[Ubuntu 5.04] X konfigurationsfil - hvor e~
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 10-04-05 14:47

Hejsa.

Da jeg i dag eksperimenterede lidt med nVidia drivers på min maskine,
ville X pludselig ikke starte:

"Configuration file not found."
"No Screens Found" (klart nok)

Et kig i /etc/X11 viser ganske korrekt, at der faktisk ikke er en
konfigurationsfil. Jeg leder efter "XF86Config-4", men den er væk.

Herefter kører jeg:
# sudo dpkg-reconfigure xserver-xfree86

Men når den er færdig, har den stadig ikke skrevet en konfigurationsfil.

En re-install af x-window-system-core får X til at virke igen! Men
konfigurationsfilen mangler stadig!

Hvad er det for noget? Jeg kan tilsyneladende starte X uden
konfigurationsfilen!

Det skal nævnes at jeg har to maskiner med samme version af Ubuntu 5.04
(Hoary), på den anden maskine er der en config-file. Så jeg kan ikke se,
hvad der skulle være forskellen.

Jeg er da glad for det virker igen, men jeg er ikke glad for, at jeg
ikke ved hvorfor.

/Søren

Grafikkort: Riva TNT2 16MB

X Window System Version 6.8.2 (Ubuntu 6.8.2-10 20050405154308
root@terranova.warthogs.hbd.com)
Release Date: 9 February 2005
X Protocol Version 11, Revision 0, Release 6.8.2
Build Operating System: Linux 2.6.10 i686 [ELF]
Current Operating System: Linux ubuntu 2.6.10-5-386 #1 Tue Apr 5
12:12:40 UTC 2005 i686
Build Date: 05 April 2005
Before reporting problems, check http://wiki.X.Org
to make sure that you have the latest version.
Module Loader present
OS Kernel: Linux version 2.6.10-5-386 (buildd@terranova) (gcc version
3.3.5 (Debian 1:3.3.5-8ubuntu2)) #1 Tue Apr 5 12:12:40 UTC 2005 T

--
Søren Jacob Lauritsen
sjl dot dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-04-05 14:48

On 2005-04-10, Søren Jacob Lauritsen <devnull@nospam.sjl.dk> wrote:
> [...]
>
> Et kig i /etc/X11 viser ganske korrekt, at der faktisk ikke er en
> konfigurationsfil. Jeg leder efter "XF86Config-4", men den er væk.

hoary bruger xorg. Derfor skal du lede efter xorg.conf

--
Sune

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 10-04-05 15:19

Sune Vuorela wrote:
> hoary bruger xorg. Derfor skal du lede efter xorg.conf

Tak! Den har været der hele tiden. Så forstår jeg det lidt bedre. :)

Nyt spørgsmål:
Hvad kan det så være der går galt med de nVidia drivere?

Jeg følger guiden på www.ubuntuguide.org:

# nvidia-glx-config enable

Efter at have kørt den, er systemet i stykker. Sidst sagde den at den
ikke kunne finde XF86Config-4. Men når den nu heller ikke skal bruge
den, hvordan ved den så at den skal bruge "xorg.conf"?

/Søren

--
Søren Jacob Lauritsen
sjl dot dk

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 10-04-05 16:58

Søren Jacob Lauritsen wrote:
> [...]
> ikke kunne finde XF86Config-4. Men når den nu heller ikke skal bruge
> den, hvordan ved den så at den skal bruge "xorg.conf"?

Never mind. Jeg ved ikke helt, hvad der er sket, men nu virker det.

Hvad er forskellen på XFree86 og Xorg?

Og hvordan kan jeg være sikker på at de to systemer ikke er blandet
sammen ved opgraderingen fra Warty til Hoary?

/Søren

--
Søren Jacob Lauritsen
sjl dot dk

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 11-04-05 05:59

> Never mind. Jeg ved ikke helt, hvad der er sket, men nu virker det.

Hvad virker? Jeg spørger fordi jeg har forsøgt mig (under RedHat 9) med
at installere nVidia drivere til Riva TNT2 32MB, da jeg prøvede var den
nyeste driver v. 6629, men den virkede ikke - skærmen blev ikke
gentegnet korrekt, og jeg rev mig en del i håret, indtil jeg prøvede
6106 som p.t. fungerer udmærket! Hvilken driverversion har du fået til
at virke? Jeg overvejer om jeg tør opdatere min driver nu

Mvh. Kasper

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 11-04-05 21:10

Kasper G. Christensen wrote:

> [...]
> 6106 som p.t. fungerer udmærket! Hvilken driverversion har du fået til
> at virke? Jeg overvejer om jeg tør opdatere min driver nu

Den driver jeg har installeret hedder:
1.0.7174-0ubuntu1
Pakken hedder:
nvidia-glx

Så aktiverede jeg den med:
# nvidia-glx-config enable

Det virkede uden problemer (i andet forsøg), men det undrer mig, for
tilsyneladende lavede jeg ingenting om!?

/Søren

--
Søren Jacob Lauritsen
sjl dot dk

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 12-04-05 08:00

> Den driver jeg har installeret hedder:
> 1.0.7174-0ubuntu1

Tak for det, jeg har også fået 7174 til at virke her

> Det virkede uden problemer (i andet forsøg), men det undrer mig, for
> tilsyneladende lavede jeg ingenting om!?

Ja, det lyder godt nok underligt. Desværre kan jeg ikke give dig nogen
fornuftig forklaring.

Mvh. Kasper