?

connection.h
-------------
#ifndef CONNECTION_H
#define CONNECTION_H

// For at få adgang til QT's sql-drivere
#include <qsqldatabase.h>

bool createConnection()
{
// mySQL-driver
QSqlDatabase *db = QSqlDatabase::addDatabase("QMYSQL3");

db->setHostName("henrik@localhost");
db->setDatabaseName("patent");
db->setUserName("henrik@localhost");
// Vi undlader at sætte adgangskode på databasen

if (!db->open())
{
db->lastError().showMessage();
return false;
}
return true;
};

#endif

og main-filen
-------------
#include <qapplication.h>
#include<qlabel.h>//til TEST
#include <qsqldatabase.h>

#include "connection.h"

int main(int argc, char *argv[])
{
//skaber forbindelse til databasen
QApplication app(argc, argv);

QLabel *label = new QLabel("LORTET VIRKER IKKEII!", 0); //TEST
app.setMainWidget(label);//TEST
if (!createConnection())
{
label->show();//TEST
};
return app.exec();

}

/HENRIK

Fra : Jesper Stuan Hansen

Dato : 09-05-05 20:35

Det mest sandsynlige er at QT er blivet compileret uden mySQL support...
Har du tjekket ./configuere | grep mySQL af QT pakken ?

Fra : Henrik

Dato : 09-05-05 20:50

Jesper Stuan Hansen wrote:

> Det mest sandsynlige er at QT er blivet compileret uden mySQL support...
> Har du tjekket ./configuere | grep mySQL af QT pakken ?

Jeg har installeret alt muligt mysql i suse, bl.a. "qt3-mysql - MySQL
Plug-In for Qt"

Desuden får jeg også beskeden:
QSqlDatabase: QMYSQL3 driver not loaded
QSqlDatabase: available drivers: QMYSQL3 QPSQL7 QSQLITE QODBC3

så det skulle vist være i orden....

Fra : Henrik

Dato : 09-05-05 22:24

Jesper Stuan Hansen wrote:

> Det mest sandsynlige er at QT er blivet compileret uden mySQL support...
> Har du tjekket ./configuere | grep mySQL af QT pakken ?

Kan det have noget med mit hostname, databasename, username??

Fra : Henrik

Dato : 10-05-05 00:36

Jesper Stuan Hansen wrote:

> Det mest sandsynlige er at QT er blivet compileret uden mySQL support...
> Har du tjekket ./configuere | grep mySQL af QT pakken ?

linux # rpm -qa | grep mysql
libgda-mysql-1.0.3-58
mysql-shared-4.0.21-4
mysql-client-4.0.21-4