Er jeg forbundet til Internet?
Fra : Chris Hansen

Dato : 08-05-05 14:21

Hejsa,

Findes der en kommando, der fortæller om jeg har forbindelse til Internet?

For at uddybe lidt, så ville jeg gerne lave et check, da min computer ikke
altid er tilsluttet Internet. Det gør, at fetchmail sender mig en
fejlmeddelelse, hver gang den forsøger at hente mails udefra.

Et script ville vel sagtens kunne checke efter en forbindelse til Internet,
og kun i tilfælde af forbindelse bliver fetchmail eksekveret.

Nogen hjælp?

Venligst
Chris

Fra : Ole Tranberg

Dato : 08-05-05 15:23

Chris Hansen <chris@ngweb.biz> wrote:

> Hejsa,
>
> Findes der en kommando, der fortæller om jeg har forbindelse til Internet?

I mit script (som skulle bruge samme viden) brugte jeg "ping
10.0.0.1", som er ip-nummeret på min router. Hvis computeren havde
forbindelse til routeren, gik jeg ud fra at den havde forbindelse til
internettet.

Men hvis det ikke er godt nok, kan du vel bruge "ping www.google.dk"
eller andet.

--
Mvh,
Ole Tranberg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-05-05 16:32

Ole Tranberg <olebole@nospam.dk> writes:

> Men hvis det ikke er godt nok, kan du vel bruge "ping www.google.dk"
> eller andet.

Et ping til den maskine han henter post på, måske?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-05-05 23:11

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Et ping til den maskine han henter post på, måske?

Altså noget i retning af det her:

if ping -c1 pop.whatever.tld
then
echo OK
fi

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-05-05 08:45

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> if ping -c1 pop.whatever.tld
> then
> echo OK
> fi

Går man helt amok, kan man jo se om der svares på SMTP-porten :)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-05-05 09:24

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Går man helt amok, kan man jo se om der svares på SMTP-porten :)

Ja, men når nu det drejer sig om at hente mail, så var
det nok lidt mere naturligt at checke pop. På den anden
side, hvis du kan pinge maskinen men ikke kontakte pop
porten, så vil du nok gerne have en passende
fejlmelding.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-05-05 15:31

Kasper Dupont wrote:

-snip-

> [...]
> side, hvis du kan pinge maskinen men ikke kontakte pop
> porten, så vil du nok gerne have en passende

Eller hvad med at pinge dns-serveren? Ikke fordi jeg har erfaring med
det, men det lyder da logisk i mine ører...

Det er ikke altid at mine pop-mail-servere fungerer 100% hele døgnet
selvom der alligevel er forbindelse til internettet...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-05-05 15:18

Chris Hansen wrote:

> Hejsa,
>
> Findes der en kommando, der fortæller om jeg har forbindelse til Internet?

Måske kan ifconfig klare opgaven for dig. Hvis den
kaldes uden parametre udskriver den en liste over
aktive interfaces. Hvis det interface, der forbinder
dig til netværket hedder eth0, så tror jeg kommandoen
ifconfig|grep -q eth0
vil virke for dig. Det virker på Linux, på andre
systemer skal den ændres lidt. Jeg tror på Solaris
skulle den nok hedde noget i retning af
ifconfig -au|grep -q hme0

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-05-05 17:28

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> parametre udskriver den en liste over aktive interfaces. Hvis det
> interface, der forbinder dig til netværket hedder eth0, så tror jeg

Kunne man ikke lige så godt teste returværdien af 'ifconfig eth0'? Hvis
den findes, så returnerer den 0. Hvis ikke, så returnerer den 1.

--
PeKaJe

And yes, IMO it does look like a cross between chicken scratchings, C++
barf, and a very bad day at the data dump. -- High opinions of X.CPP

Fra : D. Johnson

Dato : 08-05-05 17:44

Peter Jensen skrev Den. 08-05-2005 18:28:

> Kunne man ikke lige så godt teste returværdien af 'ifconfig eth0'? Hvis
> den findes, så returnerer den 0. Hvis ikke, så returnerer den 1.

Ikke helt (medmindre du kun svarer Kasper og ikke Chris), det
fortæller vel kun at interfacet er oppe, det er ikke sikkert at
forbindelsen til internettet virker af den grund, som
Thorbjørn skriver, synes jeg det lyder fornuftigt at tjekke op mod den
maskine der hentes post fra.

--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-05-05 22:49

D. Johnson wrote:

> Ikke helt (medmindre du kun svarer Kasper og ikke Chris),

Og det var netop det jeg gjorde ...

> det fortæller vel kun at interfacet er oppe, det er ikke sikkert at
> forbindelsen til internettet virker af den grund, som Thorbjørn
> skriver,

Det har jeg også erfaret tidligere, men det kommer dog lidt an på
metoden hvorpå forbindelsen forsvinder og maskinens øvrige opsætning.
Det skulle jeg selvfølgeligt have skrevet.

> synes jeg det lyder fornuftigt at tjekke op mod den maskine der hentes
> post fra.

Helt enig. Det er ikke sikkert at ping til maskinen virker, men hvis
man kan forbinde til den korrekte TCP port, så skulle det jo virke ...

--
PeKaJe

"Microsoft Wheel. Now with 8 sides for a smoother ride."
   -- The Ghost in the Machine, in COLA

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-05-05 22:55

Peter Jensen wrote:

> Kunne man ikke lige så godt teste returværdien af 'ifconfig eth0'?

Nej. Den kommando jeg gav fortæller, om interfacet
er oppe. Den kommando du gav fortæller om interfacet
eksisterer. Et interface kan sagtens eksistere uden
at være oppe.

Fra : Chris Hansen

Dato : 08-05-05 18:32

<posted & mailed>

Kasper Dupont wrote:

> ifconfig|grep -q eth0
> vil virke for dig. Det virker på Linux, på andre
> systemer skal den ændres lidt.

Jo, det er Linux. Debian for at være mere specifik.
Når jeg kører ovenstående kommando, så er der intet output. Er det korrekt?

Venligst
Chris

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-05-05 22:57

Chris Hansen wrote:

> <posted & mailed>

> Jo, det er Linux. Debian for at være mere specifik.
> Når jeg kører ovenstående kommando, så er der intet output. Er det korrekt?

Ja, det er korrekt. -q betyder at grep ikke skal give
noget output. I så fald giver den bare en returværdi,
der fortæller om en match blev fundet. Du kan altså
skrive noget i den her retning i et script:

if ifconfig|grep -q eth0
then
echo oppe
else