Visio i Linux
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 24-04-05 19:45

Vi skal udarbejde en rapport på Uni, og det kan med fordel gøres på Linux,
eftersom mange af de øvrige værktøjer kører under dette. I forbindelse med
rapportskrivningen skal vi lave en række diagrammer (vektorgrafik) i samme
stil som jeg normalt vil benytte MS Visio til. Hvilke programmer kan
anbefales?

/Kenneth

Fra : Henrik Farre

Dato : 24-04-05 19:56

søn, 24 04 2005 kl. 20:45 +0200, skrev Kenneth Brun Nielsen:
> [...]
> rapportskrivningen skal vi lave en række diagrammer (vektorgrafik) i samme
> stil som jeg normalt vil benytte MS Visio til. Hvilke programmer kan

Dia (http://www.gnome.org/projects/dia/) er lige det eneste jeg kender,
og det er "lidt ringe" men er blevet en del bedre i de sidste versioner,
det klare jobbet. Vi har brugt det til at lave UML diagrammer i osv.

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre - http://www.rockhopper.dk

Get Firefox! - http://www.spreadfirefox.com/?q=affiliates&id=31865&t=1

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 24-04-05 21:42

"Henrik Farre" <look@my.signature.txt> skrev i en meddelelse
> [...]

og det er "lidt ringe" men er blevet en del bedre i de sidste versioner,
det klare jobbet. Vi har brugt det til at lave UML diagrammer i osv.

Ser lovende ud på de screenhots, så jeg be'r til at de har det på den
pågældende maskine.

Tak for svaret.

/Kenneth

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 24-04-05 20:00

Kenneth Brun Nielsen skrev:

> [...]
> forbindelse med rapportskrivningen skal vi lave en række diagrammer
> (vektorgrafik) i samme stil som jeg normalt vil benytte MS Visio

Det kommer an på hvad I har brug for. At henvise til et
ikke-unix-program (som I så formodentlig ikke engang har brug for
særlig meget af) er ikke den mest konstruktive forklaring?

Men personligt foretrækker jeg at tegne diagrammer i vi.

God fornøjelse,

Jacob
--
ACRONYM: A Contrived Reduction Of Nomenclature Yielding Mnemonics

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 24-04-05 21:40

"Jacob Sparre Andersen" <sparre@hugin.crs4.it> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på hvad I har brug for. At henvise til et
> ikke-unix-program (som I så formodentlig ikke engang har brug for
> særlig meget af) er ikke den mest konstruktive forklaring?

Tja, kan selvsagt ikke referere til andre programmer, eftersom det er dem
jeg efterlyser (iøvrigt er det vel en af fordelene ved Usenet, at man ikke
behøver at være så korrekt i sine specifiktioner). Måske Visio er lidt at
skyde over målet: Rent konkret skal det (hovedsageligt) bruges til
hardware-diagrammer. Med blokke, gates (AND-, OR osv), bits og bytes - kort
fortalt...

> Men personligt foretrækker jeg at tegne diagrammer i vi.

Altså med en teksteditor, eller?

Tak for svaret!

/Kenneth

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 25-04-05 12:28

Kenneth Brun Nielsen wrote:
> [...]
> skyde over målet: Rent konkret skal det (hovedsageligt) bruges til
> hardware-diagrammer. Med blokke, gates (AND-, OR osv), bits og bytes - kort
Prøv at kik på "oregano", det er projektet for dig ... tror jeg

http://oregano.gforge.lug.fi.uba.ar/

/BL

Fra : Martin Schultz

Dato : 25-04-05 13:34

Kenneth Brun Nielsen <news@_FJERNES_brun.dk> skrev 2005-04-24:

> [...]
> skyde over målet: Rent konkret skal det (hovedsageligt) bruges til
> hardware-diagrammer. Med blokke, gates (AND-, OR osv), bits og bytes - kort

Jeg har tegnet en del elektronik (Datamat arkitekturer) i xfig. Det
funger ganske glimrende.

Jeg har prøvet dia. Det synes jeg var meget mere besværligt.

Mvh
Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 27-04-05 11:01

Kenneth Brun Nielsen skrev:

> Altså med en teksteditor, eller?

Ja. Typisk koder jeg dem som Postscript, men det sker at jeg bruger
TeX.

Jacob
--
»Hvad mon han så vil skabe i fremtiden?«
»Sig.«

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 24-04-05 22:00

Kenneth Brun Nielsen wrote:
> [...]
> rapportskrivningen skal vi lave en række diagrammer (vektorgrafik) i samme
> stil som jeg normalt vil benytte MS Visio til. Hvilke programmer kan

xfig. Der er også kataloger med diverse elektronik dimser. Den kan
spytte eps ud til latex osv. Den liger noget der er løgn, men er
serdeles effektiv :)
Men det med vektorgrafik ved jeg ikke lige noget om. Er det ikke kun
nødvendigt hvis det skal skaleres op og ned?

/mikkel

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 24-04-05 22:44

Mikkel F.S. Andersen skrev:

> [...]
> Men det med vektorgrafik ved jeg ikke lige noget om. Er det ikke kun
> nødvendigt hvis det skal skaleres op og ned?

Xfig laver vektorgrafik og er bekvemt til den slags fordi den har en lille
database med almindelige figurer.

Ellers er sodipodi og inkscape (som er en fork af sodipodi) gode. De er
baseret på SVG.

Dia er nævnt.

Kivio kan også lave diagrammer.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 25-04-05 00:06

> [...]
>database med almindelige figurer.
>
>Ellers er sodipodi og inkscape (som er en fork af sodipodi) gode. De er

Tak til alle for de brugbare svar. Xfig har jeg vist hørt godt om før, og
mener også den er til rådighed på maskinen - så den tager jeg indti videre.

/Kenneth

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-04-05 21:44

"Kenneth Brun Nielsen" <news@_FJERNES_brun.dk> writes:

> [...]
> forbindelse med rapportskrivningen skal vi lave en række diagrammer
> (vektorgrafik) i samme stil som jeg normalt vil benytte MS Visio

Der er et vektortegneprogram i OpenOffice, der umiddelbart virker
fint. BoundingBoxene i eksporterede eps-filer er dog forkerte, men det
kan 'epstool' Debian-pakken klare, hvis man ikke vil rette den med en
tekst-editor.

Inkscape virker også som et ret modent program, men det par minutter
jeg prøvede det efterlod et indtryk af at det er lidt mere
'kunstnerorienteret'. Prøv det alligevel, jeg kan let tage fejl
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid