(K)Ubuntu i dualboot med winXP
Fra : TS

Dato : 13-04-05 23:59

Hejsa
Jeg vil høre om nogen har erfaringer med subj?
På min lille server havde jeg problemer med at installere Ubuntu - den
ødelagde min WindowsXP installation - Windows spurgte efter en fil,
'hal.dll' som jeg ikke kunne få lov at kopiere over, og som derfor krævede
ominstallation.
Det vil jeg helst undgå på min arbejdsmaskine...

mvh TS

PS: Er i gang med at høre N. Ghost.....

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 13:44

TS wrote:

> [...]
> ødelagde min WindowsXP installation - Windows spurgte efter en fil,
> 'hal.dll' som jeg ikke kunne få lov at kopiere over, og som derfor krævede

Var der ikke et skridt under installationen der handlede om GRUB?
Det var der i hvert fald da jeg installerede på samme maskine som
Windows XP lå på.

Jeg læste bare vejledningen og gjorde som den beskrev jeg skulle,
hvis jeg ville bevare muligheden for at boote til XP (undskyld,
men det er et par installationer siden, så jeg husker ikke præcis
hvad jeg valgte).

Det virkede efterfølgende fint, jeg kunne starte i begge systemer.

Fra : TS

Dato : 14-04-05 14:24

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> wrote in message
> Var der ikke et skridt under installationen der handlede om GRUB?
> Det var der i hvert fald da jeg installerede på samme maskine som
> Windows XP lå på.

Jo, og den installerede fint. Men næste gang jeg startede op og ville vælge
Windwos - sp kom der fejl under indlæsning af Windows.
TS

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 14-04-05 20:02

"TS" <tosch9@yahoo.dk> writes:

> [...]
>
> Jo, og den installerede fint. Men næste gang jeg startede op og ville vælge
> Windwos - sp kom der fejl under indlæsning af Windows.

Ændrede du størrele på partitionen?? Jeg kører også XP og
Ubuntu. Fjernede Drevet og lagde en lille FAT32 partition i
stedet. Resten fik Ubuntu lov at auto-partitionere. No problem.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : TS

Dato : 14-04-05 22:22

"Mogens Dybaek Christensen" <mdc@mail.tele_.dk> wrote in message

> Ændrede du størrele på partitionen?? Jeg kører også XP og
> Ubuntu. Fjernede Drevet og lagde en lille FAT32 partition i
> stedet. Resten fik Ubuntu lov at auto-partitionere. No problem.

Nej, det gjorde jeg ikke. Jeg havde brugt Partition Magic (uner windows) til
at lave en partition på 15 gb til Linux. Jeg kan bare ikke huske om jeg lod
Ubuntu styre hvad den brugte de 15 gb til - hvordan skal/kan man selv
partitionere under installationen; nærmere bestemt: hvor meget til de
forskellige drev? Er det fint med 14 gb til / og 1 gb til swap? Og hvilket
format skal man formattere / i? ext2/3 eller Reiser FS?

/TS

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 15-04-05 21:42

"TS" <tosch9@yahoo.dk> writes:

> [...]
> forskellige drev? Er det fint med 14 gb til / og 1 gb til swap? Og hvilket
> format skal man formattere / i? ext2/3 eller Reiser FS?

Jeg fik 500 MB til swap, 16,5 GB til en ext3 partition. - Kikkede lige.
Jeg valgte som sagt auto-partitionering af den _frie_ del af disken.

Forinden havde jeg slettet en partition der indeholdt D: (FAT32) på 18
GB og lave en ny på 1 GB, som XP nu opfatter som D:. I Linux er den
mounted som /dos_d. - Rart at have hvis data skal flyttes mellem Linux
og XP.