mount af vfat drev
Fra : Jesper Stuan Hansen

Dato : 16-04-05 10:25

Har et lille problem med et fat32 drev som jeg sagtens kan mounte i
linux i en mappe ved
$ sudo mount -t vfat /dev/hda2 /home/faked/Desktop/windows_transporter
Altså mounte hda2 i en mappe på skrivebordet.

Nu er problemet så bare at kun root kan skrive til drevet.
Har prøvet mig med en masse chmod/chown/chgrp, men intet lykkedes her
udover en fejl om at rettigheder ikke kunne gives. (kommando udført fra
root og ikke normal).

Kunne det tænkes at der var en option i mount som giver normale brugere
rettigheder til at skrive til drevet? Og skrive dette til /etc/fstab så
den mountes ved opstart.

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 16-04-05 10:40

Jesper Stuan Hansen <dsl125723@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
>
> Kunne det tænkes at der var en option i mount som giver normale brugere
> rettigheder til at skrive til drevet? Og skrive dette til /etc/fstab så

mount -t vfat -o uid=username,gid=groupname,umask=0007 /dev/hda2 /home/faked/Desktop/windows_transporter

mvh
/arne
--
Arne Jørgensen <http://arnested.dk/>

Fra : Jesper Stuan Hansen

Dato : 16-04-05 10:59

Arne Jørgensen wrote:

> mount -t vfat -o uid=username,gid=groupname,umask=0007 /dev/hda2 /home/faked/Desktop/windows_transporter

Ville det ikke være noget i retningen af
/dev/hda2 /home/faked/Desktop/windows_transporter vfat
uid=faked,gid=faked,umask=0007 0 0
i /etc/fstab? eller mangler der en default option ?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-04-05 14:03

Jesper Stuan Hansen wrote:

> Ville det ikke være noget i retningen af
> /dev/hda2 /home/faked/Desktop/windows_transporter vfat
> uid=faked,gid=faked,umask=0007 0 0
> i /etc/fstab?

Det ser rigtigt nok ud. Jeg ville overveje at par options
mere. En iocharset hvis ikke du er tilfreds med default.
Og hvis du ikke har tænkt dig at lægge Linux executables
på din vfat partition kan du lige så godt mounte den med
noexec og sætte en mask, som forhindrer filer i at blive
vist med execute bit.

Altså en af de her tre istedet for umask=0007
umask=007,fmask=117
umask=117,dmask=007
dmask=007,fmask=117
Jeg tror nok de tre er ækvivalente, er der nogen som kan
be- eller afkræfte det?

> eller mangler der en default option ?

De linier i din fstab, hvor du skriver andre options er
defaults overflødigt. Man skriver kun defaults fordi
feltet ikke kan være tomt, under alle omstændigheder vil
defaults bare blive ignoreret.

--
Kasper Dupont

Fra : Claus U

Dato : 16-04-05 11:02

Jesper Stuan Hansen skrev:

> Kunne det tænkes at der var en option i mount som giver normale brugere
> rettigheder til at skrive til drevet? Og skrive dette til /etc/fstab så
> den mountes ved opstart.

Har også en FAT som jeg bruger til ting som både bruges på min Win
installation og SuSE installation.

I min fstab har jeg skrevet følgende:
/dev/hda5 /crossover vfat users,gid=users,umask=0002,iocharset=utf8 0 0

Er IKKE ekspert - men følgende betyder vist, at det er brugeren som ved
pålogning mounter? og derfor har skrive rettigheder.

Den bliver mountet i en mappe jeg har valgt at kalde crossover - jeg har
også ændret rettighederne i mappen, så alle brugere har skriverettigheder i
den.
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Jesper Stuan Hansen

Dato : 16-04-05 11:17

Claus U wrote:

> [...]
> også ændret rettighederne i mappen, så alle brugere har skriverettigheder i

iocharset=utf8 lyder som noget, da når jeg mounter viser den ikke æ ø å
i linux

Fra : Claus U

Dato : 16-04-05 11:28

Jesper Stuan Hansen skrev:

> iocharset=utf8 lyder som noget, da når jeg mounter viser den ikke æ ø å
> i linux

Hos mig mounter den selv, når jeg logger på. Jeg kan se både åæø. Ahem? Jeg
er bange for, at her stopper min viden!
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk