manglende compiler i ubuntu ?
Fra : Jesper Stuan Hansen

Dato : 23-04-05 10:24

Har et lille program (jpeg2ps
http://www.pdflib.com/products/more/jpeg2ps.html) jeg gerne vil
compilere automatisk (MakeFile)

Får følgende fejl:
$ make
cc -c -DA4 jpeg2ps.c
make: cc: Kommando ikke fundet
make: *** [jpeg2ps.o] Fejl 127

Nu lykkedes det mig at compilere det hele manuelt udenom MakeFile, men
hvordan undgår jeg dette i fremtiden?

(den brugte compiler gcc-3.4)

Fra : Jeppe Larsen

Dato : 23-04-05 12:49

On Sat, 23 Apr 2005 11:24:16 +0200, Jesper Stuan Hansen wrote:

> [...]
> make: cc: Kommando ikke fundet
> make: *** [jpeg2ps.o] Fejl 127
>
> Nu lykkedes det mig at compilere det hele manuelt udenom MakeFile, men

Ser ud til at makescriptet kalder cc og ikke gcc. Normalt burde cc da
være linket til gcc på Linux-systemer. Det kan du evt. gøre med
følgende (som root):
ln /usr/bin/gcc /usr/bin/cc

Så burde evt. kald til cc fremover bare kalde gcc.

--
vh
Jeppe W. Larsen

Fra : Mads Martin Joergens~

Dato : 24-04-05 11:15

Jeppe Larsen wrote:
> Ser ud til at makescriptet kalder cc og ikke gcc. Normalt burde cc da
> være linket til gcc på Linux-systemer. Det kan du evt. gøre med
> følgende (som root):
> ln /usr/bin/gcc /usr/bin/cc

Må jeg anbefale at bruge et symbolsk link.

$ ln -s /usr/bin/gcc /usr/bin/cc

Mere i ln(1).

--
Mads Martin Joergensen, http://mmj.dk
"Why make things difficult, when it is possible to make them cryptic

Fra : Jesper Krogh

Dato : 25-04-05 09:38

I dk.edb.system.unix, skrev Mads Martin Joergensen:

> Må jeg anbefale at bruge et symbolsk link.
>
> $ ln -s /usr/bin/gcc /usr/bin/cc
>
> Mere i ln(1).

Hvilket egentligt begge er dårlige forslag. Der er et eller andet der
gør at de symlinks der skulle være ikke er der. De burde ca. se således
ud:
$ ls -l `which cc`
lrwxrwxrwx 1 root root 20 2004-05-09 17:29 /usr/bin/cc ->
/etc/alternatives/cc
$ ls -l /etc/alternatives/cc
lrwxrwxrwx 1 root root 12 2005-03-30 13:50 /etc/alternatives/cc ->
/usr/bin/gcc

og burde være oprettet at pakken gcc

Derfor er mit gæt at det obrindelige problem er et gcc ikke er
installeret på systemet.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
.... der er blevet medlem af Free Software Foundation i denne uge:

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-04-05 09:47

Jesper Stuan Hansen <dsl125723@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> make: cc: Kommando ikke fundet
> make: *** [jpeg2ps.o] Fejl 127
>
> Nu lykkedes det mig at compilere det hele manuelt udenom MakeFile, men

make CC=gcc

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus