fedora 3 cpu forbrug
Fra : Palle jeppesen

Dato : 18-04-05 15:23

hej
jeg har lige installeret fedora 3 og det virker som om den bruger meget
mere cpu ind rh8 gjore, det er er en server uden grafiskbrugerflade og
med web og mailserver og mysql og lidt andre ting.
er er noget nydt der gør den tungere eller er det min maskine den er gal
med ( p4 1.6 2gb ram )
--
Med venlig hilsen / Best regards,
Palle Jeppesen

Fra : Steen Suder

Dato : 18-04-05 17:07

Palle jeppesen wrote:

> [...]
> med web og mailserver og mysql og lidt andre ting.
> er er noget nydt der gør den tungere eller er det min maskine den er

Hvad siger programmet "top"?

--
Steen Suder

Fra : Palle jeppesen

Dato : 19-04-05 06:51

Steen Suder wrote:

> Hvad siger programmet "top"?

jeg installer RedHat 9 da jeg for anden gang er blevet lukket ude af
fedora 3, lige med et virket mit root password ikke om det er fordi jeg
har brugt apt til at opdaterer med eller det er en fejl på min pc ved
jeg ikke men nu prøver jeg RedHat 9

Fra : Søren A Christensen

Dato : 19-04-05 07:11

Hej Palle

Root- eller andre passwords i fc3 eller andre linux'er holder ikke
bare op med at virke. Det virker usandsynligt at en opdatering med apt
skulle ændre dit root-password. Det er langt mere sandsynligt at
problemet / fejlen sidder foran skærmen.

Men når fejlen er sket er løsningen at starte din fc3-linux i 'rescue
mode' fra install cd'en, mounte root filsystemet, og så sætte root
password'et til en kendt værdi.

Derudover forstår jeg ikke hvorfor du bruger 'apt' på en fc3. Yum og
up2date er vel de normale 'indbyggede' kommandoer til updates på fc3.

Mvh Søren

Fra : Palle jeppesen

Dato : 19-04-05 14:42

Søren A Christensen wrote:
> [...]
> skulle ændre dit root-password. Det er langt mere sandsynligt at
> problemet / fejlen sidder foran skærmen.

jeg har kørt linux i flere år nu og har brugt dat sammen pass altid
så det er ikke mig den er gal med :))
men jeg har installeret RH9 nu og den køre noget hurtigere
men det med password har jeg aldrig været ude for før så jeg prøver en
anden maskine i håb om det er en hardware fejl der gør det, for 2 gange
er ikke et tilfælde

> [...]
>
> Derudover forstår jeg ikke hvorfor du bruger 'apt' på en fc3. Yum og
> up2date er vel de normale 'indbyggede' kommandoer til updates på fc3.

jeg kan bedre lide apt :)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-04-05 12:10

Palle jeppesen wrote:

> [...]
> med web og mailserver og mysql og lidt andre ting.
> er er noget nydt der gør den tungere eller er det min maskine den er gal

Jeg har på fornemmelsen, at FC3 bruger utroligt meget CPU tid
under opstart. Men jeg har endnu ikke prøvet at finde årsagen.
En rimelig skrabet FC3 på en 266MHz CPU tager 4-7 minutter om
at reboote. Jeg målte tiden fra shutdown kommandoen blev kørt
indtil rc.local blev kørt.

--
Kasper Dupont

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-04-05 12:13

Kasper Dupont wrote:

> Jeg har på fornemmelsen, at FC3 bruger utroligt meget CPU tid
> under opstart. Men jeg har endnu ikke prøvet at finde årsagen.

Hvis du fjerner "rhgb quiet" fra kernel linien i grub.conf
kan du bedre følge med i hvad den laver under boot og evt.
se, hvor den tager lang tid.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-04-05 13:09

Mogens Kjaer wrote:

> Hvis du fjerner "rhgb quiet" fra kernel linien i grub.conf

Det var en af de første ting jeg gjorde.

> kan du bedre følge med i hvad den laver under boot og evt.
> se, hvor den tager lang tid.

Den tager ret lang tid mens den udskriver linien med:
Initializing hardware... storage network audio done

Men også inden den når så langt går der en del tid.
Selv udskriften af welcome banneret tager tid selvom
jeg kan se i rc.sysinit at det stortset bare er en
række echo statements.

Bortset fra det, så føles det bare som om det generelt
går sløvt resten af vejen. Ikke noget specifikt udover
kudzu, der som sædvanligt bruger lang tid på at kigge
efter ny hardware. Den må jeg huske at slå fra og tage
tid igen.

--
Kasper Dupont