Opstarte Knoppix/Dappix-CD fra Mandrake???
Fra : Klaus Eriksen

Dato : 24-04-05 16:58

Jeg har lige installeret Mandrake 9.1 på min maskine, jeg er så træt af
Windows, at nu skal den bare udskiftes og erstattes med Linux. Men desværre
kunne jeg ikke få min printer til at køre i Mandrake, så jeg besluttede at
afprøve Knoppix/Dappix. Efter at have downloadet, lavet cheksumkontrol og
brændt både Knoppix og Dappix ned på hver sin CD, satte jeg Knoppix-CDen i
CDrom-drevet og startede computeren. Men den ville ikke starte fra
CDromdrevet. Jeg prøvede at sætte BIOS til at boote fra CDrom-drev - uden
held. Jeg prøvede at modificere LILO til at starte fra CDrom-drevet - uden
held. Det samme problem opstod med Dappix-CDen. Hver gang jeg startede
computeren, begyndte den at læse fra CDrom-drevet, men efter nogen tid
begyndte den at boote Mandrake fra harddisken.
Hvorfor gør den det?
Hvad er problemet?
Hvordan får jeg computeren til at boote fra CDrom-drevet?
Hvordan indstiller jeg Mandrake så computeren booter fra CDrom-drevet?

Håber her er nogen der kan hjælpe, mvh. Klaus

Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 24-04-05 18:18

Hej Klaus

On Sun, 24 Apr 2005 17:57:46 +0200, Klaus Eriksen
<ke<nospaaaam1>@aigis.dk> wrote:

>Hvorfor gør den det?
>Hvad er problemet?

Formentlig fordi CD-drevet er for langsomt til at spinne op eller der
er noget i Knoppix bootloader, der giver på for hurtigt.

>Hvordan får jeg computeren til at boote fra CDrom-drevet?

Test først at andre CD'er kan boote. F.eks. din berygtede Windows-CD.
Test derefter at din Knoppix/Dappix-CD virker i andre maskiner.

Måske er der simpelthen noget galt med dit CD-drev / din brænder!

>Hvordan indstiller jeg Mandrake så computeren booter fra CDrom-drevet?

Det kan du godt, men det skal du ikke i dette tilfælde. Som du var
inde på, kan det gøres med LILO eller GRUB. Jeg kan dog ikke lige sige
hvordan her og nu.

Nils Emil P. Larsen

--
My reply-address is valid. www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig. Redning af døde BIOS'er

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-04-05 12:38

Klaus Eriksen <ke said the following on 24-04-2005 17:57:
> [...]
> Hvordan indstiller jeg Mandrake så computeren booter fra CDrom-drevet?
>
> Håber her er nogen der kan hjælpe, mvh. Klaus
Du har selvfølgelig brændt den som en iso fil og ikke bare brændt filen
på cd'en ?
/carsten

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 25-04-05 16:48

Carsten Holck wrote:

> Du har selvfølgelig brændt den som en iso fil og ikke bare brændt filen
> på cd'en ?
> /carsten

Ups - jeg har klikket på filnavnet: "dappix-2003-10-23.iso", valgte herefter
brænderprogrammet K3b og valgte funktionen "Brænd". Nu har jeg kikket lidt
på brænderprogrammet K3b og har fundet funktionen "Skriv ISO-billede...",
det var nok den funktion jeg skulle have valgt.

Et lille tillægsspørgsmål: hvad er iøvrigt forskellen på at brænde data og
skrive iso-fil til en CD?

Mvh. Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 25-04-05 17:01

Den Mon, 25 Apr 2005 17:48:21 +0200 skrev Klaus Eriksen:

> Et lille tillægsspørgsmål: hvad er iøvrigt forskellen på at brænde data og
> skrive iso-fil til en CD?

Prøv at kigge hvad der ligger på CD'en...

Når du har brændt iso-filen som en fil (præcis som hvis det var en
zip-fil du ville putte på CD'en):

$ ls
dappix-2003-10-23.iso

Når du derimod har brændt den som image ("billede" i mislykket
oversættelse):

$ ls
bin
boot
dev
home
etc
lib
proc
sys
tmp
usr
var

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-04-05 18:52

Klaus Eriksen <ke said the following on 25-04-2005 17:48:

> [...]
> på brænderprogrammet K3b og har fundet funktionen "Skriv ISO-billede...",
> det var nok den funktion jeg skulle have valgt.
Trøst... du er ikke den første...

> Et lille tillægsspørgsmål: hvad er iøvrigt forskellen på at brænde data og
> skrive iso-fil til en CD?
isofilen er de rå data der ligger på disken, sektor for sektor, spor for
spor, dvs filsystem og formatering er inkluderet i filen.
/carsten

Fra : "ke

Dato : 25-04-05 18:03

Klaus Eriksen

> [...]
> det var nok den funktion jeg skulle have valgt.
>
> Et lille tillægsspørgsmål: hvad er iøvrigt forskellen på at brænde data og

Tak for svarene, nu lykkedes det at få brændt de to CDer som image - og
jeg har fået installeret Dappix-distributionen, som dette svar er lavet i.

Mvh. Klaus