Mærkeligt problem med SLRN
Fra : claus

Dato : 30-04-05 07:13

Hej NG,

Jeg sidder med et lidt underligt prÃoblem.

NÃ¥r jeg ude fra mit arbejde ssh'er hjem til min server er der ingen problemer
Men når jeg så kommer hjem og ssh'er fra min Ubuntu linux til samme server viser
slrn ikke Ãæøå samt nÃ¥r jeg skriver æøå i prompten sÃ¥ vises de fint men de bliver
ikke slettet med mindre men trykke to gange på backspace. Altså skriver jeg
Ãprompt#à æøå sÃ¥ ville jeg kunne slette frem til p før æÃæøå var væk.

Håber I forstår mit problem og har et gæt på hvor jeg skal kigge henne?

/Claus

Fra : Morten Guldager

Dato : 30-04-05 08:35

2005-04-30 claus wrote

> [...]
> Ãprompt#à æøå sÃ¥ ville jeg kunne slette frem til p før æÃæøå var væk.
>
> Håber I forstår mit problem og har et gæt på hvor jeg skal kigge henne?

Jo jo, den er lige til.

Det ene sted koerer du UTF8 og det andet sted koerer du ISO-8859, vil jeg tro.

En simpel måde at komme igang med at debugge er at koere

od -tx1

i en konsol på begge maskiner.

od venter på at du taster nogle tegn. Her taster du de 3 danske bogstaver,
efterfulgt return og ctrl-d.
Så svarer od med nogle hex vaerdier.

Jeg koerer ikke med UTF8 og her faar jeg foelgende resultat:

0000000 e6 f8 e5 0a

Jeg kan ikke gennemskue en simpel sameksistens mellem UTF8 maskiner og ISO-8859.
Derfor kører jeg stadig ISO-8859 over det hele.

/Morten