cd kommanoder
Fra : JS

Dato : 15-04-05 12:36

Jeg har ikke kunne finde en liste over cd kommandoer("man cd" giver en
fejl).

Hvis jeg fx er i:

johs@ubuntu/mydir/level1/level2 $

Findes der så en kommando så jeg kan springe tilbage til:

johs@ubuntu/mydir/level1 $

Uden at jeg skal skrive:

johs@ubuntu/mydir/level1/level2 $ cd ~/mydir/level1

hvis jeg bare skriver cd så kommer jeg helt tilbage til min home dir.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 15-04-05 12:42

JS <d44sf@44ada.com> wrote:

> Hvis jeg fx er i:
> johs@ubuntu/mydir/level1/level2 $
> Findes der så en kommando så jeg kan springe tilbage til:
> johs@ubuntu/mydir/level1 $
> Uden at jeg skal skrive:

cd ..

Og vil du efterfølgende tilbage til /mydir/level1/level2 kan du skrive:

cd -

--
-René

Fra : JS

Dato : 15-04-05 13:01

Rene Joergensen wrote:

> cd ..
>
> Og vil du efterfølgende tilbage til /mydir/level1/level2 kan du skrive:
>
> cd -

Tak skal du ha. Hvor finder man udad sådan noget?

Fra : D. Johnson

Dato : 15-04-05 13:14

JS skrev Den. 15-04-2005 14:01:
[...]

> Tak skal du ha. Hvor finder man udad sådan noget?

Manualsiden til cd er et godt sted at starte, du skrev at "man cd" gav
en fejl, så har du nok ikke installeret den?

--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-04-05 13:34

D. Johnson wrote:
> JS skrev Den. 15-04-2005 14:01:
> [...]

> Manualsiden til cd er et godt sted at starte, du skrev at "man cd" gav
> en fejl, så har du nok ikke installeret den?

Hm, min man side til cd (som giver man siden til bash) er på
1394 linier, og indeholder faktisk ikke nogetsomhelst om "cd .."

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : D. Johnson

Dato : 15-04-05 14:14

Mogens Kjaer skrev Den. 15-04-2005 14:34:

> Hm, min man side til cd (som giver man siden til bash) er på
> 1394 linier, og indeholder faktisk ikke nogetsomhelst om "cd .."

Jeg var faktisk også selv lidt overasket over at se at der var en man
side til den, (jeg bruger gentoo linux) jeg havde kun regnet med at
der var lidt at hente fra "help cd".

Det er samme man-side som kan ses på
http://linux-documentation.com/en/man/man1p/cd.html

--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-04-05 14:17

Mogens Kjaer wrote:

> Hm, min man side til cd (som giver man siden til bash) er på
> 1394 linier, og indeholder faktisk ikke nogetsomhelst om "cd .."

Logisk nok. cd er af gode grunde nødt til at være en intern
kommando i shellen. En ekstern cd kommando giver bare ingen
mening. Og derfor må det også være shellens dokumentation,
der beskriver det. Her er hvad man bash har at sige om cd
kommandoen:

cd [-L|-P] [dir]
Change the current directory to dir. The variable HOME is the
default dir. The variable CDPATH defines the search path for
the directory containing dir. Alternative directory names in
CDPATH are separated by a colon (:). A null directory name in
CDPATH is the same as the current directory, i.e., ''.''. If
dir begins with a slash (/), then CDPATH is not used. The -P
option says to use the physical directory structure instead of
following symbolic links (see also the -P option to the set
builtin command); the -L option forces symbolic links to be
followed. An argument of - is equivalent to $OLDPWD. If a
non-empty directory name from CDPATH is used, or if - is the
first argument, and the directory change is successful, the
absolute pathname of the new working directory is written to
the standard output. The return value is true if the directory
was successfully changed; false otherwise.

At den ikke nævner "cd .." skyldes nok, at .. faktisk ikke
er en feature i shellen, men derimod en feature i pathname
opslagskoden i kernen. At bash udviklerne så har valgt at
implementere deres egen håndtering af .. giver af og til
nogle ret mærkelige resultater. Faktisk vil "cd ." under
nogen omstændigheder udføre en chdir("..
").

--
Kasper Dupont

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-04-05 14:27

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> [...]
> mening. Og derfor må det også være shellens dokumentation,
> der beskriver det. Her er hvad man bash har at sige om cd

Der er nu en pointe. Beder man om manualsiden til cd, vil det være
rimeligt at det kun er det man får.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-05 16:26

Den 18 Apr 2005 15:26:48 +0200 skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

> Der er nu en pointe. Beder man om manualsiden til cd, vil det være
> rimeligt at det kun er det man får.

Men der er ingen cd-kommando, så hvilken cd skulle "man cd" give
manualen til?

Bash cd? ksh cd? csh cd? zsh cd? sh cd?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Leo Laursen

Dato : 18-04-05 17:03

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev 2005-04-18:

> Men der er ingen cd-kommando, så hvilken cd skulle "man cd" give
> manualen til?

> Bash cd? ksh cd? csh cd? zsh cd? sh cd?

På min gentoo er det cd(P) (P for posix).
--
Leo Laursen
http://home1.stofanet.dk/leo/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-04-05 19:02

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Men der er ingen cd-kommando, så hvilken cd skulle "man cd" give
> manualen til?
>
> Bash cd? ksh cd? csh cd? zsh cd? sh cd?

Det er vel ikke et uløseligt problem, at lave et system som kan vise
en basal manualside for "cd" og så tilføje shell-specifikke detaljer.

Et godt eksempel på at visse Unixting ikke har flyttet sig
nævneværdigt siden 1970+.

Fra : JS

Dato : 15-04-05 13:37

D. Johnson wrote:

> JS skrev Den. 15-04-2005 14:01:
> [...]
>
> Manualsiden til cd er et godt sted at starte, du skrev at "man cd" gav
> en fejl, så har du nok ikke installeret den?

Nej det kunne godt være problemet. Når man mangler at installere "man sider"
for nogle funktioner hvordan finder man så udad hvilke man skal lede efter
i synaptic? Jeg har prøvet at søge på "manpages" i synaptic men det giver
56 pakker.

Kunne være rart hvis sådan nogle ting var lidt bedre organiseret. Burde det
ikke være forholdvist nemt med et lille program der giver overblik over
hvilket "man sider" man har installeret og hvilke man ikke har, istedet for
den uoverskuelige side man får smidt i hovedet af synaptic.

Fra : D. Johnson

Dato : 15-04-05 14:22

JS skrev Den. 15-04-2005 14:36:

> [...]
> i synaptic? Jeg har prøvet at søge på "manpages" i synaptic men det giver

Ja, den gemmer sig nok i en af de pakker
Jeg kan desværre ikke hjælpe.

> [...]
> hvilket "man sider" man har installeret og hvilke man ikke har, istedet for
> den uoverskuelige side man får smidt i hovedet af synaptic.

Jeg kender ikke så meget til synaptic, men jeg synes synaptic's
søgesystem skulle blive bedre så den også kunne håndtere dette.

--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 15-04-05 22:37

JS <d44sf@44ada.com> wrote:
> Jeg har ikke kunne finde en liste over cd kommandoer("man cd" giver en
> fejl).

Det er fordi det er indbygget i din shell. Proev man bash, eller hvad din
shell nu er.

--
jlouis