Dualhead, X og mythtv
Fra : Jonas Jalling

Dato : 06-04-05 21:58

Hej,

Så er den gal igen
Jeg har en computer stående, der fungerer som multimedie-maskine. Den
har et matrox g400 dualhead og kører mythtv på tv'et, det ene head - det
andet er ikke i brug i øjeblikket.
Så var det at jeg fik en ide. Når nu maskinen alligevel står tændt,
kunne man måske bruge det andet head til at køre en grafisk brugerflade
på en alm. pc skærm. Er dette muligt? Altså at der på det ene head kører
mythtv og på det andet kører f.eks. kde?
Evt. nogen der har nogle hints til hvordan det skulle komme til at fungere?

Jonas Jalling

Fra : Christian Iversen

Dato : 07-04-05 20:02

Jonas Jalling wrote:

> [...]
> mythtv og på det andet kører f.eks. kde?
> Evt. nogen der har nogle hints til hvordan det skulle komme til at

Det er faktisk muligt, og noget jeg selv vil undersøge nærmere i fremtiden
(jeg har også g400!). Hovedpointen er at du skal seperere input til skærm1
og skærm2. Jeg går ud fra at du har 2*mus og 2*keyboard, eller noget
lignende.

Den patch du skal have fat i hedder Backstreet Ruby (google kender den) -
den gør det muligt at starte N sessioner der har hvert sit keyboard.

Så mangler du blot at sætte din kdm/gdm/xdm op til at starte X 2 gange, én
gang på hvert hoved. Dette kan klares med 2 xorg.conf-filer, eller to
"layout"-sektioner i samme config fil, hvorefter du starter X som sådan:

X -layout layout0 :0
X -layout layout1 :1

Held og lykke med det :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 08-04-05 08:06

> [...]
> gang på hvert hoved. Dette kan klares med 2 xorg.conf-filer, eller to
> "layout"-sektioner i samme config fil, hvorefter du starter X som sådan:

Hvad nu hvis man ikke vil separere input (en PC med monitor som man arbejder
på og et fjernsyn som man har MythTV kørende på i baggrunden, men vil gerne
kunne styre begge to med samme keyboard/mus). Er der nogen af jer som har
prøvet det ?
MythTV maksimerer jo sig selv. Vil den så dække begge skærme eller kun den
ene og hvordan styrer man den hen på fjernsynet, hvis den starter på
monitoren ?

Niels Dybdahl

Fra : Christian Iversen

Dato : 08-04-05 17:52

Niels Dybdahl wrote:

> [...]
> MythTV maksimerer jo sig selv. Vil den så dække begge skærme eller kun den
> ene og hvordan styrer man den hen på fjernsynet, hvis den starter på

Det er endnu nemmere! Hvis du er tilfreds med et sæt keyboard/mus, kan du
bare køre 2 X-servere. Så kan du skifte mellem dem, med Ctrl+Alt+F7/F8. Kun
den aktive session vises på skærmen, men det burde jo ikke være noget
problem når man alligevel ikke kan styre mere end én session samtidig.

Eneste forskel er at du skal benytte en almindelig kerne i stedet for en
Ruby-kerne (og netop derfor er det nemmere...)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 11-04-05 08:39

> Det er endnu nemmere! Hvis du er tilfreds med et sæt keyboard/mus, kan du
> bare køre 2 X-servere. Så kan du skifte mellem dem, med Ctrl+Alt+F7/F8.
Kun
> den aktive session vises på skærmen,

Tanken var dog at have to skærme (en monitor og et fjernsyn).

Niels Dybdahl

Fra : Christian Iversen

Dato : 12-04-05 15:09

Niels Dybdahl wrote:

> men
> den

> Kun
>
> Tanken var dog at have to skærme (en monitor og et fjernsyn).

Jeg formulerede mig uklart - den aktive sessions skærm bliver aktiv. Altså:

Ctrl+Alt+F7 for computerskærmen
Ctrl+Alt+F8 for TV-skærmen

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Heine Laursen

Dato : 08-04-05 15:06

On Wed, 06 Apr 2005 22:58:21 +0200, Jonas Jalling wrote:

> Hej,

Hej

> [...]
> mythtv og på det andet kører f.eks. kde?
> Evt. nogen der har nogle hints til hvordan det skulle komme til at fungere?

Jeg har engang gjordt noget ligende, dog med et nvidia grafik kort, hvor
jeg satte Xfree op til at køre med 2 screens. Jeg ved ikke om det samme
kan lade sig gøre med et matrox kort.

Når jeg så startede et program normalt dukkede det op på min monitor.
Når jeg ville have et progran over på tv-out startede jeg det med:
DISPLAY=:0.1
For at få mplayer over på tv-out:
DISPLAY=:0.1 mplayer

Relevant config:

Section "Monitor"
Identifier "VGA"
HorizSync 30 - 107
VertRefresh 50-200
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "TV-OUT"
HorizSync 30 - 50
VertRefresh 60
EndSection

Section "Device"
Identifier "Nvidia_VGA"
Driver "nvidia"
BusId "PCI:1:0:0"
Option "NVagp" "3"
Option "ConnectedMonitor" "CRT"
Screen 0
EndSection

Section "Device"
Identifier "Nvidia_TV"
Driver "nvidia"
BusId "PCI:1:0:0"
Option "NVagp" "3"
Option "ConnectedMonitor" "TV"
Screen 1
EndSection

ection "Screen"
Identifier "TV"
Device "Nvidia_TV"
Monitor "TV-OUT"
DefaultDepth 24
Option "TVStandard" "PAL-B"
Option "TVOutFormat" "Composite"
Option "TVOverScan" "1"
Subsection "Display"
Depth 24
Modes "720x576"
EndSubsection
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Monitor"
Device "Nvidia_VGA"
Monitor "VGA"
DefaultDepth 24
Subsection "Display"
Depth 24
Modes "1600x1200" "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubsection
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier "Simple Layout"