Linux til Desktop - hvilken distro er beds~
Fra : Brian Mortensen

Dato : 10-04-05 13:21

Subject siger det hele

Skal måske lige tilføje at jeg er meget grafisk-minded.
(En uheldig bi-virkning fra Windows)

Kunne i øvrigt være cool hvis der var nogen der
havde erfaring med at benytte Linux på en
Fujitsu-Siemens Scaleo T desktop-maskine...

--
/Brian
- Deltager max. med ubegrænset antal indlæg pr. tråd

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-04-05 13:23

I dk.edb.system.unix, skrev Brian Mortensen:
> [...]
>
> Kunne i øvrigt være cool hvis der var nogen der
> havde erfaring med at benytte Linux på en
> Fujitsu-Siemens Scaleo T desktop-maskine...

Hmm, med de vilde specfikationer til systemet som du har listet ovenfor,
så er valget jo meget svært. Jeg vil foreslå Ubuntu
http://www.ubuntulinux.org/

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
.... der er blevet medlem af Free Software Foundation i denne uge:

Fra : Brian Mortensen

Dato : 10-04-05 13:48

"Jesper Krogh" wrote in message:

> Hmm, med de vilde specfikationer til systemet som du har listet ovenfor,
> så er valget jo meget svært. Jeg vil foreslå Ubuntu
> http://www.ubuntulinux.org/

Heh. Umiddelbart ser den jo fornuftig ud. Kan man så også forvente at
der er fuld understøttelse af "nyere" hardware? F.eks. har jeg et Sony
digitalkamera (Cybershot DSC T1) som jeg ville være meget ked af
ikke virkede..

Hvordan med Linux og flashram? Virker det på samme måde som under
Windows, hvor man blot blotter kortet i ramlæseren (USB) og vupti er
der adgang til filerne?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-04-05 13:52

> [...]
> der er fuld understøttelse af "nyere" hardware? F.eks. har jeg et Sony
> digitalkamera (Cybershot DSC T1) som jeg ville være meget ked af

Mit Sony kamera virker fint. Ganske som enhver anden USB-harddisk.

> Hvordan med Linux og flashram? Virker det på samme måde som under
> Windows, hvor man blot blotter kortet i ramlæseren (USB) og vupti er
> der adgang til filerne?

Ca. ja.

Jesper

Fra : Brian Mortensen

Dato : 13-04-05 19:43

Den 10 Apr 2005 12:22:54 +0000. skrev Jesper Krogh:

> http://www.ubuntulinux.org/

Det er i sandhed en dræbende distro... Ram forbruget er konstant
på den forkerte side af 200mb og cpu'en knokler som en gal for
den mindste smule (80-100%'s belastning)... Dertil kommer den
manglende understøttelse af min testmaskines 2 år gamle hardware..

Min optimisme har lidt et knæk :-/

--
/Brian

Fra : Sune Vuorela

Dato : 13-04-05 19:50

On 2005-04-13, Brian Mortensen <brmo@nospam.twozero.dk> wrote:

> Det er i sandhed en dræbende distro... Ram forbruget er konstant
> på den forkerte side af 200mb

Ram på en linux-maskine der ikke er i brug er spildt ram.

Det kan godt virke underligt hvis man kommer fra windows, men sådan er
det.
Det handler om den måde linux administrerer rammen på i forhold til
hvordan windows gør.

--
Sune

Fra : Jesper Krogh

Dato : 13-04-05 19:54

> [...]
> den mindste smule (80-100%'s belastning)... Dertil kommer den
> manglende understøttelse af min testmaskines 2 år gamle hardware..

Har du en 200 mhz?

Det passer vist meget godt til de scenarie du skitserer.

Jesper

Fra : Brian Mortensen

Dato : 13-04-05 20:07

Den, 13 Apr 2005 18:53:50 +0000. skrev Jesper Krogh:

> Har du en 200 mhz?
> Det passer vist meget godt til de scenarie du skitserer.

Ja det føles godtnok sådan, men nu er det en 1700 mhz

--
/Brian

Fra : Allan Joergensen

Dato : 13-04-05 20:12

Brian Mortensen <brmo@nospam.twozero.dk> wrote:

[..]
> Ja det føles godtnok sådan, men nu er det en 1700 mhz

Min 1.6GHz Centrino kører sjældent mere end 600Mhz, så der må være mere
i det end det du allerede har skitseret.

Allan Joergensen

"Awright, hold it...where's the mutant repellant?" -Bloom County

Fra : Brian Mortensen

Dato : 13-04-05 20:21

Den 13 Apr 2005 19:11:52 +0000. skrev Allan Joergensen:

> Min 1.6GHz Centrino kører sjældent mere end 600Mhz, så der må være mere
> i det end det du allerede har skitseret.

Har foretaget en "default" installation. Har ændret så min mus og
printer kan genkendes og installeret "Pan newsreader" samt
mp3-understøttelse for Rhythmbox ... Det alt jeg har foretaget mig
indtil videre.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-04-05 20:56

On 2005-04-13, Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:
> Min 1.6GHz Centrino kører sjældent mere end 600Mhz

Hvor ser du sådan noget?

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 13-04-05 21:16

Kører pænt med 1.3 GHz Celeron og 256 Mb RAM. En default Ubuntu warty med
de upgrades man får via pakkesystemet.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Jesper Krogh

Dato : 13-04-05 20:23

I dk.edb.system.unix, skrev Brian Mortensen:

> Ja det føles godtnok sådan, men nu er det en 1700 mhz

Min 800 mhz. kører ganske glimragende.. nå nok om det. Du må jo poste et
konstruktivt spørgsmål, hvis du gerne vil have råd til at kommer videre.
Det oprindelige lignede jo bare bashing..

Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 14:59

Brian Mortensen wrote:

> [...]
> den mindste smule (80-100%'s belastning)... Dertil kommer den
> manglende understøttelse af min testmaskines 2 år gamle hardware.

Det eneste jeg kan beklage mig over er at systemet bliver
røvlangsomt når jeg kopierer fra CD/DVD til harddisk, og *så*
hurtigt går kopieringen altså heller ikke (jeg har den faktisk
mistænkt for at gå udsædvanligt langsomt). Derfor kunne jeg
godt forestille mig at der var noget galt et sted, men jeg
aner ikke hvordan jeg skal "debugge" det. Er der nogen der har
nogle forslag?

Min CPU er en 3GHz Pentium 4 (med hyperthreading), og jeg har
512MB RAM, så det skulle ikke gerne være problemet. Der er
lige store problemer med at kopiere fra mit Sony DVD ROM drev
som fra mit Pioneer DVD RW drev.

Derudover har jeg vist ikke oplevet problemer med ydelsen. Jeg
har forstået at Linux-kernen fra version 2.4.* understøtter
hyperthreading - så jeg antager at jeg udnytter i hvert fald
min processor fuldt ud.

Nå, da jeg skulle sende med slrn fik jeg en segmentation fault.
Jeg håber sgu at Linux i fremtiden vil være lidt mere venlig
mod mig, for jeg synes jeg har været en del fejl igennem.
Måske man skulle overveje noget andet end Ubuntu, gad vide om
Fedora er ligeså nem at have med at gøre...

Fra : Sune Vuorela

Dato : 14-04-05 15:08

On 2005-04-14, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> [...]
> godt forestille mig at der var noget galt et sted, men jeg
> aner ikke hvordan jeg skal "debugge" det. Er der nogen der har

Er dma slået til?
hdparm kan fortælle dig det. Tjek evt. man hdparm.

> Nå, da jeg skulle sende med slrn fik jeg en segmentation fault.

Er det med din egen hjemmekompilerede, hjemmepatchede cvs-version?

> [...]
> Måske man skulle overveje noget andet end Ubuntu, gad vide om
> Fedora er ligeså nem at have med at gøre...

tjae.. det kommer an på hvad du vil...

Men jeg har ikke set nogle gode argumenter mod ubuntu endnu (udover at
den er brun ;)

--
Sune

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 16:58

Sune Vuorela wrote:

> hdparm kan fortælle dig det. Tjek evt. man hdparm.

Desværre ja.

lars@desktop$ df
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/hda1 9614116 1562492 7563252 18% /
tmpfs 258248 0 258248 0% /dev/shm
/dev/hda6 142782292 4887132 130642216 4% /home
/dev 9614116 1562492 7563252 18% /.dev
none 5120 2860 2260 56% /dev

lars@desktop$ sudo hdparm /dev/hda6
/dev/hda6:
multcount = 0 (off)
IO_support = 0 (default 16-bit)
unmaskirq = 0 (off)
using_dma = 1 (on)
keepsettings = 0 (off)
readonly = 0 (off)
readahead = 256 (on)
geometry = 19457/255/63, sectors = 148540299264, start = 22458933

Sådan er den også på de andre hda'er. I Windows satte man mig
bekendt DMA pr. disk og ikke pr. partition, men det gør man ikke
i Linux forstår jeg(?)

> Er det med din egen hjemmekompilerede, hjemmepatchede cvs-version?

Nej, den er frisk fra universe.

> tjae.. det kommer an på hvad du vil...

Jeg tænkte at Fedora måske er mere stabil. Ubuntu bygger jo på
en unstable Debian.

> Men jeg har ikke set nogle gode argumenter mod ubuntu endnu (udover at
> den er brun ;)

Årh, jeg kan da meget godt lide den brune. :)

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-05 17:12

Den Thu, 14 Apr 2005 17:57:59 +0200 skrev Lars Stokholm:

> [...]
>
> Sådan er den også på de andre hda'er. I Windows satte man mig
> bekendt DMA pr. disk og ikke pr. partition, men det gør man ikke

Jeg er overrasket over at det virkede. Det må være hdparm der er
intelligent nok til at regne ud at du mener den disk som partitionen
ligger på.

Vi andre bruger disken (hda).

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 17:14

Kent Friis wrote:

> Jeg er overrasket over at det virkede. Det må være hdparm der er
> intelligent nok til at regne ud at du mener den disk som partitionen
> ligger på.

LOL, jeg var overbevist om at jeg prøvede '/dev/hda' og at det ikke
virkede.

> Vi andre bruger disken (hda).

Den siger desværre det samme:

/dev/hda:
multcount = 0 (off)
IO_support = 0 (default 16-bit)
unmaskirq = 0 (off)
using_dma = 1 (on)
keepsettings = 0 (off)
readonly = 0 (off)
readahead = 256 (on)
geometry = 19457/255/63, sectors = 160041885696, start = 0

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 17:28

Lars Stokholm wrote:

> Den siger desværre det samme:

Men CD/DVD-drevet siger noget andet:

/dev/hdb 4576736 4576736 0 100% /media/cdrom0

/dev/hdb:
IO_support = 0 (default 16-bit)
unmaskirq = 0 (off)
using_dma = 0 (off)
keepsettings = 0 (off)
readonly = 0 (off)
readahead = 256 (on)
HDIO_GETGEO failed: Invalid argument

Betyder det ikke også noget?

Hvad skal sidste linje (HDIO_GETGEO failed) i øvrigt sige?

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-05 18:25

Den Thu, 14 Apr 2005 18:27:42 +0200 skrev Lars Stokholm:

> [...]
> HDIO_GETGEO failed: Invalid argument
>
> Betyder det ikke også noget?
>
> Hvad skal sidste linje (HDIO_GETGEO failed) i øvrigt sige?

"get geometry" - dit DVD-drev vil ikke fortælle hvor mange cylindre,
hoveder og sektorer det har.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 20:47

Kent Friis wrote:

> "get geometry" - dit DVD-drev vil ikke fortælle hvor mange cylindre,
> hoveder og sektorer det har.

Hvad med det DMA-halløj? Jeg ved ikke om du overså det eller bare
valgte ikke at svare. :) Du lød som om du havde forstand på det.
Skal man slå DMA til på drevet (kan man overhovedet)?

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-05 21:07

Den Thu, 14 Apr 2005 21:46:38 +0200 skrev Lars Stokholm:

> Hvad med det DMA-halløj? Jeg ved ikke om du overså det eller bare
> valgte ikke at svare. :) Du lød som om du havde forstand på det.
> Skal man slå DMA til på drevet (kan man overhovedet)?

På så nyt et drev vil jeg mene det bør virke - og hvis det virker, går
det meget hurtigere.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 21:53

Kent Friis wrote:

> På så nyt et drev vil jeg mene det bør virke - og hvis det virker, går
> det meget hurtigere.

Betød det at jeg skal slå det til? :) Hvordan slår jeg det så til?
Det findes kun i 'df' listen når der er en skive i skuffen, så
hvilket argument skal jeg give til 'hdparm'? Har jeg misforstået?

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-05 22:06

Den Thu, 14 Apr 2005 22:52:57 +0200 skrev Lars Stokholm:

> Betød det at jeg skal slå det til? :)

Det må du selv om

> Hvordan slår jeg det så til?

hdparm -d /dev/hdX

> Det findes kun i 'df' listen når der er en skive i skuffen, så
> hvilket argument skal jeg give til 'hdparm'? Har jeg misforstået?

Det er fordi df viser filsystemer og ikke devices. Men da en CD ikke
partitioneres (normalt), er det samme betegnelse som df viser.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-04-05 21:57

On Thu, 14 Apr 2005 22:52:57 +0200, Lars Stokholm wrote:

> Betød det at jeg skal slå det til? :) Hvordan slår jeg det så til? Det
> findes kun i 'df' listen når der er en skive i skuffen, så hvilket
> argument skal jeg give til 'hdparm'? Har jeg misforstået?
Ja
hdparm -d1 /dev/hdb
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-04-05 17:37

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Jeg er overrasket over at det virkede. Det må være hdparm der er
> intelligent nok til at regne ud at du mener den disk som partitionen
> ligger på.
>
> Vi andre bruger disken (hda).

Det har tilsyneladende en vis betydning for -t option (fordi den så
læser nogle andre sektorer, gætter jeg).

Jeg ser forresten IO_support er på 16-bit. På nogle maskiner kan
hdparm -c3 eller -c1 gør underværker, også selv om der køres med dma.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Jesper Krogh

Dato : 14-04-05 17:34

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:

> Nej, den er frisk fra universe.

Jeg ville køre memtest86 på den.. gerne natten over.

Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 20:44

Jesper Krogh wrote:

> Jeg ville køre memtest86 på den.. gerne natten over.

Nothing, jeg ved ikke hvor meget der er normalt, men den fik 7
gennemkørsler (det er måske slet-slet-slet ikke nok?). Det tog
omkring 10 minutters tid, og hvis du siger gerne natten over,
så kan det jo nok blive til nogle hundrede gennemkørsler. :)

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-05 21:10

Den Thu, 14 Apr 2005 21:43:48 +0200 skrev Lars Stokholm:

> [...]
> omkring 10 minutters tid, og hvis du siger gerne natten over,
> så kan det jo nok blive til nogle hundrede gennemkørsler. :)

Jeg mener de selv anbefaler 24 timer - men så lang tid er der jo ingen
nørd med respekt for sig selv der kan undvære sin PC

Det er ikke kun antallet af gennemkørsler det kommer an på, det er
også sådan noget som temperaturen. Mange fejl viser sig først når
RAM'ene er gennemvarme, og måske lige et par grader varmere end de
er lavet til.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 22:56

On 2005-04-14, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Jeg mener de selv anbefaler 24 timer - men så lang tid er der jo ingen
> nørd med respekt for sig selv der kan undvære sin PC

Det går nok, nørden har en bærbar. ;)

Fra : Jesper Krogh

Dato : 14-04-05 22:00

> [...]
> omkring 10 minutters tid, og hvis du siger gerne natten over,
> så kan det jo nok blive til nogle hundrede gennemkørsler. :)

Nu har den så taget 7 forskellige gennemkørsler.. Uha, der er mange
kombinationer endnu.

Segmentation fault, har jeg ikke oplevet på linux, med mindre at:
1) Jeg selv har lavet lort i koden
2) eller der har været hardwareproblemer.

Jesper

Fra : Jesper Krogh

Dato : 14-04-05 22:01

I dk.edb.system.unix, skrev Jesper Krogh:

> [...]
>
> Segmentation fault, har jeg ikke oplevet på linux, med mindre at:
> 1) Jeg selv har lavet lort i koden
> 2) eller der har været hardwareproblemer.

3) Jeg roder med beta-software.

Men den kasse vil jeg ikke putte "slrn" i.

Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 22:08

Jesper Krogh wrote:

> 3) Jeg roder med beta-software.

Lort. :) Og selvom jeg kører memtest i resten af mine dage, er
det vel ikke sikkert at den findet noget, selvom det måske er
noget galt. Dejligt. :)

> Men den kasse vil jeg ikke putte "slrn" i.

Nej det vil jeg nok heller ikke. Er det helt sikkert at det er slrn
der er skyld i den? Det kan ikke være GNOMEs Terminal eller noget
andet?

PS: Jeg har lige oplevet den igen, ikke med det her indlæg, men
med et andet.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-05 22:22

Den Thu, 14 Apr 2005 23:08:05 +0200 skrev Lars Stokholm:

> Lort. :) Og selvom jeg kører memtest i resten af mine dage, er
> det vel ikke sikkert at den findet noget, selvom det måske er
> noget galt. Dejligt. :)

Den plejer nu nok at kunne finde problemerne, bare den får tid til
det.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-04-05 10:01

Kent Friis wrote:

> Den plejer nu nok at kunne finde problemerne, bare den får tid til
> det.

11,5 timer, ingen fejl fundet. Den termonstatstyrede CPU/case-
blæser kørte på fuld knald, og det gør den ellers aldrig under
normal brug af computeren.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 14-04-05 22:11

> [...]
> andet?
>
> PS: Jeg har lige oplevet den igen, ikke med det her indlæg, men

Og tidligere var det gnome-desktoppen der coredumpede?

Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-04-05 09:58

Jesper Krogh wrote:

> Og tidligere var det gnome-desktoppen der coredumpede?

Taler du om mit Nautilusproblem? Jeg er vist slet ikke med. :)

Med "andre ting" mente jeg f.eks. cancel lock biblioteket, som
jeg er begyndt at bruge. Næste gang slrn crasher, så fjerner
jeg linjen fra min .slrnrc. Det er vist det nærmeste jeg kan
komme at slå funktionen fra, hvis ikke jeg skal oversætte selv.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-05 16:39

Den Thu, 14 Apr 2005 15:59:29 +0200 skrev Lars Stokholm:

> [...]
> godt forestille mig at der var noget galt et sted, men jeg
> aner ikke hvordan jeg skal "debugge" det. Er der nogen der har

Som andre foreslår, check at DMA er slået til. Det gøres ofte ikke som
default, fordi visse bundkort og/eller diske har fejl i deres
DMA-implementation, og hellere et langsomt system der virker, end
et der overskriver de forkerte ting.

Jeg havde fx engang problemer med en maskine der overskrev video-ram'en
ind imellem når DMA var slået til på harddisken. Det viste sig at være
en fejl i grafikkortet.

> [...]
> har forstået at Linux-kernen fra version 2.4.* understøtter
> hyperthreading - så jeg antager at jeg udnytter i hvert fald

Kun hvis du har installeret en SMP kerne. Kig i /proc/cpuinfo, og
check at der er vist to CPU'er.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-05 17:06

Kent Friis wrote:

> Kun hvis du har installeret en SMP kerne. Kig i /proc/cpuinfo, og
> check at der er vist to CPU'er.

Det har jeg så nok ikke, tror jeg. Er der nogen ben i at
installere sådan en fætter?

processor : 0
vendor_id : GenuineIntel
cpu family : 15
model : 2
model name : Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz
stepping : 9
cpu MHz : 2992.793
cache size : 512 KB
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 2
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge
mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2
ss ht tm pbe cid xtpr
bogomips : 5931.00

Jeg ser noget med Synaptic der beskrives "Linux kernel headers" og
"Linux kernel image". Der er også en der beskrives "Complete Linux
kernel". Det er velsagtens en af dem jeg skal installere, men
hvilken? Den der er beskrevet som "Complete Linux kernel" hedder
"linux-686-smp" og har version 2.6.10-7.

Fra : Lars Pedersen

Dato : 10-04-05 17:04

Brian Mortensen wrote:

> [...]
>
> Kunne i øvrigt være cool hvis der var nogen der
> havde erfaring med at benytte Linux på en
> Fujitsu-Siemens Scaleo T desktop-maskine...

Hent nogle live-cd'er ned, og prøv dem.
Prøv både en med Gnome og en med Kde.
Så vil du også se om de problemfrit finder al hardwaren i din maskine.

Find distributionerne og links til hvor du henter dem på www.distrowatch.org

Mange her kan vist godt lide Ubuntulinux.
Prøv også Suse.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 10-04-05 20:50

[...]

>Hent nogle live-cd'er ned, og prøv dem.

bare lige fordi jeg ikke kender begrebet: live-cd svarer til en linux
distro, som man kan starte og køre fra cd, og som IKKE gemmer på
harddisken men kun i ram eller hur?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 10-04-05 21:06

Bo Kamp Dudek skrev:

> bare lige fordi jeg ikke kender begrebet: live-cd svarer til en linux
> distro, som man kan starte og køre fra cd, og som IKKE gemmer på
> harddisken men kun i ram eller hur?

Lige netop
De fleste af dem vil vel kunne installeres på HD, hvis det er det man
ønsker.

Jan

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 10-04-05 21:05

Brian Mortensen skrev:

> Skal måske lige tilføje at jeg er meget grafisk-minded.
> (En uheldig bi-virkning fra Windows)

Jeg vil da anbefale dig at prøve med PCLinuxOS, en LiveCD baseret på
Mandrake.

Jan