Windows programmer i Linux?
Fra : JS

Dato : 27-04-05 22:10

Jeg har fundet et godt Latex program der hedder TeXnicCenter. Problemet er
at det kun er udviklet til windows.

Er det muligt at køre dette program i Linux på trods af at det er lavet til
windows?

Jeg har installeret winXp på en anden HDD og kan godt få adgang til denne
HDD i Linux, ved ikke om det forbedrer chancerne.

Jeg bruger Ubuntu Linux.

Mvh
Johs

Fra : Sune Vuorela

Dato : 27-04-05 22:29

On 2005-04-27, JS <d44sf@44ada.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg har installeret winXp på en anden HDD og kan godt få adgang til denne
> HDD i Linux, ved ikke om det forbedrer chancerne.

Måske.

Der findes et program der hedder wine - det kan måske.
Det bør kunne installeres vha. synaptic
(Men jeg er ikke haj til det)

--
Sune

Fra : JS

Dato : 27-04-05 22:45

Sune Vuorela wrote:

> Måske.
>
> Der findes et program der hedder wine - det kan måske.
> Det bør kunne installeres vha. synaptic
> (Men jeg er ikke haj til det)

har lige prøvet at hente det igennem synaptic, men når jeg skriver "locate
wine" finder den intet selvom jeg godt kan skrive wine i en shell:

johs@ubuntu $ wine
Warning: Language 'en_DK' was not recognized, defaulting to 'en_US'.
Warning: Language 'en_DK' was not recognized, defaulting to 'en_US'.
Warning: Language 'en_DK' was not recognized, defaulting to 'en_US'.
Wine 20050310
Usage: wine PROGRAM [ARGUMENTS...] Run the specified program
wine --help Display this help and exit
wine --version Output version information and exit
johs@ubuntu $

Fra : Jacob Larsen

Dato : 27-04-05 23:58

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 28-04-05 12:26

JS wrote:
> [...]
> wine --help Display this help and exit
> wine --version Output version information and exit
Herefter kan du jo hente "winetools" som så kan sætte en "stand alone"
wine env. op (det er sådan en grafisk dims, du kører som en alm. bruger)

Når det er gjort, og din cdrom/dvd er sat rigtigt op, kan du jo fks.
lave en "wine /mnt/dvd/setup.exe" (eller hvad programmets installer nu
hedder), og herefter vil du kunne starte programmet ved fks.

wine ~/.wine/drive_c/Program\ files/MyProduct/myprogram.exe"

Hvis det ikke laver noget meget fancy, vil det nok virke

/BL

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 27-04-05 23:43

On Wed, 27 Apr 2005 23:09:36 +0200, JS wrote:

> Er det muligt at køre dette program i Linux på trods af at det er lavet til
> windows?

Prøv VMware i Linux-version. Eval version kan downloades hos vmware.com.

--
Stig

Fra : JS

Dato : 28-04-05 11:22

Stig H. Jacobsen wrote:

> Prøv VMware i Linux-version. Eval version kan downloades hos vmware.com.

Det ser ud som om der er 2 muligheder:

VMware GSX Server 3.1
VMware Workstation 5

Ved du noget om hvorfor en man skal bruge?

Fra : roeret

Dato : 28-04-05 11:42

JS wrote:

> Det ser ud som om der er 2 muligheder:
>
> VMware GSX Server 3.1
> VMware Workstation 5
>
> Ved du noget om hvorfor en man skal bruge?
du skal bruge workstation.

martin

Fra : JS

Dato : 28-04-05 11:59

roeret wrote:

> du skal bruge workstation.
>
> martin

Ok nu har jeg fået det installeret og sat det op til en WinXP Pro virtual
maskine. Jeg har også fået poweret den op, men så spørger den efter en Boot
Disc. Er det meningen at man skal installeret winXP inde i vmware i Linux??

Fra : Jesper Krogh

Dato : 28-04-05 12:00

I dk.edb.system.unix, skrev JS:
> [...]
> Disc. Er det meningen at man skal installeret winXP inde i vmware i Linux??

Ja, det er hvad VMWare gør.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Claus

Dato : 28-04-05 12:07

Jesper Krogh wrote:

> Ja, det er hvad VMWare gør.

Uden directx , bare for en ordens skyld.

Hilsen Claus

Fra : roeret

Dato : 28-04-05 13:45

JS wrote:

> [...]
> maskine. Jeg har også fået poweret den op, men så spørger den efter en
> Boot Disc. Er det meningen at man skal installeret winXP inde i vmware i
yep, du har nu "en helt rå ny pc" at installere hvad du nu måtte ønske at
køre. Dvs du skal instal. XP + div XP programmer du måtte ønske at
bruge....
Som indledning er det lidt tungt, men det virker godt når det er oppe at
køre. VMware er simpelthen en "hardwareemulatur". Du vil kunne installere
andre linux/unix platforme flere forsk. win versioner etc.

Lad være med at give den virtuelle maskine (her din xp) mere af din ram end
max anbefalet; det har givet mig nogle problemer. Dog giv mere end
"anbefalet" (så vidt jeg husker kun 256 Mb). Min kører dog med kun 256 Mb
og kører fint (AMD64 + 3700).

Når du har instaleret din xp husk at køre VMware tools (det skal du nok
blive mindet om!) så du kan køre SVGA etc......

martin

Fra : roeret

Dato : 28-04-05 13:53

JS wrote:

> [...]
> maskine. Jeg har også fået poweret den op, men så spørger den efter en
> Boot Disc. Er det meningen at man skal installeret winXP inde i vmware i

Og når du bliver spurgt om størrelsen på din virtuelle maskine synes jeg det
er en god idé at lade størrelsen være afhængig af den plads du har brug
for. Altså ikke fastsætte en given størrelse. På den måde er min VMware
startet med at have en XP få GB stor til nu ca 38 GB uden jeg har mærket
det (selvfølgelig under forudsætning at din /usr /home eller hvor du nu har
lagt den har pladsen til det..)

martin

Fra : Søren A Christensen

Dato : 30-04-05 14:05

Så læs dog manual / vedledning / readme eller hvad der nu er af dok på
din software - her WmWare - inden du forstyrer her.

/Søren

Fra : Claus

Dato : 28-04-05 07:31

JS wrote:
> Jeg har fundet et godt Latex program der hedder TeXnicCenter. Problemet er
> at det kun er udviklet til windows.

Denne her side er rigtig god for det emne: www.frankscorner.org

Et andet produkt er www.transgaming.com
Det er blevet rigtigt godt efter de knækkede directx9 problemet på en
eller ande måde. Ved hjælp af det fik jeg Kraks basisdata til at køre
helt fejlfrit. Det koster en lille smule.

Det gør crossover.org også, der også fungerer udemærket.

Sidste udvej kunne være at installere sådan noget som www.netraverse.com
(win98 der kører som et program). Der findes andre tilsvarende produkter
som f.eks vmware.

Hilsen Claus