Mit phpBB forum blev hacket
Fra : Dennis

Dato : 08-04-05 01:04

Jeg har igennem længere tid kørt med et phpBB forum. Jeg indrømmer, at
jeg har været for sløv til at opdatere og det skal jo selvfølgelig give
skrammer nu her, da jeg nu er blevet defacet (og hvad mere?)

Se evt. et link på et skærmbillede, der dukkede op i mit forum,
http://sows.dk/

Citat:
"This 0ne another forum 'Subdir' added ..."

Jeg har kørt med phpBB v2.0.6 på en "Apache/2.0.53 (Unix) PHP/5.0.4
mod_ssl/2.0.53 OpenSSL/0.9.7d". Jeg kan også se, at jeg af én eller
anden grund har kørt PHP i ikke-safe_mode (safe_mode=off). Mit problem
er, at jeg ikke helt ved hvordan det er sket, hvilken konserkvens det
har haft og hvor meget der er kompromitteret?

Jeg gætter på at det er en scriptkiddie der har moret sig eller et
automatisk program, der lige har fundet vej til mit forum, så jeg
frygter såmen ikke, at héle mit system er "i fjendens hænder".

Nogen gode forslag?

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 08-04-05 06:54

Dennis wrote:
> [...]
> automatisk program, der lige har fundet vej til mit forum, så jeg
> frygter såmen ikke, at héle mit system er "i fjendens hænder".

Hvis du føler dig overbevist om at han ikke har rørt mere, vil jeg
anbefale en geninstallation af apache,php osv.

Generelt en geninstallation af alle de ting som kunne nåes gennem apache
med apaches brugerrettigheder.

På min kører apache www-data som bruger, derfor vil det være naturligt
at geninstallere alt som anvender www-data som bruger.

Men ellers hvad siger dine logfiler ? De burde vel sige et eller andet ?

Hilsen Mikkel

Fra : Dennis

Dato : 08-04-05 09:24

> Hvis du føler dig overbevist om at han ikke har rørt mere, vil jeg
> anbefale en geninstallation af apache,php osv.

Det vil jeg naturligvis gøre.

> Men ellers hvad siger dine logfiler ? De burde vel sige et eller andet ?

Jeg har kigget i dem. /var/log/messages siger ikke noget og min log over
webhotellet er spækket med forum linier, så det er svært at finde noget
konkret, når jeg ikke ved helt præcist hvornår angrebet er fundet afsted
(jeg har skam kigget).

Men jeg ville egentligt helst om der var nogen der kunne se, at det
angreb jeg har haft er liiige det og det type angreb. Jeg kan se på
Google, at der er flere andre phpBB forums der har været udsat for det
samme, så det er jo nok noget generelt.

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 08-04-05 10:52

"Dennis" <d21356465460@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> angreb jeg har haft er liiige det og det type angreb. Jeg kan se på
> Google, at der er flere andre phpBB forums der har været udsat for det

Opdater til en PHPBB version 2.1.0 eller over, da det er en fejl i de ældre
versioner, der gør at man let kan deface dit forum.
(Mener det er noget med fejlen gør du kan få adgang som den databasebruger
forummet kører under, og lave en deface med den)

Vi har haft noget tilsvarende på et forum, men jeg kan ikke lige huske hvad
vores forum-admin skrev om fejlårsagen.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Dennis

Dato : 08-04-05 11:14

> [...]
> (Mener det er noget med fejlen gør du kan få adgang som den databasebruger
> forummet kører under, og lave en deface med den)

Spørgsmålet er om det kun er en deface, for så er det jo lige til at
rette op på igen. Hvis han har haft større access (f.eks. root adgang
fordi Apache er startet op som root), så er det straks værre.

Hvis han kun har kunne få adgang til hele phpBB forummets MySQL
database, så er det ikke så slemt.

Fra : Claus Alboege

Dato : 08-04-05 11:30

Dennis <d21356465460@hotmail.com> writes:

> Hvis han kun har kunne få adgang til hele phpBB forummets MySQL
> database, så er det ikke så slemt.

Det kan faktisk være ret skidt; afhængigt af hvordan MySQL er sat op.

http://www.dataloss.net/papers/how.defaced.apache.org.txt

/Claus A

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-05 15:10

Dennis wrote:
> Jeg har igennem længere tid kørt med et phpBB forum. Jeg indrømmer, at
> jeg har været for sløv til at opdatere og det skal jo selvfølgelig give
> skrammer nu her, da jeg nu er blevet defacet (og hvad mere?)

Hej,

Jeg havde en kammerat der også brugte phpBB - eller rettere. Han havde
ikke brug for det mere, men havde ikke fjernet det igen.

Jeg fik også en defacement. De uploadede en "php-shell" hvor de via
system() kunne søge rundt på systemet, udover at ret nemt interface til
at se hvad der ligger på systemet. Een af de ting de søgte efter var
config.php, og andre varianter, for at se efter MySQL brugere. Disse
blev så læst ind og blev åbenbart brugt til at prøve og se om FTP
serveren godkendte samme bruger/pw. Udover det, lavede de så også selve
defacement-siden på alle domæner. Som vist var deres eneste egentlige mål.

Min løsning: Jeg tog en kopi af mit webdir og logdir - og lavede en
reinstallation af serveren og fik sat den bedre op (havde backups
liggende). Jeg havde ikke safe-mode - da jeg mente det ikke var
nødvendigt når jeg kender de folk der har web på min server. Havde self.
ikke tænkt over at de kunne installeret hullet software. Det er nu
ændret :)

Jeg ville ikke stole på maskinen, hvis jeg ved andre udfra har været inde.

- dennis