Printerproblem -> jeg bliver moppet af min~
Fra : "ke

Dato : 25-04-05 18:36

Kære Nyhedsgruppe

Jeg bliver moppet af min familie, jeg siger at Linux er det bedste OS,
mens de siger at de vil have Windows XP til at køre på vores computer. I
et halvt år har vi haft WinXP - med alle de problemer der følger med
ifa. Spyware, Adaware, systemnedbrud, uregelmæssigheder etc. Nu har jeg
slettet WinXP og installerede først Mandrake 9.1, som kan udføre det
meste af det, vi har behov for undtagen printeren, som jeg bare ikke kan
få til at fungere.

Jeg havde alligevel besluttet mig for at prøve Dappix, så den blev
downloadet og læst ind (med hjælp her fra nyhedsgruppen) - den kan også
udføre mange opgaver ligesom Mandrake 9.1, men der er stadig problemer
med printeren. Dappix har en lidt mere brugervenlig printeropsætning,
jeg prøvede at installere drivere for forskellige Canon-printere samt rå
printer, men der var ingen driver til Canon i350. Og jeg fik heller ikke
min printer til at køre i Dappix.

Så mit spørgsmål er, om jeg skal i gang med selv at lave en driver?
Eller om jeg kan finde en driver til Canon i350 et eller andet sted?
Jeg bruger iøvrigt CUPS.

Og mens jeg venter bliver jeg stadig mobbet af min familie - dvs. kone
og tre sønner på 13, 16 og 19 år - det er hårdt, men jeg holder fast i,
at Linux er det bedste OS

mvh. Klaus

Fra : torben

Dato : 25-04-05 21:12

ke<no____spam> wrote:
> [...]
>
> Og mens jeg venter bliver jeg stadig mobbet af min familie - dvs. kone
> og tre sønner på 13, 16 og 19 år - det er hårdt, men jeg holder fast i,

En hutig søgning på google giver, at man muligvis kan bruge
http://www.turboprint.de/english.html

Men det er ikke open source, og forekommer mig at være en høj pris for
en printer driver. Jeg ville nok overveje at købe en ny printer i stedet
(uden at vide, hvad en Canon i350 koster eller kan).

Torben

Fra : Henrik Farre

Dato : 25-04-05 21:30

man, 25 04 2005 kl. 22:12 +0200, skrev torben:

> [...]
> en printer driver. Jeg ville nok overveje at købe en ny printer i stedet
> (uden at vide, hvad en Canon i350 koster eller kan).

Måden jeg fik min Canon i860 til at virke var ved at hente driveren fra
canons japanske side :) jeg fandt et link på google til siden og så
hentede jeg rpm filerne med driveren, pakkede dem ud med rpm2tgz og
kopirede dem der hen hvor de skulle... det virkede næsten med det samme
(noget med libpng der manglede et symlink) mon det ikke er muligt med en
i350? ellers koster en i860 "kun" en tusse :)

Jeg har skrevet en _meget_ ufuldstændig guide her:
http://www.rockhopper.dk/linux/hardware/peripherals.html#chap5_sect2

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre - http://www.rockhopper.dk

Get Firefox! - http://www.spreadfirefox.com/?q=affiliates&id=31865&t=1

Fra : Peter Volsted

Dato : 25-04-05 22:17

hi

> [...]
>
> Og mens jeg venter bliver jeg stadig mobbet af min familie - dvs. kone
> og tre sønner på 13, 16 og 19 år - det er hårdt, men jeg holder fast i,

Jeg ved ikke om det osse gælder på Mandrake; men på Fedora C3 giver
<http://localhost:631> en meget fortræffelig hjælp til cups

--
good luck

peter

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 25-04-05 22:37

Peter Volsted <pvolsted@image.dk> writes:

> hi

^^^^^^
Uhada! Med sæbespåner og det hele?

> Jeg ved ikke om det osse gælder på Mandrake; men på Fedora C3 giver
> <http://localhost:631> en meget fortræffelig hjælp til cups

Det er nu nok selve printeren der er problemet her. Lidt Googling (det
ku' Klaus vel egentlig også selv have prøvet...) antyder at man kan
købe en licens til "Turboprint" eller prøve en af de andre Canon
drivere. Canon S200 sku' efter sigende virke.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 26-04-05 01:30

On Mon, 25 Apr 2005 19:36:11 +0200, "ke<no____spam>" <"ke wrote:

> Eller om jeg kan finde en driver til Canon i350 et eller andet sted?
> Jeg bruger iøvrigt CUPS.

Standard-procedure for mig og Linux/Unix/CUPS er, at jeg vælger
den "nærmeste" model printer, hvis der ikke er en driver til den
specifikke printer. Det har virket hver gang indtil nu, men
selvfølgelig på bekostning af lidt funktionalitet.

"nærmeste" model er en printer fra samme fabrikant, som kan
nogenlunde det samme. Canon i340, i320, i400, i200, whatever, jeg
kender ikke til Canons printere, men check evt. en oversigt over
de modeller de har og se om der er en driver til en printer, som
ligner din mht. features - og prøv dig frem (når familien ikke er
hjemme .

> det er hårdt, men jeg holder fast i, at Linux er det bedste OS

Det bedste OS til hvad? Til print? Til desktop? Til server? Til
sandkasse? Til dig? Til mig?

Linux er ikke det bedste OS. Det bedste OS er det, som bedst
løser opgaven.

--
Stig

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-04-05 11:02

"ke" wrote:

> [...]
> jeg prøvede at installere drivere for forskellige Canon-printere samt rå
> printer, men der var ingen driver til Canon i350. Og jeg fik heller ikke

På Red Hat og Fedora bruger jeg som regel printtool
til at konfigurere printere. Den har ikke svigtet mig
endnu.

--
Kasper Dupont

Fra : jesper

Dato : 26-04-05 13:43

ke wrote:

> Kære Nyhedsgruppe
> Så mit spørgsmål er, om jeg skal i gang med selv at lave en driver?
> Eller om jeg kan finde en driver til Canon i350 et eller andet sted?
> Jeg bruger iøvrigt CUPS.

Se på linuxprinting.org

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 26-04-05 18:12

ke wrote:

> [...]
>
> Og mens jeg venter bliver jeg stadig mobbet af min familie - dvs. kone
> og tre sønner på 13, 16 og 19 år - det er hårdt, men jeg holder fast i,

Tak for alle de mange svar - som jeg vil arbejde videre på i de nærmeste
dage og familiens mobberi kan blive gjort til skamme

mvh. Klaus