Hjælp i Mandrake 10.1
Fra : Steen Jørgensen

Dato : 28-04-05 09:46

Så skete det jeg har frygtet længe.

Efter nu i langt tid at have køre med Linux og ærlig talt føler mig helt
"expert" ud i det - er jeg nu tilbage på begynder niveaet.

Problem:
Jeg har slettet GNOME fra maskinen da jeg kun vil kører KDE. Det gik fint
men da jeg bootet kom maskinen kun op med en prompt. Måtte så selv starte
op med "startx" men til min skræk mangler en del menu punkter nu. B.la
pakke adm. Nu kan jeg ikke af/ind-installere endsige konfigurerer..

Hjæææææææælp.

/Steen

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 28-04-05 09:52

Hej Steen,

Steen Jørgensen wrote:
> [...]
> op med "startx" men til min skræk mangler en del menu punkter nu. B.la
> pakke adm. Nu kan jeg ikke af/ind-installere endsige konfigurerer..

Hvis du har en anden maskine kan du forbinde med ssh, og starte drakconf. Og
så instalere de pakker du gerne vil have.

Du kan også lave en reinstallation, hvor du passer på ikke at slette /home,
forudsat at det er her du har gemt vigtig data.

> Hjæææææææælp.

Du har min fulde forståelse for dine frustrationer :)

/A

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-04-05 10:14

On Thu, 28 Apr 2005 10:51:56 +0200, Andreas wrote:

> Hvis du har en anden maskine kan du forbinde med ssh, og starte
> drakconf. Og så instalere de pakker du gerne vil have.

Kan man ikke køre Yast fra en kommandolinie og installere f.eks. kdm
af den vej?

Mvh.

--
"Simsala-hyp!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 28-04-05 10:23

Adam Sjøgren wrote:
> Kan man ikke køre Yast fra en kommandolinie og installere f.eks. kdm
> af den vej?

Mandraken har vist ikke yast, men man kan vel bruge urpmi, hvis man ved hvad
pakken heder.

/A

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-04-05 10:14

On 2005-04-28, Steen Jørgensen <steen@tryllekunst.dk> wrote:
> [...]
> op med "startx" men til min skræk mangler en del menu punkter nu. B.la
> pakke adm. Nu kan jeg ikke af/ind-installere endsige konfigurerer..

der er vidst en kommandolinjeudgave der kan ca det samme.

Det hedder urpmi

prøv man uprmi og se hvordan det virker.

--
Sune

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-04-05 10:44

On Thu, 28 Apr 2005 11:22:35 +0200, Andreas wrote:

> Mandraken har vist ikke yast, men man kan vel bruge urpmi, hvis man
> ved hvad pakken heder.

Åh, sorry, jeg sad og forvekslede med SuSE.

:*),

--
"Når regeringen alligevel har valgt at træffe denne Adam Sjøgren
beslutning - som selvfølgelig er en svær beslutning at asjo@koldfront.dk

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 28-04-05 11:08

Adam Sjøgren wrote:
> Åh, sorry, jeg sad og forvekslede med SuSE.

Men hvor stor er forskellen på yats og urpm eller apt. De er alle programmer
der håndterer installation og afhænigheder.
Men Novel fremhæver meget yats som det der gør SuSE linuxen til det bedste
valg.

/A

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 28-04-05 11:11

On Thu, 28 Apr 2005 10:46:28 +0200, Steen Jørgensen wrote:

> Nu kan jeg ikke af/ind-installere endsige konfigurerer..

Værktøjerne er der sikkert stadigvæk, så du mangler bare
GUI-delen. Åben en terminal og du kan klippe-klistre nedenstående
ind som kommandoer (som root):

urpmi.update -a #opdaterer lister over pakker
urpmi drakconf rpmdrake #installerer de nævnte pakker

drakconf og rpmdrake pakkerne burde reinstallere de
GUI-værktøjer, som du mangler. Det er også godt at kende til
urpmq-kommandoen - den søger efter pakker, som kan installeres,
f.eks. 'urpmq -Ygr mandrake'.

--
Stig

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 28-04-05 11:33

Kære alle

Tak for de gode råd. Er nu oppe at kører igen - og langt klogere!!!!

/Steen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-04-05 11:56

On Thu, 28 Apr 2005 12:08:02 +0200, Andreas wrote:

> Men hvor stor er forskellen på yats og urpm eller apt.

Yast er vist en del andet/mere end alene pakkehåndtering, så vidt jeg
husker.

urpmi har jeg aldrig prøvet. Jeg var ikke specielt imponeret af yum på
WHEL, men jeg må nok indrømme at jeg aldrig tog tid til at sætte mig
ind i det. Debians apt synes jeg fungerer fremragende for det meste.

Mvh.

--
"Kom nu jag är kroniskt låg Adam Sjøgren
Bara mörkret hörs" asjo@koldfront.dk