GNOME: Nautilus er crashet, genstart?
Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-04-05 11:06

Nautilus er crashet tror jeg, som Explorer nogle gange gjorde det
i Windows. Indholdet af skrivebordet er forsvundet, og processen
Nautilus brugte det meste af CPU-tiden.

Jeg dræbte processen Nautilus (jeg regner med at den står for
skrivebordet også), men hvad gør jeg nu for at bringe skrivebordet
til live igen? I Windows kunne jeg bare genstarte 'explorer.exe'.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-04-05 11:36

On Wed, 13 Apr 2005 10:06:20 GMT, Lars wrote:

> Jeg dræbte processen Nautilus (jeg regner med at den står for
> skrivebordet også), men hvad gør jeg nu for at bringe skrivebordet
> til live igen? I Windows kunne jeg bare genstarte 'explorer.exe'.

Starter nautilus igen?

(Var det en slags trick-spørgsmål; har jeg overset noget?)

Mvh.

--
"Actually I counted 37 installs/reformats, but I did Adam Sjøgren
it. I installed gentoo succesfully with the help of asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-04-05 11:55

On 2005-04-13, Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> Starter nautilus igen?

Vist ikke, nej, men jeg er heller ikke sikker på den skal, jeg
gætter mig lidt frem til at det er den der står for skrivebordet.

> (Var det en slags trick-spørgsmål; har jeg overset noget?)

Ingen trickspørgsmål, nej. :) Hovedsagen er nok at ikonerne på
skrivebordet er "forsvundet", og ved højreklik på skrivebordet
sker absolut intet. Skrivebordet er så at sige dødt.

Mit spørgsmål er så egentlig bare hvordan jeg får skrivebordet
"op at stå" igen...

Fra : Peter Volsted

Dato : 13-04-05 17:28

hi

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> sker absolut intet. Skrivebordet er så at sige dødt.
>

> Mit spørgsmål er så egentlig bare hvordan jeg får skrivebordet

Ctl-Alt-Bksp

--
good luck

peter

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-04-05 17:49

On 2005-04-13, Peter Volsted <pvolsted@image.dk> wrote:

> Ctl-Alt-Bksp

Måske naivt af mig bare at trykke på knapperne, men i hvert fald
dårlig vejledning, ikke at give en advarsel om at mit system bare
vil "genstarte" uden videre.

Jeg håber at jigdo-lite genoptog min 4GB download rigtigt. Det så
lidt underligt ud, fordi wget gav en masse HTTP 404-fejl. Jeg
havde egentlig forventet "Packet found - not downloading", men
det ser ud til at den alligevel er begyndt at downloade de sidste
770 pakker.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 13-04-05 17:55

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> [...]
> havde egentlig forventet "Packet found - not downloading", men
> det ser ud til at den alligevel er begyndt at downloade de sidste

Se .. nu er det til til at lære dig om "screen".

inden du starter jigdo-lite, så skriver du

$ screen
Der sker ummiddelbart ikke andet end at du får et stykke tekst på
skræmen, men den har startet en ny shell, som du kan "disconnecte" fra.

Så starter du "jigdo-lite" i denne og du kan nu trykt trykke
crtl+alt+backspace.. du kan sågar logge ind over nettet og detach'e
denne "screen" og fange den hen på en anden maskine. Du kan "multiplexe"
den så den kommer op i flere vinduer.

Min slrn kører i en screen på en server der aldrig er
slukket..eksempelvis.

(detach den med crtl+a+d)

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
.... der er blevet medlem af Free Software Foundation i denne uge:

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-04-05 18:34

On 2005-04-13, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> [...]
> crtl+alt+backspace.. du kan sågar logge ind over nettet og detach'e
> denne "screen" og fange den hen på en anden maskine. Du kan "multiplexe"

Tak. :) Det er lidt sort for mig, men jeg fandt da ud af at
detach'e og attach'e en 'screen'.

Fra : Peter Volsted

Dato : 13-04-05 20:41

hi Lars

> Lars Stokholm wrote:

> Måske naivt af mig bare at trykke på knapperne, men i hvert fald
> dårlig vejledning, ikke at give en advarsel om at mit system bare
> vil "genstarte" uden videre.

Beklager meget hvis jeg har bragt dig i uføre.
På min Fedora Core 3 genstarter CAB nu kun desktoppen og ikke systemet

--
good luck

peter

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-04-05 20:54

On 2005-04-13, Peter Volsted <pvolsted@image.dk> wrote:
> Beklager meget hvis jeg har bragt dig i uføre.
> På min Fedora Core 3 genstarter CAB nu kun desktoppen og ikke systemet

Jeg vil ikke påstå at hele systemet genstartede, men det der skete
var i hvert fald nok til at lukke den terminal hvor jeg havde jigdo-lite
kørende. :)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 13:47

Peter Volsted wrote:

> Ctl-Alt-Bksp

Er det en "korrekt" måde at genstarte [hvad-det-nu-er-der-genstartes]
på, eller er det en grov mishandling af systemet?

Fra : Kristian Thy

Dato : 14-04-05 14:27

Lars Stokholm wrote:

> Er det en "korrekt" måde at genstarte [hvad-det-nu-er-der-genstartes]
> på, eller er det en grov mishandling af systemet?

Det er den korrekte måde at slå sin X-server i hovedet med en stur, stur
hammer. Det skal desværre til nogen gange

Alternativet er at ssh'e ind på maskinen fra en anden computer og så
dræbe X med `kill`-kommandoen. Men jeg tror nok Ctrl+Alt+Bksp gør det samme.

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 14:34

Kristian Thy wrote:

> Det er den korrekte måde at slå sin X-server i hovedet med en stur, stur
> hammer. Det skal desværre til nogen gange

Okay. Er der nogen ubehagelige bivirkninger ved det?

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-04-05 15:48

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> writes:

> Okay. Er der nogen ubehagelige bivirkninger ved det?

En stor bule og en væmmelig hovedpine i et par dage...

Spøg til side: Nej, i hvert fald ikke normalt, forudsat at det altså
var meningen at genstarte X. Jeg har stået og holdt foredrag hvor jeg
skiftede frem og tilbage mellem to workspaces med Ctr-Alt-Left/Right
og i kampens hede taget fejl af de to taster med en venstrepil på...
Der går lige 0.37 sekunder så udbryder man: "DET gjorde jeg altså ikke!"

Featuren kan slås fra med Option "DontZap" i konfigurationsfilen (fik
jeg lært...):

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 17:11

Peter Dalgaard wrote:

> [...]
> og i kampens hede taget fejl af de to taster med en venstrepil på...
> Der går lige 0.37 sekunder så udbryder man: "DET gjorde jeg altså ikke!"

Hæhæ.

> Featuren kan slås fra med Option "DontZap" i konfigurationsfilen (fik
> jeg lært...):

Ja, det så jeg da jeg prøvede at finde en officiel beskrivelse
af funktionen på Google (fandt dog ingen).

Nu vi er ved den såkaldte "konfigurationsfil", så går jeg ud fra at
du taler om 'XF86Config', som også diverse Google-resultater henviser
til. Kan det passe at jeg ikke har den fil? Den er simpelthen ikke
til at finde.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-05 16:35

Den Thu, 14 Apr 2005 15:33:57 +0200 skrev Lars Stokholm:

> Okay. Er der nogen ubehagelige bivirkninger ved det?

Samtlige programmer bliver lukket uden chance for at gemme. Enkelte
editors (fx vi) er dog i stand til at gemme en midlertidig fil i
tilfælde af crash, det burde også virke i dette tilfælde.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Peter Volsted

Dato : 14-04-05 15:29

hi

> Lars Stokholm wrote:

> Okay. Er der nogen ubehagelige bivirkninger ved det?

som du oplevede det - kørende sessioner bliver 'killed'; men din
nautilus kom tilbage formoder jeg?

--
good luck

peter

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-05 16:34

Den Thu, 14 Apr 2005 15:26:32 +0200 skrev Kristian Thy:

> [...]
>
> Alternativet er at ssh'e ind på maskinen fra en anden computer og så
> dræbe X med `kill`-kommandoen. Men jeg tror nok Ctrl+Alt+Bksp gør det samme.

Nej, Ctrl+Alt+Bksp er blot en tastekombination der læses af X-serveren
(som håndterer tastaturet), og denne opfatter det som en besked om at
stoppe.

Hvis X-serveren hænger virker Ctrl+Alt+Bksp ikke, det gør kill nogen
gange (hvis X-serveren hænger i kernel-mode i forbindelse med
kommunikation med grafikkortet kan den være umulig at slå ned).

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-04-05 17:56

> [...]

> du taler om 'XF86Config', som også diverse Google-resultater
> henviser til. Kan det passe at jeg ikke har den fil? Den er

Måske hedder den /etc/X11/xorg.conf i stedet (hvis du bruger X.org i
stedet for XFree86).
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 20:49

Jes Vestervang wrote:

> Måske hedder den /etc/X11/xorg.conf i stedet (hvis du bruger X.org i
> stedet for XFree86).

Bingo. Tak.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-04-05 12:31

On Wed, 13 Apr 2005 10:55:12 GMT, Lars wrote:

> Vist ikke, nej, men jeg er heller ikke sikker på den skal, jeg
> gætter mig lidt frem til at det er den der står for skrivebordet.

Det var ikke et spørgsmål, det var et forslag.

Altså: Har du prøvet at starte nautilus igen, efter du slog den ihjel?

Mvh.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-04-05 12:47

On 2005-04-13, Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:
> Det var ikke et spørgsmål, det var et forslag.
>
> Altså: Har du prøvet at starte nautilus igen, efter du slog den ihjel?

Nåh, ja, det skete der intet ved, Nautilus startede, men skrivebordet
ændrede sig ikke.

Men på magisk vis ser det ud til at leve igen nu, efter jeg har hentet
en fil til skrivebordet. :) Jeg prøvede at lave en mappe med 'mkdir'
for længe siden, men det gjorde ingen forskel da.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 13-04-05 12:51

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:

> Nåh, ja, det skete der intet ved, Nautilus startede, men skrivebordet
> ændrede sig ikke.

Jeg tror nok den hedder "gnome-desktop" .. du kan jo prøve at slå den
ned og se om du har den samme defekt også starte den igen

Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-04-05 13:39

On 2005-04-13, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> Jeg tror nok den hedder "gnome-desktop" .. du kan jo prøve at slå den
> ned og se om du har den samme defekt

Sådan en har jeg ikke i min liste ('ps -A').

> også starte den igen

Hvordan gør jeg det? Med 'init' eller hvordan gør man? :)

Fra : Jesper Krogh

Dato : 13-04-05 14:10

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:

> Sådan en har jeg ikke i min liste ('ps -A').

ps -A | grep gnome

Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-04-05 14:39

On 2005-04-13, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> ps -A | grep gnome

Hehe, ja okay, det var egentlig også det jeg skrev... :)

9016 ? 00:00:00 gnome-keyring-d
9022 ? 00:00:02 gnome-smproxy
9024 ? 00:00:05 gnome-settings-
9065 ? 00:00:11 gnome-panel