SunRay's og linux
Fra : Jonas Jalling

Dato : 10-04-05 23:34

Hej,

Jeg har set mig lidt varm på sunrays og lignende tynde klienter. Kan en
sunray kobles op imod en linux server? Evt. med noget sun software? Jeg
har kigget hurtigt på sun.com, men ikke fundet noget - jeg har måske
ikke kigget ordentligt?
Og sidst, men ikke mindst - hvad koster en sunray? Evt. brugt?
Findes der andre løsninger? (Her tænker jeg ikke på miniITX maskiner og
lignende. Det hele skal helst sidde i skærmen)

Jonas Jalling

Fra : Jan Birk

Dato : 11-04-05 05:54

> Jeg har set mig lidt varm på sunrays og lignende tynde klienter. Kan en
> sunray kobles op imod en linux server?

SunRay softwaren findes kun til Solaris på Sparc platformen. Sun
fortalte på et seminar i slutningen af sidste år, at SunRay softwaren
var på vej i en Linux udgave.

> Og sidst, men ikke mindst - hvad koster en sunray? Evt. brugt?

Listeprisen er ca. det samme som en billig PC ! I mit tidligere firma
kunne vi - når vi købte mange - få dem ned på små 2000.

Hvis du stadig er intereseret, kan jeg sikkert godt skaffe en brugt.

/Jan

Fra : Jonas Jalling

Dato : 11-04-05 10:13

Jan Birk wrote:

> [...]
> kunne vi - når vi købte mange - få dem ned på små 2000.
>
> Hvis du stadig er intereseret, kan jeg sikkert godt skaffe en brugt.

Hej Jan,

Det kunne jeg godt være interesseret I.
Har du en mail jeg kan kontakte dig på? Ellers kan du bare sende mig en
mail, den burde være til at finde.

Jonas Jalling

Fra : Claus Alboege

Dato : 11-04-05 07:55

Hej,

Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> writes:
> SunRay softwaren findes kun til Solaris på Sparc platformen. Sun
> fortalte på et seminar i slutningen af sidste år, at SunRay softwaren
> var på vej i en Linux udgave.

Den er allerede kommet:

http://www.sun.com/download/products.xml?id=41c758f9

/Claus A

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-04-05 11:07

Jonas Jalling wrote:

> Findes der andre løsninger? (Her tænker jeg ikke på miniITX maskiner og
> lignende. Det hele skal helst sidde i skærmen)

Du har da heller ikke det hele siddende i skærmen, hvis du
vælger en SunRay. Vores SunRays står da som en lille boks
ved siden af skærmen.

Men SunRays er meget små, så jeg er ikke sikker på at en
miniITX maskine kan laves lige så lille. Til gengæld tror
jeg en miniITX maskine vil være mere fleksibelt.

Et alternativ til SunRays er NCD'er. Jeg aner intet om
prisen, jeg har fået min brugt. Der er en væsentlig
forskel på hvordan de fungerer.

Med en SunRay kører alle X serverne centralt, og der
sendes blot komprimerede billeder ud til klienten. Har
man komplicerede skærmbilleder kan det gå lidt langsomt.
Så lad være med at sætte et fancy baggrundsbillede på,
men brug en ensfarvet baggrund, så kører det som regel
godt.

Med en NCD kører X serveren ude på klienten. Det har
en inflydelse på hastigheden. Om det så går hurtigere
eller langsommere afhænger til gengæld af anvendelsen.
Med en NCD tager det tid at uploade billeder til X
serveren. Er de først uploadet kan de til gengæld
vises hurtigt. Dog skal man være opmærksom på, at nogle
programmer (f.eks. KDE og mozilla) frådser med X
serverens hukommelse.

Den nemmeste måde at konfigurere en tynd klient på en
miniITX maskine vil være, så den fungerer efter samme
princip som en NCD. Men i princippet kunne en miniITX
maskine også konfigureres til at køre en anden protokol
end X over netværket.

Findes der en protokol, som kombinerer det bedste af
X11 med det bedste af Suns protokol til SunRays?

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Schultz

Dato : 12-04-05 11:25

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> skrev 2005-04-12:

> [...]
> ved siden af skærmen.
>
> Men SunRays er meget små, så jeg er ikke sikker på at en
> miniITX maskine kan laves lige så lille.

miniMac?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-04-05 13:06

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> Har du nogen praktisk erfaring med en sådan?

Jeg har fra DTU, hvor vi har en flok af sådan nogle, og jeg derfor har
brugt dem et par gange. De virker ganske som andre SunRays, bare med
17" skærm.

--
Jacob

Fra : Jesper Krogh

Dato : 12-04-05 13:11

I dk.edb.system.unix, skrev Jacob Bunk Nielsen:

> Jeg har fra DTU, hvor vi har en flok af sådan nogle, og jeg derfor har
> brugt dem et par gange. De virker ganske som andre SunRays, bare med
> 17" skærm.

Jeg har også praktisk erfaring med dem fra DTU. De kører CDE og det er
"deep shit" at arbejde med. Så ville jeg heller nøjes med en 15"
CRT-skærm også et fornuftigt Desktop environment.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
.... der er blevet medlem af Free Software Foundation i denne uge:

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-04-05 13:33

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

> Jeg har også praktisk erfaring med dem fra DTU. De kører CDE og det er
> "deep shit" at arbejde med. Så ville jeg heller nøjes med en 15"
> CRT-skærm også et fornuftigt Desktop environment.

Vi kan hurtigt blive enige om at CDE er noget skrammel, og normalt
under Solaris kan man også vælge noget andet, så det gik jeg ud fra at
man også kunne her. Solaris 9 og 10 skulle have Gnome med som
standard.

Hvis vi ser bort fra CDE, hvad så?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jesper Krogh

Dato : 12-04-05 13:36

I dk.edb.system.unix, skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

> [...]
> under Solaris kan man også vælge noget andet, så det gik jeg ud fra at
> man også kunne her. Solaris 9 og 10 skulle have Gnome med som

Så er systemet med "session persistance" for sejt. Altså at kunne have
hele sin session på et chip-kort og flytte det rundt melllem de
forskellige terminaler.

Snakker vi ikke den slags ting, så vil jeg hellere have en
linux-til-linux X-terminal. .. men det er nok bare mine preferencer.

Jesper

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-04-05 13:41

> Så er systemet med "session persistance" for sejt. Altså at kunne have
> hele sin session på et chip-kort og flytte det rundt melllem de
> forskellige terminaler.

Kan man ikke opnå det med NX terminal system (nomachine.com)?
(bortset fra at der ikke er et fancy chipkort til at skifte session med)

THomas

Fra : Jesper Krogh

Dato : 12-04-05 14:23

I dk.edb.system.unix, skrev Thomas S. Iversen:

> Kan man ikke opnå det med NX terminal system (nomachine.com)?
> (bortset fra at der ikke er et fancy chipkort til at skifte session med)

Jeg har ikke fulgt med mht. NX, men sidst jeg så på det var det kun
på "future features".

Jesper

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-04-05 13:24

> [...]
> "deep shit" at arbejde med. Så ville jeg heller nøjes med en 15"
> CRT-skærm også et fornuftigt Desktop environment.

Det har jo ikke noget med terminalen at gøre. Desuden kan du jo bare
vælge at bruge KDE, Gnome eller icewm (tror jeg det er).

Vi er enige om at CDE er noget snot.

--
Jacob

Fra : Jesper Krogh

Dato : 12-04-05 13:34

I dk.edb.system.unix, skrev Jacob Bunk Nielsen:

> Det har jo ikke noget med terminalen at gøre. Desuden kan du jo bare
> vælge at bruge KDE, Gnome eller icewm (tror jeg det er).

KDE så ikke meget bedre ud på den.. men jeg mistænker det for at være
et konfigurationsspørgsmål.

Jesper

Fra : Martin Schultz

Dato : 12-04-05 16:42

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> skrev 2005-04-12:

> KDE så ikke meget bedre ud på den.. men jeg mistænker det for at være
> et konfigurationsspørgsmål.

Jeg har kørt med dem på DIKU, der så ting som KDE og gnome pæne nok ud.
De var så ret langsomme da der ikke var nok computer kraft men det var
ikke sun raysne der skabte det problem.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-04-05 20:03

Kent Pryds Wormsdorf <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com> writes:

> En SunRay løsning vil foreks. havde været en god løsning på det sygehus
> hvor jeg arbejder, da mange af opgaverne foregår via server baserede
> applikationer, så som 3270 kommunikation op imod en Mainframe og
> elektronisk patient journal baseret på en database.

En god løsning antaget dine nuværende behov, men hvor længe holder de?

Kunne jeres radiologiske afdelings behov for PACS og/eller RIS ikke
sagtens udvikle fra at have nok i døde billeder til også godt at ville
kunne se en 3D-model af et MRI-skan?

Og hvor langt rundt i systemet ville man kunne have ønsker om at se de
samme informationer og ikke bare beskrivelsen af undersøgelsen?

En sengeafdeling har selvfølgelig ikke de behov (endnu?).

--
Peter Makholm | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil have noen
peter@makholm.net | glæde af din fremtid ska du ikke vente til i morgen.

Fra : Kent Pryds Wormsdorf

Dato : 12-04-05 20:45

On Tue, 12 Apr 2005 21:02:49 +0200, Peter Makholm wrote:

> [...]
> samme informationer og ikke bare beskrivelsen af undersøgelsen?
>

> En sengeafdeling har selvfølgelig ikke de behov (endnu?).

Hej Peter.

Det er svært at spå, især om fremtiden...

Jeg har nok ikke formulert mig ordenligt.

Min pointe er ikke at alt skal køre på tynde klienter, blot de opgaver,
hvor det er praktisk, (drift og bruger messigt, samt hvor opgaverne passer
der til.) såsom i forb. med kommunikation op i mod en Mainframe og
elektronisk patient journal.
Jeg kan ikke se hvordan man skal erstatte en PC med PACS, eller lign. med
tynde klienter.

Selvfølgelig ved jeg ikke hvad man finder på i fremtiden iforb. med
elektronisk patient journal, eller andre systemer for den sags skyld.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale konsulent.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-04-05 11:32

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> [...]
> vælger en SunRay. Vores SunRays står da som en lille boks
> ved siden af skærmen.

Det er fordi du har den forkerte SunRay:

+++ATH

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-04-05 11:53

> Det er fordi du har den forkerte SunRay:
> http://www.sun.com/sunray/sunray170/index.xml

Hvilket sun har prøvet før, for meget meget længe siden.

Fint og dandy indtil sunrayen bliver for langsom, så må du skrotte en ellers
fin skærm

IMHO

THomas

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 12-04-05 11:59

Thomas S. Iversen wrote:

> Fint og dandy indtil sunrayen bliver for langsom, så må du skrotte en ellers
> fin skærm

Hvorfor? Den har da video-indgang.

Mvh. Martin

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-04-05 12:16

> Hvorfor? Den har da video-indgang.

Hmm, så må jeg hellere trække mine ord i mig igen. Det havde dem jeg har set
ikke (ikke sunrays)

Thomas

Fra : Kent Pryds Wormsdorf

Dato : 12-04-05 17:27

On Tue, 12 Apr 2005 10:52:37 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> Hvilket sun har prøvet før, for meget meget længe siden.
>
> Fint og dandy indtil sunrayen bliver for langsom, så må du skrotte en ellers
> [...]

Hej Thomas

"Fint og dandy indtil sunrayen bliver for langsom,..." Øhhhhh...?!?!?!?

En Sunray kan ikke blive for langsom, da alt databehandlingen foregår på
serveren, og dens opgave er blot at vise skærmbilledet og modtage
tastetryk og mus indput.
Så hvis der er noget der bliver for langsom, så må det være serveren,
fordi der er kommet for mange brugerer på den, eller fordi den ikke er
dimensioneret rigtigt.

En Sunray er iøvrigt helt administrations fri, da den ikke indeholder
noget som helst bruger software.
Alt administration foregår fra serveren, så hvis der er en Sunray, der er
defekt, så bytter man blot den til en ny.

Chek iøvrigt SunRay Server softwaren på dette link:
http://www.sun.com/software/sunray/index.xml

og selve SunRay'sne på dette link:
http://www.sun.com/software/index.jsp?cat=Desktop&tab=3&subcat=Thin%20Clients

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-04-05 18:12

> [...]
>
> En Sunray kan ikke blive for langsom, da alt databehandlingen foregår på
> serveren, og dens opgave er blot at vise skærmbilledet og modtage

Ja det ved jeg. De vil blive ved med at virke såfremt de vedbliver med at
være hurtige nok til at vise komprimerede billeder i det miljø det indkøbt
til.

Det kan godt være det er tilfældet. Pointen var bare, hvad nu hvis dine
forudsætninger ændrer sig? Hvad ved jeg: større brug for animationer end
førhen? Eller bedre respons tid? Så har man købt 2 enheder der hænger sammen
som en. Fuldt integrede enheder er lækre på mange punkter, men man skal bare
ikke være blind for at ryger en delenhed, så kan man komme ud for at hele
investeringen ryger (alle de andre delenheder).

Thomas

Fra : Kent Pryds Wormsdorf

Dato : 12-04-05 19:10

On Tue, 12 Apr 2005 17:11:41 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> ikke være blind for at ryger en delenhed, så kan man komme ud for at hele
> investeringen ryger (alle de andre delenheder).

Hej Thomas

En SunRay er en tynd klient, beregnet til tekstbehandling,
regneark osv. ikke en "fuldblods PC" til CAD, 3D grafik osv.
Hvis man har behov for CAD, 3D grafik, osv. så bør man købe en PC, eller
workstation.

[...]
Men vi benytter PC'er i et netværk med Windows NT og klient versioner af
programmerne på alle PC'er i stedet, med de problemer det nu giver at
administrere PC'er i et netværk.

Til mange opgaver, er en PC rent overkill, til dels pga. opgaverne,
til dels fordi de skal løbende opgraderes. (Vi er ved at opgradere til
512MB RAM og Windows 2000 på vores PC'er.)

Sun har to forskellige versioner af SunRay'en, en SunRay 1g, hvor du kan
benytte din nuværende skærm og SunRay 170, som har integeret 17" TFT
skærm, så man kan selv vælge.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-04-05 12:56

> [...]

> http://www.sun.com/sunray/sunray170/index.xml
>
> Alt-i-en 17" TFT.

Har du nogen praktisk erfaring med en sådan?

Listeprisen på $1000 plejer jo at modsvare en dansk pris på det
tidobbelte, og så er det pludseligt halvdyrt.