MacOS X's Finder langsom mod Linux NFS-ser~
Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-04-05 08:40

Hey,

Har nogle af jer Linux kørende som filserver for macs ?

Jeg har et par G5-maskiner der mounter en Linux-baseret filserver via NFS,
og det virker sådan set meget godt, bortset fra når man bruger "Finder"
(Apples svar på Explorer)

Finder kan kun skrive til de mountede shares med godt 400kb/sec, den
hastighed holder den til gengæld stabilt.

Hvis jeg åbner et terminalvindue og skriver den samme fil til samme
share foregår det derimod med ca. 20meg/sec.

Jeg har stillet spørgsmålet i mac-gruppen, men der var ikke umidbart
nogle der kendte en løsning.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-04-05 11:41

Hans Joergensen wrote:
> [...]
> share foregår det derimod med ca. 20meg/sec.
> Jeg har stillet spørgsmålet i mac-gruppen, men der var ikke umidbart

For the record,

Jeg tror jeg fik løst problemet... løsningen var at tvinge den til
at bruge 32k buffere vha. fstab. (ja, jeg ved godt man bør bruge
netinfo databasen, men det er altså for besværligt for min smag)

Finder og cp bruger åbentbart hver sin bufferstørrelse med mindre man
tvinger dem til at bruge 32k.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-04-05 12:40

On Wed, 27 Apr 2005 10:41:28 +0000, Hans Joergensen wrote:

> Finder og cp bruger åbentbart hver sin bufferstørrelse med mindre man
> tvinger dem til at bruge 32k.
Du har også husket at ændre standardstørrelse for rsize og wsize på
NFS-serveren og klientern?
Jeg har både rsize og wsize sat til 8192. Se man nfs
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-04-05 13:09

Michael Rasmussen wrote:
> Du har også husket at ændre standardstørrelse for rsize og wsize på
> NFS-serveren og klientern?
> Jeg har både rsize og wsize sat til 8192. Se man nfs

Det er en klient-option, og jeg har sat rsize og wsize til 32768.

Serveren skal blot supportere den bufferstørrelse man sætter på
klienten, Linux-kernen understøtter som default op til 32k for
NFSv3.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43