Overføre filer fra WinXP til Linux??
Fra : JS

Dato : 11-04-05 13:12

Jeg har WinXP på en HDD og Linux på en anden HDD. Findes der et program så
jeg fra overfører filer fra WinXP til Linux og vice versa?

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 11-04-05 13:22

JS wrote:
> Jeg har WinXP på en HDD og Linux på en anden HDD. Findes der et program så
> jeg fra overfører filer fra WinXP til Linux og vice versa?

Du kan mounte din NTFS partion under Linux - vist nok kun read-only.
Ellers kan du lave en lille FAT32 partion som kan læses/skrives af begge
OS'er.

Jørn

Fra : JS

Dato : 11-04-05 13:58

Jørn Hundebøll wrote:

> Du kan mounte din NTFS partion under Linux - vist nok kun read-only.
> Ellers kan du lave en lille FAT32 partion som kan læses/skrives af begge
> OS'er.
>
> Jørn

Min ipod er FAT32 så jeg tænkte jeg ville bruge den. Men når jeg er inde i
Ubuntu så kan jeg ikke se min iPod. Er der noget man skal indstille for at
se sin iPod?

Fra : Dennis Hedegaard

Dato : 11-04-05 13:57

Det her virker som en omvej men er faktisk muligt, du installerer
Partition Magic og gør det der igennem, det er godt nok mange år siden
jeg har rørt ved windows, men tricked dur vidst stadig ;)

--
Dennis Hedegaard
----------------------

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-04-05 14:09

JS <d44sf@44ada.com> writes:

> Min ipod er FAT32 så jeg tænkte jeg ville bruge den. Men når jeg er inde i
> Ubuntu så kan jeg ikke se min iPod. Er der noget man skal indstille for at
> se sin iPod?

Når du har tilsluttet din iPod kan du mounte den. Den hedder sikkert
/dev/sda1 eller lignende. Kig evt. i din /var/log/messages eller hvor
din maskine logger til når du sætter nye USB-dimser til. Find dernæst
ud af hvad der ligger på den af partitioner med 'fdisk -l /dev/sda'
(eller hvad det nu var den hed).

Jeg putter også musik på min iPod ved at mounte den på /mnt/ipod/ og
ellers bruge gtkpod til at lægge filer på den og redigere playlister
osv.

--
Jacob - www.bunk.cc
Zombie processes haunting the computer

Fra : JS

Dato : 11-04-05 14:34

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Når du har tilsluttet din iPod kan du mounte den. Den hedder sikkert
> /dev/sda1 eller lignende. Kig evt. i din /var/log/messages eller hvor
> din maskine logger til når du sætter nye USB-dimser til.

Den fil fylder næste 4 MB så det vil tage det meste af uge at læse den
igennem.

Under Devices har jeg:

Hard Disc (hdb1) [/]
Hard Disc (sda) [/media/usb0]
Hard Disc (sdb) [/media/usb1]
Hard Disc (sdc) [/media/usb2]
Hard Disc [/sys]

Men hvordan ved jeg hvorfor en som er min iPod?

Hvis jeg klikker på en af disse:

Hard Disc (sda) [/media/usb0]
Hard Disc (sdb) [/media/usb1]
Hard Disc (sdc) [/media/usb2]

Får jeg følgende fejl:
mount: I could not determine the filesystem type, and none was specified
Please check that the disk is entered correctly.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 11-04-05 14:40

I dk.edb.system.unix, skrev JS:

> Den fil fylder næste 4 MB så det vil tage det meste af uge at læse den
> igennem.

1) Hiv den ud af USB-stikket.
2) skriv: tail -f /var/log/messages
3) plug den i igen.
4) læs hvad den skriver om enheden.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
.... der er blevet medlem af Free Software Foundation i denne uge:

Fra : JS

Dato : 11-04-05 14:55

Jesper Krogh wrote:

> 1) Hiv den ud af USB-stikket.

Hvordan frakobler man en iPod i Linux man må ikke bare hive den ud når den
først er sat til.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-04-05 14:58

On 2005-04-11, JS <d44sf@44ada.com> wrote:

> Hvordan frakobler man en iPod i Linux man må ikke bare hive den ud når den
> først er sat til.

Det der normalt sker (men ikke sker for dig i dette tilfælde) er:
1. ipod/usbpen/anden usblagerting/ stikkes i
2. den identificeres og monteres (enten automatisk eller manuelt)
3. man gør det man vil (lægger filer på ...)
4. afmontere den igen
5. hiver stikket ud.

Hvis man ikke gør 2. er 4. ikke nødvendig. Du har ikke gjort 2. derfor
kan du bare hive ud. (havde du gjort 2, havde du kunnet finde den og
gøre noget med den.

--
Sune

Fra : JS

Dato : 11-04-05 15:04

Sune Vuorela wrote:

> [...]
>
> Hvis man ikke gør 2. er 4. ikke nødvendig. Du har ikke gjort 2. derfor
> kan du bare hive ud. (havde du gjort 2, havde du kunnet finde den og

Men den må da have fundet et eller andet for på min iPod er der et stopskilt
og en advarsel om at man ikke må fjerne den. Det kom der under opstart. Så
jeg har ikke tænkt mig bare at hive den ud.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-04-05 14:38

JS <d44sf@44ada.com> writes:

> Den fil fylder næste 4 MB så det vil tage det meste af uge at læse den
> igennem.

Det er derfor vi har grep

Men prøv bare at søge efter fx "Apple", og se om der ikke står noget klogt.

> Under Devices har jeg:

Det program kender jeg vist desværre ikke. Beklager.

> mount: I could not determine the filesystem type, and none was specified
> Please check that the disk is entered correctly.

Du skal nok fortælle den (fx i /etc/fstab) hvilket filsystem der
ligger på din iPod. Du bruger sikkert vfat.

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't hate yourself in the morning -- sleep till noon.

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 11-04-05 15:15

JS wrote:
> Jeg har WinXP på en HDD og Linux på en anden HDD. Findes der et program så
> jeg fra overfører filer fra WinXP til Linux og vice versa?

Explore2fs kan læse visse typer linux partitioner fra win.
http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-04-05 16:07

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> writes:

> [...]
>
> Hvis man ikke gør 2. er 4. ikke nødvendig. Du har ikke gjort 2. derfor
> kan du bare hive ud. (havde du gjort 2, havde du kunnet finde den og

Tricket er at sådan en iPod kan "mærke" om der er noget i den anden
ende af USB-kablet, og den kvitterer derfor med en advarsel i
displayet. Jeg un-docker min iPod ved ganske groft bare at rmmod'e
noget USB-halløj. Det virker fint hos mig da min iPod er min eneste
USB-dims. Havde jeg haft flere USB-dimser havde jeg nok været nødt til
at tænke over en pænere løsning.

--
Jacob - www.bunk.cc
Every time I lose weight, it finds me again!

Fra : Jesper Krogh

Dato : 11-04-05 16:19

I dk.edb.system.unix, skrev Jacob Bunk Nielsen:

> [...]
> noget USB-halløj. Det virker fint hos mig da min iPod er min eneste
> USB-dims. Havde jeg haft flere USB-dimser havde jeg nok været nødt til

Hvis i har umount'et filsystemet, så kan i godt hive den fra. Så har
kernen flush'et det hele og der er ingen fare.
(gtk-whatever-pod skal også være lukket)

Jesper

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-04-05 22:21

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

> Hvis i har umount'et filsystemet, så kan i godt hive den fra. Så har
> kernen flush'et det hele og der er ingen fare.

Det er jeg såmænd med på, men når nu iPod'en advarer med et stort
grimt symbol i sit display, så kan jeg da godt forstå JS' bekymring.
Jeg har det da personligt også bedst med at min iPod siger god for at
blive taget fra før jeg hiver stikket ud.

> (gtk-whatever-pod skal også være lukket)

Det er såmænd ikke nødvendigt. gtkpod tilgår bare det bibliotek, hvor
man har mountet sin iPod. Hvis man kan slippe afsted med at unmounte
den uden at lukke gtkpod, så tror jeg ikke at iPoden bliver sur over
det, hvis bare man har husket at synkronisere før man unmountede.

Men det vil naturligvis være det mest almindelige. Jeg har pakket min
gtkpod ind i et script der mounter min iPod, og unmounter den igen når
jeg lukker gtkpod. På den måde virker det helt af sig selv.

Er der i øvrigt nogen der ved om gtkpod er med i Knoppix eller en af
de andre live-CD-distributioner? Min genbo kom nemlig og spurgte om
hjælp til sin iPod, da han bruger Windows ME, og iTunes kun kan køre
under Windows 2000 eller Windows XP. Det kunne jo være ret sejt bare
at stikke ham en Knoppix og sige at han skulle bruge den

--
Jacob - www.bunk.cc
You are confused; but this is your normal state.