No subnet declaration for eth0
Fra : Maxtor

Dato : 24-04-05 07:41

Jeg får følgende fejl når jeg starter dhcpd:

Config error:
Ignoring interface eth0: 2 Time(s)
No subnet declaration for eth0 (x.x.x.x): 2 Time(s)

Det er korrekt at der ikke er nogen subvnet erklæring, men hvordan laver jeg
sådan en på mit ydre interface, der modtager sin IP via dhcp?

/Max

Fra : Kent Friis

Dato : 24-04-05 09:02

Den Sun, 24 Apr 2005 08:41:07 +0200 skrev Maxtor:
> [...]
>
> Det er korrekt at der ikke er nogen subvnet erklæring, men hvordan laver jeg
> sådan en på mit ydre interface, der modtager sin IP via dhcp?

Du skal ikke køre dhcp server på et interface der får sin IP via
dhcp. Så beskeden er korrekt, du kan enten ignorere den, eller
fortælle dhcpd hvilket interface den skal lytte på:

dhcpd eth1

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Maxtor

Dato : 24-04-05 09:21

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> Du skal ikke køre dhcp server på et interface der får sin IP via
> dhcp. Så beskeden er korrekt, du kan enten ignorere den, eller
> fortælle dhcpd hvilket interface den skal lytte på:
>
> dhcpd eth1

Sådan kan man starte den ja, men kan man ikke i dhcpd.conf angive hvilke
interfaces der skal lyttes på?

/Max

Fra : Kent Friis

Dato : 24-04-05 09:33

Den Sun, 24 Apr 2005 10:21:23 +0200 skrev Maxtor:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> jeg

> Sådan kan man starte den ja, men kan man ikke i dhcpd.conf angive hvilke
> interfaces der skal lyttes på?

Prøv at kigge i man dhcpd.conf

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Maxtor

Dato : 24-04-05 10:25

> Den Sun, 24 Apr 2005 10:21:23 +0200 skrev Maxtor:

> Prøv at kigge i man dhcpd.conf

Det har jeg skam gjort, men der kan jeg ikke finde det.
Jeg har søgt på eth og interface samt skimmet hele manualen samt set i man
dhcp-options

Du har ikke et par søgeord jeg kan bruge vel?

/Max

Fra : Kent Friis

Dato : 24-04-05 10:41

Den Sun, 24 Apr 2005 11:24:34 +0200 skrev Maxtor:

> [...]
> dhcp-options
>
> Du har ikke et par søgeord jeg kan bruge vel?

Jeg kunne heller ikke finde det, så det kunne se ud til at svaret
på spørgsmålet er "nej, det kan man ikke".

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Glen >

Dato : 24-04-05 12:15

> Jeg kunne heller ikke finde det, så det kunne se ud til at svaret
> på spørgsmålet er "nej, det kan man ikke".

nu bliver der ikke nævnt hvilke distro deres køres men i feks debian

kan man sætte det i

/etc/default/dhcp3-server

# Defaults for dhcp initscript
# sourced by /etc/init.d/dhcp
# installed at /etc/default/dhcp3-server by the maintainer scripts

#
# This is a POSIX shell fragment
#

# On what interfaces should the DHCP server (dhcpd) serve DHCP requests?
# Separate multiple interfaces with spaces, e.g. "eth0 eth1".
INTERFACES="eth0"

check dit init script for at se om det ikke læse parameter for en eller
anden fil!

i en redhat clone liggder det nok /etc/sysconfig eller ligende

/Glen

Fra : Glen >

Dato : 24-04-05 12:19