bruge rusiske tegn på dk keybord
Fra : andy

Dato : 29-04-05 17:58

hej jeg vil høre om det er muligt at gøre så det er muligt at også
skrive med rusiske tegn på et dk keybord som det er muligt under windows xp
køre med mandraken

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 30-04-05 09:43

andy@mail.dk wrote :

> hej jeg vil høre om det er muligt at gøre så det er muligt at også
> skrive med rusiske tegn på et dk keybord som det er muligt under windows
> xp

Når det nu er Mandrake så bruger du højst sandsynlig KDE, og her kan du
gøre sådan her:
Start "Control Center" og gå ind under "Regional & Accessibility" og
vælg "Keyboard Layout" og her aktiverer du "Keyboard Layouts" og vælger
Dansk og Russisk.

Nu skulle du få et ekstra ikon i systray, et lille dannebrog med dk
henover. Klikker du her kan du skifte mellem dansk og russisk tastatur.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : andy

Dato : 30-04-05 21:08

Thomas Overgaard skrev:

> [...]
>
> Nu skulle du få et ekstra ikon i systray, et lille dannebrog med dk
> henover. Klikker du her kan du skifte mellem dansk og russisk tastatur.
jeg takker mange gange.

Fra : Peter Jensen

Dato : 30-04-05 20:51

andy wrote:

> hej jeg vil høre om det er muligt at gøre så det er muligt at også
> skrive med rusiske tegn på et dk keybord som det er muligt under
> windows xp køre med mandraken

Siden du efterspørger dette, så må du jo have et kombineret
latin/kyrillisk keyboard. Hvor anskaffer man egentlig den slags, jeg
synes ikke lige at jeg har set den i nogle butikker ...

--
PeKaJe

On Monday mornings I am dedicated to the proposition that all men are
created jerks. -- H. Allen Smith, "Let the Crabgrass Grow"

Fra : andy

Dato : 30-04-05 22:51

Peter Jensen wrote:

> Siden du efterspørger dette, så må du jo have et kombineret
> latin/kyrillisk keyboard. Hvor anskaffer man egentlig den slags, jeg
> synes ikke lige at jeg har set den i nogle butikker ...

Jeg bruger selv et ganske normalt dk keybord hvor jeg har sat makater på
så jeg kan se hvad det er på kyrillisk. Men man kan hvist købe det via
en html side for russer i dk kan ikke lige huske adressen. Men du kan
godt glæmme alt om at finde det i fona eller lignende

Fra : Peter Jensen

Dato : 02-05-05 23:20

andy wrote:

> Jeg bruger selv et ganske normalt dk keybord hvor jeg har sat makater
> på så jeg kan se hvad det er på kyrillisk.

Det prøvede jeg først, men desværre opløste sved fra fingrene hurtigt
limen på mærkaterne, så de gled rundt over alle tasterne. Jeg prøvede
også med bare at skrive bogstaverne på, men det forsvandt endnu
hurtigere. Endelig løste jeg problemet ved at gravere bogstaverne og
farve dem med en rød sprit-touch. Indtil videre holder løsningen meget
godt.

Imidlertid brugte jeg et gammelt tastatur til formålet (for ikke at
ødelægge det nye, hvis noget gik galt), og det er en noget svær opgave
at gravere alle de bogstaver ind. Derfor håbede jeg at du lige havde en
forhandler, så jeg kunne få mig et bedre tastatur uden besværet.

> Men man kan hvist købe det via en html side for russer i dk kan ikke
> lige huske adressen.

Hvis du kommer i tanke om adressen, så må du meget gerne sende en
e-mail.

> Men du kan godt glæmme alt om at finde det i fona eller lignende

Jo, tak ... Det har jeg efterhånden opdaget ...

--
PeKaJe

"I am thinking you have the intelligence of a rock. An extremely stupid rock."
   -- Rick responding to the kook Alan Connor in COLA