Billede-størrelse...
Fra : Rander

Dato : 16-04-05 02:25

Kan man resize/resample et billede (gif) direkte i konsollen på en
Debian-æske?

Jeg mener at have hørt om et program der kunne det, men kan ikke huske hvad
det hed...

http://rander.dk (temporarily down!)

At være arbejdsnarkoman er en meget ineffektiv måde at udnytte tiden på. (Len Murray)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-04-05 07:49

Rander wrote:
> Kan man resize/resample et billede (gif) direkte i konsollen på en
> Debian-æske?
>
> Jeg mener at have hørt om et program der kunne det, men kan ikke huske hvad
> det hed...

Ja, du skal have fat i convert som kommer i pakken imagemagick

Thomas

Fra : Rander

Dato : 16-04-05 10:18

Sat, 16 Apr 2005 08:49:00 +0200 brugte Thomas Rasmussen 11 linier på at
fortælle dette til dk.edb.system.unix:

>Ja, du skal have fat i convert som kommer i pakken imagemagick

Hmmm... Den vil ikek rigtig som jeg vil...

Jeg har et billede på 525*170. Så kører jeg

convert -resample 600x194 input.gif output.gif

- men output er så lige pludselig 4375*458...

Er det bare mig der ikke læser "man convert" godt nok!?

http://rander.dk (temporarily down!)

De mest afskyelige løgnere er dem, der kommer sandheden
nærmest. (Oscar Wilde)

Fra : D. Johnson

Dato : 16-04-05 08:22

Rander skrev Den. 16-04-2005 03:25:
> Kan man resize/resample et billede (gif) direkte i konsollen på en
> Debian-æske?
>
> Jeg mener at have hørt om et program der kunne det, men kan ikke huske hvad
> det hed...

convert (fra imagemagick) med -resize kan klare det

--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-04-05 10:54

On Sat, 16 Apr 2005 11:18:26 +0200, Rander wrote:

> Jeg har et billede på 525*170. Så kører jeg

> convert -resample 600x194 input.gif output.gif

> - men output er så lige pludselig 4375*458...

> Er det bare mig der ikke læser "man convert" godt nok!?

Ja.

-resample bruges til at ændre 'horizontal and vertical resolution' -
ikke til at ændre (absolut) størrelse.

Prøv -resize:

$ file input.png
input.png: PNG image data, 525 x 170, 8-bit/color RGB, non-interlaced
$ convert -resize 600x194 input.png output.png
$ file output.png
output.png: PNG image data, 599 x 194, 8-bit/color RGB, non-interlaced
$

Mvh.

--
"Vejen ender, bålet brænder Adam Sjøgren
Det brænder for dig, Alexander" asjo@koldfront.dk

Fra : Rander

Dato : 16-04-05 12:43

Sat, 16 Apr 2005 11:54:16 +0200 brugte Adam Sjøgren 30 linier på at
fortælle dette til dk.edb.system.unix:

>-resample bruges til at ændre 'horizontal and vertical resolution' -
>ikke til at ændre (absolut) størrelse.

Okay... Jeg tænker åbenbart for meget i grafik-programmer, hvor resize og
resample er stort set det samme, bortset fra at resample giver et bedre
resultat...

http://rander.dk (temporarily down!)

Losseplads på ministerbord (Jydske Tidende)