VMWare clipboard...
Fra : Jacob Tranholm

Dato : 05-05-05 10:38

Jeg har leget lidt med VMWare Workstation de sidste par dage. Og næsten
alting fungere på min Linux host og en Win XP Pro guest; det krævede en
smule arbejde at sætte XP op til at udskrive igennem CUPS og tilsvarende
krævede det lidt at dele dokument-biblioteket mellem Linux og XP, men
alle disse problemer blev "relativt" nemt løst.

Til gengæld har jeg et andet problem, som jeg ikke kan finde ud af: Hvis
jeg kopierer noget tekst til clipboard fra Linux, kan jeg sagtens
indsætte teksten i en XP applikation, men det fungerer ikke den anden
vej. Jeg har forsøgt på alle tænkelige (og utænkelige) måder at få
adgang til Windows clipboard fra Linux, men der sker intet... VMWare
skriver selv (på deres hjemmeside), at man skal prøve den midterste
musknap (i stedet for ctrl-v eller shift-insert), men hos mig hjælper
dette heller ikke. Min midterste musknap giver sidste input til
Linux-clipboard, og ikke indholdet i Win XP clipboard.

Lidt relevant systeminfo:
vmware-workstation-5.0.0.13124
kde-3.3.2
kernel: 2.6.11
operativsystem: Gentoo Linux

Fra : Martin Schultz

Dato : 05-05-05 14:07

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev 2005-05-05:
> [...]
> dette heller ikke. Min midterste musknap giver sidste input til
> Linux-clipboard, og ikke indholdet i Win XP clipboard.

Har du installeret VWWare tools under windows?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 05-05-05 14:49

Martin Schultz wrote:

> Har du installeret VWWare tools under windows?
>
> Martin

Ja... VMWare tools var det allerførste jeg installerede.

Fra : Martin Schultz

Dato : 05-05-05 15:13

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev 2005-05-05:

> Ja... VMWare tools var det allerførste jeg installerede.
Mystisk, det virker hos mig uden problemer. JEg mindes ikke
at jeg gjorde noget specielt ud over at installere VMWare
tools.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 05-05-05 15:55

Martin Schultz wrote:

> Mystisk, det virker hos mig uden problemer. JEg mindes ikke
> at jeg gjorde noget specielt ud over at installere VMWare
> tools.
>
> Martin

Jeg tror, at jeg skal have fundet lidt yderligere informationer om,
hvordan Linux administrerer sine clipboards. Det er underligt, hvis jeg
starter KDE's konsol, Mozilla, OpenOffice... kan jeg ikke indsætte de
data, der blev lagt i clipboard under vmwares win xp. Men hvis jeg
starter en xterm, kan jeg godt paste dataene her. Tilsyneladende
anvender standardprogrammerne et andet clipboard end fx. xterm (jeg har
endnu ikke fundet andre programmer med denne egenskab).

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 05-05-05 20:03

Jacob Tranholm wrote:
> [...]
> dette heller ikke. Min midterste musknap giver sidste input til
> Linux-clipboard, og ikke indholdet i Win XP clipboard.

Lidt yderligere information: Jeg har testet paste-funktionen i
KDE-programmer, Mozilla, Thunderbird,... men ingen af stederne er det
muligt at indsætte fra Win XP's clipboard under VMWare. Til gengæld er
det muligt at indsætte tekst fra Win XP's clipboard i programmet
'xterm'. Det virker som om Linux har flere forskellige clipboards.

Er det muligt at forene disse clipboards så man får adgang til Win XP's
clipboard fra KDE?